Troškovi koji su prouzrokovani čekanjem na graničnim prelazima Rača – Pavlovića Most, u protekla tri mjeseca su povećani za 29% indirektnim i 31% direktnim nosiocima, na primjeru prosječnog transportnog preduzeća. Nezadovoljstvo dodatnim satima čekanja prouzrokovalo je odlazak mladih vozača u druge države na rad. Transportna preduzeća su opterećena fiksnim troškovima, kao posljedicom čekanja.
Nakon što su predstavnici Minsitarstva saobraćaja i veza Republike Srpske, te Ministarstva Komunikacija i transporta, Bosne i Hercegovine, zamolili inicijativni odbor da se odustane od blokade graničnih prelaza prema Republici Srbiji, ta obećanjem, a potvrdili su da će “mješovita komisija dviju država” riješiti problem kroz reorganizaciju rada i privremenom odobrenju za rad GP Šepak, kao i koordinacijom sa GP Rača i Pavlovića most.
Realno postavlja se pitanje, da li su svjesni da trošak transporta, posmatrano u lancima snabdijevanja utiče na ukupne troškove proizvodnje. Naime, trošak transporta je u ulaznom toku i na izlaznom toku lanca snabdeijvanja. Svjedocimo smo da pojedina proizvođačka rpeduzeća gube poslove, jer lanac opstaje ako je elastičan i prihvatljiv za naručioca, a parametar kojim se vodi “ukupna cijena proizvodnje sa svim troškovima”, EXW ili DDP Incoterms paritet 2020.
Naime, kao što Vam je poznato mješovita Komisija pronašla optimalni model, ali odustajanjem predstavnika UINO Bosne i Hercegovine da potpiše “Zaključke mješovite međudržavne komisje”, privrednicima, inicijativnom odboru su data obećanja da će se u narednih deset dana sve riješiti.Budući da nije došlo, ni do kakvih pomaka, poboljšanja a kamoli sprovođenja zaključaka, PRIVREDNICI TUZLANSKO-ZVORNIČKE REGIJE primorani su da razmotre mogućnost totalne blokade do ispunjenja zahtjeva!
Za krah dogovora rada međudržavne komisije, privrednici jedino odgovorne drže, predstavnike Bosne i Hercegovine, strpljenje je na izmaku i akcije prevoznika će biti radikalne!
Odluku će u narednim danima donijeti inicijativni odbor. Na osnovu informacija, bez obzira na sezonske poslove, odluku neće kolebati prazna obećanja i rpeporuke Minsitarstva saobraćaja i veza, Ministarstva Komunikacija i transporta, Ministartsva ekonomskih odnosa, Ministarstva bezbejdnosti, a niti UINO Bosne i Hercegovine.
REALNO STANJE NA GRANIČNIM PRELACIMA RAČA I PAVLOVIĆA MOST – GALERIJA
KLASTER PREVOZNIKA ZVORNIK: Zahtjev za ubrzanje procedura na GP Rača! – Klaster Logistika
Problemi svakodnevno sustižu prevoznike na graničnim prelazima istočnom dijelu granice od Rače do Bratoljuba. Međunarodni prevoznici okupljeni oko KLASTER ZVORNIK dopunili su svoje zahtjeve i u narednim nedjeljama će se odlučiti u kom pravcu će se djelovati od 01.09.2024 godine:
SAOPŠTENJE KLASTERA ZVORNIK
Svjedoci smo neprofesionalnog postupanja službenika GP i službenika UINO na GP Rača, jer nema razlike između vozila sa teretom i bez tereta. Koordinacija između GRANIČNE POLICIJA i službenika carine na graničnom prelazu ne postoji ili jako loša. Vrijeme zadržavanja je postalo nepodnošljivo za prazna vozila, koja nemaju robu za carinski postupak ali se prema njima psotupa kao da su pod teretom.
U nizu, otežavajućih okolnosti, zadržavanje praznih vozila dodatno stvara zagušenje, a samim tim direktno prouzrokuje troškove kojii ugrožavaju opstanak prevozničke djelatnosti.
Mjerenjem zadržavanja utvrđeno je “3000 godina izgubimo u čekanju na Balkanu”, pozivamo GP i UINO da hitno se uskladi sa preporukama o smanjenju vremena zadržavanja i mjerenje rada službenika.
