Postalo je nesporna činjenica da je obim tereta u železničkim operacijama između Kine i Evrope naglo opao 2022. godine, ali koliko je strmoglav bio pad? Pogled na nedavne podatke UTLC ERA, glavnog operatera na Novom putu svile preko Kazahstana, Belorusije i Rusije, ostavlja dobar utisak.
Prema podacima UTLC-a, obim prevoza Italije opao je za 91,62 odsto u odnosu na prethodnu godinu, što se može opisati kao potpuno uništenje. Poljska, koja se smatra liderom u industriji, nije pošteđena, sa padom od 21,87 odsto na godišnjem nivou. Jedina pozitivna iz podataka je Mađarska, koja ranije nije bila značajan igrač u ovom krugu železničkog saobraćaja. Mađarska je napravila potres i pojavila se kao nova sila, na vrhu potencijalne liste sa povećanjem obima tereta od 1.266 odsto.
Poljska je i dalje na vrhu
Po obimu, Poljska je i dalje na prvom mestu sa ukupnom zapreminom od 195.736 TEU, pri čemu vozovi na zapadu premašuju one na istoku za više od deset puta. Izvoz na istok na nemačkoj liniji (107.382 TEU) je skoro dvostruko veći od količine na zapad (64.486 TEU). Kada je reč o Holandiji, vozovi za istok bili su otprilike isti kao i za zapad. S druge strane, Belgija nije imala skoro nijedan polazak vozova na istok, pri čemu su ceo tok doprineli vozovi na zapad. Za Mađarsku, ukupni obim je relativno mali, pri čemu je vozova na zapadu šest puta više nego na istoku.
Šta je dovelo do toga da je željeznički teretni promet Kina-Evropa skoro potpuno izbrisan u nekim zemljama, a povećan u drugim? Šta odražavaju podaci o ukupnom obimu i godišnjem rastu i koje signale to može doneti budućnosti? Poljska, Nemačka, Holandija, Belgija i Mađarska bile su prvih pet zemalja po obimu razmene sa Kinom 2022, prema podacima UTLC. Pogledajmo bliže šta se tamo dogodilo.
Poljska je i dalje glavna sila
Iz perspektive ukupnog saobraćaja, Poljska je i dalje glavna destinacija China Railvai Ekpress. Ukupan promet smanjen je za 21,87 odsto na godišnjem nivou, a stopa pada je najniža među zemljama članicama EU. U poređenju sa padom od 61,19 odsto u vozovima na istoku, pad od 13,41 odsto u vozovima na zapadu može se opisati kao blagi. Prema Liu Lijunu, generalnom direktoru Topraila, zapadna ruta može zadržati relativno nisku stopu pada. To je zbog rata u Ukrajini i epidemije COVID-19, koja je neodvojiva od priliva robe e-trgovine.
Slika: © RailFreight.com
Nemački izvoz je snažan
Nemačka je jedina od pet zemalja u ovoj analizi čiji je izvoz daleko veći od uvoza. Prošle godine broj nemačkih vozova za zapad za Kinu pao je za 55,10 odsto, dok su vozovi koji idu na istok smanjeni za 21,76 odsto. Kao najveći nemački trgovinski partner, njen izvoz u Kinu uključuje kompletna vozila i auto delove, mehaničku opremu i optičke proizvode.
Savršene stanice i infrastrukturni objekti u Nemačkoj takođe obezbeđuju infrastrukturu za međunarodnu logistiku. Postoji luka Hamburg, treća po veličini luka u Evropi na severu, i Duisport, najveća svetska luka na kopnu na zapadu. Železnički i unutrašnji rečni transport takođe mogu da obezbede bolju logističku infrastrukturu za zapadnoevropsko tržište.
Kada je nemački kancelar Šolc posetio Kinu u novembru prošle godine, postigao je niz velikih trgovinskih naloga između Kine i Nemačke. Izgleda da su izgledi za kinesko-nemačku trgovinu svetli. Nedavno je „Nova kineska strategija“ koja se čula u nemačkim medijima takođe zasenila rast trgovine. Međutim, retorika „oslobodjenja kineskog jeftinog lanca snabdevanja“ koju zagovara „Nova kineska strategija“ može imati određeni uticaj na uvoz ka zapadu, dok će se izvoz na istok nastaviti.
Belgija i Holandija: moralni bojkot i COVID-19
Što se tiče pada saobraćaja u Holandiji i Belgiji, to može biti povezano sa moralnim bojkotom Rusije od strane zapadnoevropskih zemalja. U Holandiji je prošle godine broj vozova za zapad pao za 70,88 odsto, a za istok za 41,54 odsto. U Belgiji nisu otpremljene količine prema Kini, dok je broj pristiglih vozova smanjen za 22,77 odsto.
Kao velika trgovačka zemlja, Holandija ima najveću morsku luku u Evropi, luku Roterdam. Posle ukrajinskog rata, kako je cena pomorskog prevoza pala, sve više vlasnika tereta se vraćalo pomorskom prevozu. Istovremeno, sve više i više holandskih kompanija je bilo zainteresovano za severnu liniju kineskog železničkog ekspresa koji prolazi kroz Rusiju iz razloga usklađenosti.
Luka Antverpen u Belgiji je druga najveća luka u Evropi. Nestanak tokova tereta na istok takođe bi se mogao vratiti u pomorstvo. Međutim, e-trgovina takođe podržava tok tereta u pravcu zapada. Cainiaoovo prekomorsko skladište u Liježu je dobar primer. Istovremeno, Kina uvozi mlečne proizvode i alkoholne proizvode iz Holandije i
Belgija tokom cele godine. Stroga kineska prevencija epidemije i mere granične inspekcije možda su dovele do smanjenja transporta takvih proizvoda.
products.
Slika: © RailFreight.com
Nagli uspon Mađarske
Posebno je vredno pomenuti podatke UTLC-a koji se tiču Mađarske. Prošle godine ukupan obim tereta je povećan za 1.266 odsto. Saobraćaj ka zapadu je povećan za skoro 3000 odsto. U poređenju sa obimom drugih zemalja, obim Mađarske se može opisati kao relativno mali. (7.160 TEU). Ipak, ovaj uzlazni trend takođe ukazuje na tržište u razvoju.
Železnička mreža je zdrava i objekti su pogodni. Nova stanica u Feniestlitke, Istočna-Zapadna kapija, pruža uslove za negovanje zrelosti mađarskog tržišta. Samo što pravo vreme, ljudi i mesto još nisu stigli. Međutim, ako u budućnosti dođe do nove prekretnice u ratu u Ukrajini i ako se situacija popravi, tržište železničkog saobraćaja može postati prihvatljivije za Mađarsku.
Kao što je ranije istakao Endi Luo, generalni direktor Kinesko-filipinske banke Si’an, „Mađarska je država članica Evropske unije i jedan od najvećih kineskih investicionih partnera u centralnoj i istočnoj Evropi. To predstavlja dividende i stabilnost politike, a oni su posebno važni i cenjeni za naše praktičare logističkih usluga, posebno u trenutnoj situaciji punoj neizvesnosti.”
https://www.railfreight.com/