Potreba za budućim ažuriranjem, kako se ispostavilo, možda čak i nije najveći problem za prevoznike. Na tržištu nema tahografa. Do sada su homologaciju dobili samo VDO (u maju ove godine) i Stoneridge (u avgustu). Iako je proizvodnja počela još ranije, kašnjenja u isporukama su spektakularna.
Problem sa registracijom 40.000 vozila?
Kašnjenje u isporuci novih tahografa moglo bi onemogućiti registraciju između 20.40 i 000.2023 vozila do kraja <>. godine,” upozorava Raluka Marion, direktor za odnose EU pri Međunarodnoj uniji drumskog saobraćaja (IRU).
“Ova blokada je neprihvatljiva. To znači kašnjenje u isporuci novih vozila, što može imati značajan uticaj na planiranje transportnih operatera i, šta ide uz to, na prevoz ljudi i robe u EU,” dodao je predstavnik IRU-a.
Međunarodna unija za drumski saobraćaj upozorava da još veća kriza vreba iza horizonta. To je zato što će se obaveza instalacije G2v2 postepeno proširiti na vozila registrovana u prošlosti. Ovi rokovi su relativno blizu i kreću se od kraja 2024. do avgusta 2025. godine, u zavisnosti od vozila.
Budući da novi pametni tahograf najverovatnije neće moći da se modernizuje do početka 2024. godine, pozivamo Evropsku komisiju da uspostavi sistem praćenja kako bi se izbegla predviđena kriza. Ovo bi mogao da bude još veći problem od aktuelnog. Očekujemo da će biti potrebno modernizovati 1,5-2 miliona vozila, a mogućnosti u ovoj oblasti se smanjuju zbog kašnjenja”, zaključio je Raluka Marijan.
Poziv Evropskoj komisiji
Iz tog razloga, IRU je sredinom avgusta uputila poziv komesarki EU za saobraćaj Adini Valean, pozivajući EK da izda preporuku za uvođenje prelaznog perioda do kraja 2023. godine.
Tokom prelaznog perioda koji je zatražila organizacija, registracija novih vozila opremljenih SMT1 tahografom prethodne verzije treba da bude privremeno dozvoljena paralelno sa vozilima opremljenim SMT2, pod uslovom da budu opremljena SMT 2 opremom do kraja prelaznog perioda.
Pored toga, prema IRU-u, organi za sprovođenje ne bi trebalo da izriču novčane kazne transportnim preduzećima za korišćenje vozila registrovanih od danas koja su opremljena SMT1 tokom prelaznog perioda.
Period bez kazne samo na nekim mestima
Uprkos zabrinjavajućoj situaciji i zahtevima industrije, Evropska komisija je odlučila da ne pruži usklađeno rešenje na evropskom nivou. To ostavlja problem u rukama država članica.
Nekoliko zemalja EU, uključujući Nemačku, Španiju i Švedsku, jednostrano je odlučilo o prelaznom periodu.
Takav potez nekoliko država članica da pronađu pragmatična rešenja za to pitanje je još jedan dokaz da bi Evropska komisija trebalo da preuzme vođstvo i koordinira usklađeni izuzetak koji omogućava registraciju i upotrebu novih vozila opremljenih SMT1 tek do kraja godine. Podrazumeva se da troškove opremanja SMT2 ovim vozilima treba da snose proizvođači, jer je njihova dužnost da prevoze usklađena vozila”, dodao je Raluka Marijan.
Ispod je lista zemalja koje su odlučile da uvedu prelazni period za raspoređivanje G2v2 ili da ne kažnjavaju prevoznike zbog nedostatka novog pametnog tahografa.
Zemlja | Privremeno odobrenje za ulazak u upotrebu novih vozila opremljenih pametnim tahografom prve generacije nakon 2023. avgusta 21. godine | Ne postoji kazna za prevoznike koji koriste vozilo registrovano posle 2023.08.21. godine opremljeno pametnim tahografom prve generacije | Uslovi vezani za izuzetak | Uči više |
Austrija | Da, do 2024. maja 31. samo za domaća putovanja | Nije primjenjivo | Modernizacija je obavezna do 2024. juna 1. godine. | Mogu se naći ovdje. |
Francuska | Da, u to vreme dogovoreno sa nadležnim i nadležnim organima. | Nije primjenjivo | Oprema sa SMT2 u sledećim periodima:
|
Dostupni su ovde. |
Irska | Da, do 2023. septembra 30. godine, samo za domaće pošiljke | Da, do 2023. septembra 30. godine, samo za domaće pošiljke | Nova vozila za međunarodni transport (uključujući između Irske i Severne Irske) moraju biti opremljena G2v2 od 2023. avgusta 21. godine, a ostala moraju biti opremljena do 2023. septembra 30. godine. | |
Njemačka | Da, do 2023. decembra 31. godine | Da, do 2023. decembra 31. godine, bez obzira na nacionalnost prevoznika/vozila koji pripada zemlji. | Opremanje vozila SMT2 je obavezno najkasnije 24 meseca nakon prve registracije vozila. | Može se naći ovde i ovde. |
Norveška | Nije primjenjivo | Da, do 2023. septembra 30.
bez obzira na nacionalnost prevoznika/nacionalnost vozila. |
Suplementi su dopunjeni | Suplementi su dopunjeni |
Italija | Da, do 2023. septembra 30. godine, na osnovu predloga Evropske komisije | Nema informacija | Nije primjenjivo | Dostupno ovdje. |
Španjolska | Da, do 2023. decembra 31. godine | Da, do 2023. decembra 31. godine | Suplementi su dopunjeni | Suplementi su dopunjeni |
Švedska | Da, do 2024. januara 31. | Da, do 2024. januara 31.
bez obzira na nacionalnost prevoznika/nacionalnost vozila. |
Modernizacija SMT2 obavezna do 2024. januara 31. godine | Može se naći ovdje. |
https://trans.info/