Mi postavljamo pitanje, šta je cilj ovakog rada? Da uništimo i poslednje ostatke prevozništva? Da ugasimo preduzeća? Ako vrijeme putovanja da bi realizovali transportni zadataka predstavlja 1/3 a druge dvije trećine nam potroše službenici za prelazak državne granice, primorani smo na radikalne mjere i tužbe za zloupotrebu položaja, ometanje rada privrednog subjekta.
Poslednji put se obraćamo sa prijedlogom da se ispune zahtjevi i naša očekivanja, od 01.septembra ćemo objediniti sve zahtjeve i preduzeti mjere koje nisu popularne ali su neizbježne. čekanje vozača zbog loše koordinacije ili ne rada službenika je 40 eura, trošak se mora fakturisati i uz pozitivne zakonske akte potraživati od nadležnih institucija.
Ukratko, na Graničnom prelazu Rača u prosjeku gubimo do 34h, naša potraživanja na ime nadoknade troškova će biti 40 eura po satu u skaldu sa preporukama EC.
Prevoznici sa pograničnog prostora Bijeljina-Zvornik-Tuzla-Sokolac, imali su dovoljno strpljenja i razumijevanja, kompromisa i istrpjeli smo puno loših odluka na GP koja se protežu na istočnom sektoru pod kontrolom GP i UINO BiH ali vrijeme je za akciju. DOSTA!!!
Od 01.09.2024 prevoznici najavljuju radikalne akcije i aktivnosti, od pravnih procesnih radnji do opšte blokada. Vrijeme je da odgovorni preuzmu odgovornost za nečinjenje ili opstrukciju od neodgovornih službenika..
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE – nastavljaju sa zahtjevima i traganjem za rješenjima kod nadležnih institucija:
- RJEŠAVANJE PITANJA DISKRIMINACIJE U EU – eliminacija kategorije ograničenja za 90 dana u 180 dana, boravka vozača motornih vozila – nije boravak turiste. TRAŽIMO PRAVO NA RAD.
- POTPISIVANJE SPORAZUMA o porezima, PDV i drugim davanjima, koja se jedino naplaćuje prevoziocima iz Bosne i Hercegovine, – države sa kojima smo u potčinjenom položaju SLOVENIJA i DRUGE, godinama unazad trpimo štetu zbog nepostojanja sporazuma. ..
- Zahtijevamo da se za prevoznike popust za korišćenje auto puteva na 25%, u Republici Srpskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine.
- Realizaciju svih dogovorenih aktivnosti sa predstavnicima UINO BiH – Prevoznici raspolažu sa dokumentovanim postupcima pojedinaca, svjesnih i nesavjesnih postupaka pojedinaca ili grupa, usporavanje u postupku od 14,5 sati je nepodnošljivo. ( Objevljivanje „zelenog puta“ na displej na carinskim terminalima, implementacija NCTS – T1, smanjenje vremena zadržavanja za 75%)
- Primjena u punom kapacitetu NCTS – ukidanje takse. Kada je u pitanju NCTS i uvođenja novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema, a koji je bi značajno ubrzao proceduru. Problem sa kojim se suočava UINO BiH za pristup konvenciji je ELIMINISANJE TAKSE. Apelujemo da se usmjerimo i ka Ministarstvu Finansija BIH, ukoliko se ne eliminiše taksa, ostaćemo kao jedina zemlja u okruženje bez NCTS u punom kapacitetu. No, na pojedinim graničnim prelazima imamo različitu primjenu procedure za provoz, tranzit ili drugu operaciju.
- Potrebno je da modul “selektivnošću”, ( modul omogućava da se pojedina vozila pregledavaju a ne svako vozilo), te neophodnosti da se potpuno primjeni u praksi. Zato pozivamo da dopunimo saznanja o postupanju pojedinaca na ispostavama. Nastavak razgovora i analizi operativnog plana dogovorenog na prethodnim sastancima. Pitanja smanjenja opterećenja, ugradnjom DISPLEJA, na kome bi se 35% vozila nalazilo na zelenom putu, kao i ostala usaglašena pitanja procedura. (dogovorenih i usaglašenih).
- USKLADITI RAD svih službi na svim graničnim prelazima. Rad službi veterinarskih, sanitarnih, fitosanitarnih nije usklađen i nije u funkciji 24 sata izvoznom sektoru, a drumski prevoznici ispaštaju i trpe troškove. Nadležnosti koordinacijom podići na viši nivo.
- Usaglasiti rad i koordinaciju pratećih službi FITO-SANITARNIH, VETERINARSKIH, i drugih kontrolnih organa jer nadležnost je u Upravama kojima smo se obratili za operativni sastanak. Mi, mi se ne možemo zadovoljiti prepiskom koja do sad nije urodila plodom. Izrazićemo u troškovima.
- Urgentno je da inspekcijske službe, sanitarni, fito-sanitarni, veterinarski inspektori budu na raspolaganju 24 sata, te da u koordinaciji sa kolegama iz Hrvatske a putem Ministarstva inostranih poslova se otvori pitanje saradnje. Vjerujemo da znate, mi smo osuđeni na tri granična prelaza. Potrebno je da uskladimo sa R Hrvatskom i prelaz Novi Grad, a uskoro prestaje sa radom i GP Maljevac, V.Kladuša. Od kojih u Gradišci imamo samo jednu saobraćajnu traku. Ovako zadržavanje, a u prosjeku vozač godišnje izgubi 206 sati na graničnim prelazima Bosne i Hercegovine, u konačnom rezultatu gubimo jednu platu za vozača. Zbog ovog i drugih razloga, prošle godine pojedini prevoznici su bili primorani da se registruju i u Hrvatskoj. Ako se uzmu izdaci po zaposlenom, možete pretpostaviti koliki je gubitak.
- Zahtijevamo da se radno vrijeme sinhronizuje sa radnim vremenom ostalih službi u Bosni i Hercegovini, te sa susjednim carinskim službama.
- PRIMJENA INSTRUKCIJE O UGOVORNOM IZNAMLJIVANJU POLUPRIKOLICA i PRIKOLICA „STRANIH TABLICA“ Prevoznicima je dozvoljeno da se koriste Ugovorom o iznajmljivanju i upotrebi izmjenljivih transportnih sudova. U skladu sa pozitivnom i proevropskom praksom da se ubrzaju lanci snabdijevanja. Definisati vremenski okvir od minimum 90 dana. ( Prihvatanje strategije izmjenljivi transportni sudovi)
- Standardizovati pristup, procedure i postupke primjene propisa na cjelokupnom carinskom području Bosne i Hercegovine. Ujednačavanje primjene na svim carinskim terminalima.
- Tražimo da se u izmjenama Zakona o bezbjednosti drumskog saobraćaja i drugih podzakonskih akata, prati inicijativa EU , a to je da lica sa B kategorijom mogu upravljati sa vozilima do 4,25 tona u skladu sa Evropskim prijedlozima za izmjenu kategorizacije vozača. Takođe, da se starosna granica za započinjanje poslova odredi 18 godina, naravno nakon obuke u Auto-Školi, i da se u sam proces uključe i Auto Škole.
- Obavljanje registracije putem tehničkog pregleda. Drugo pitanje je vezano za osiguranje, svjedoci smo da u polisama osiguranja, prevoznik nije zaštićen. Moramo uskladiti rizike u EU i naše polise. Svakako da je ovo entiteska nadležnost, pokrenuli smo pitanje, ali očekujemo podršku.
- Zahtijevamo ukidanje monopola na ovlašćenja koja je odredilo MKT BIH. Eliminacija subjektivnih osjećaja prilikom raspodjele „dozvola“, zahtijevamo primjenu rješenje iz S.Makedonije. Raspodjela u skladu sa realnim parametrima.
- Analiza dosadašnjih raspodjela ukazuje da administracija na primjer u 2022 godini nije raspodijelila samo 919 italijanskih bilateralnih dozvola, za druge zemlje je podatak još porazniji. Tražimo detaljan izvještaj o dosadašnjim raspodjelama u proteklih deset godina.
- Zahtijevamo da se optimizira broj taksi i nameta kojim se opterećuje poslovanje transportnih firmi, na primjer prevoznik opterećen sa minimalno pet davanja na ime članarina u komorama Bosne i Hercegovine, te opterećenja na ime „drugih davanja“.
- Predlažemo da u Zakonu o prevozu, definišemo obligaciono plaćanje drumskog prevoza na 35 dana. Mjera koja je u svim evropskim zemljama prisutne, na taj način, prevoz se mora platiti 35 dan, a ako se ne plati, država naplaćuje duplu prevozninu od dužnika, kao prekršaj i isplaćuje se prevozniku iz garantnog fonda.
- Zahtijevamo da se prevoznicima izvrši povrat ili umanjenje troškova akciza na osnovu CMR tovarnih listova i drugih relevantnih dokaza da su transportni-kilometri realizovani van BiH.
- Definisati paket subvencija drumskim prevoznicima – zelena agenda.
- Zahtijevamo da u zakonskom okviru definišemo, ili bolje naglasiti uskladiti politiku sa evropskom unijom, sat čekanja je 40 eura, a auto dan 400 eura, pretvoreno u KM. Na ovaj način većina zemalja ubrzava lance snabdijevanja i smanjuje troškove proizvodnje.
- Predlažemo da se iz fonda zaštite životne sredine, te drugih fondova EU pokrene pitanje „zelene agende“, stimulacije pri kupovini vozila koja će biti prihvatljiva u EU, kao što znate „Zelena agenda“, predviđa naplatu poreza na ugljen dioksid, što će direktno da utiče na cijenu prevoza i ukupnih troškova kalkulacije naših proizvoda.
- Zahtijevamo da se razmotri rasterećenje Graničnog prelaza Rača sa otvaranjem Graničnog prelaza Šepak, kao odgovor na zatvaranje graničnog prelaza Karakaj i alternativni prelaz Bratoljub.
- Ubrzavanje postupaka za izdavanje Rješenja za pojednostavljenim postupcima u skladu sa izmjenama Zakona o carinskoj politici, od 01.02.2023. godine ne mogu se više koristiti ranije izdata odobrenja za carinska skladišta, kao ni ranije izdata odobrenja za sljedeće pojednostavljene carinske postupke:
- odobrenja za pojednostavljeni postupak po fakturi (uz predočenje robe i provedbu tog postupka na graničnom prijelazu) za puštanje u slobodan promet pri uvozu i za postupak izvoza,
- odbrenja za lokalno izvozno i lokalno uvozno carinjenje i
- odobrenja za ovlaštenog pošiljaoca i ovlaštenog primaoca (kao pojednostavljenja u postupku provoza).
- ZAKAZIVANJE SJEDNICA KOMISIJA ZA SAOBRAĆAJA I KOMISIJE ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE
IZNEVJERENA OČEKIVANJA ZAKLJUČAKA MJEŠOVITE KOMISIJE BOSNE I HERCEGOVINE & REPUBLIKE SRBIJE. DA LI ĆE DOĆI DO POTPUNE BLOKADE DO OTVARANJA GP ŠEPAK?
Nakon što su predstavnici Minsitarstva saobraćaja i veza Republike Srpske, te Ministarstva Komunikacija i transporta, Bosne i Hercegovine, zamolili inicijativni odbor da se odustane od blokade graničnih prelaza prema Republici Srbiji, ta obećanjem, a potvrdili su da će “mješovita komisija dviju država” riješiti problem kroz reorganizaciju rada i privremenom odobrenju za rad GP Šepak, kao i koordinacijom sa GP Rača i Pavlovića most.
Naime, nakon što je mješovita Komisija pronašla optimalni model, ali odustajanjem predstavnika UINO Bosne i Hercegovine da potpiše “Zaključke mješovite međudržavne komisje”, privrednicima, inicijativnom odboru su data obećanja da će se u narednih deset dana sve riješiti.Budući da nije došlo, ni do kakvih pomaka, poboljšanja a kamoli sprovođenja zaključaka, PRIVREDNICI TUZLANSKO-ZVORNIČKE REGIJE primorani su da razmotre mogućnost totalne blokade do ispunjenja zahtjeva!
Za krah dogovora rada međudržavne komisije, privrednici jedino odgovorne drže, predstavnike Bosne i Hercegovine, strpljenje je na izmaku i akcije prevoznika će biti radikalne!
Odluku će u narednim danima donijeti inicijativni odbor. Na osnovu informacija, bez obzira na sezonske poslove, odluku neće kolebati prazna obećanja i rpeporuke Minsitarstva saobraćaja i veza, Ministarstva Komunikacija i transporta, Ministartsva ekonomskih odnosa, Ministarstva bezbejdnosti, a niti UINO Bosne i Hercegovine.
HRONOLOGIJA DOGAĐAJA:
Inicijativu odbora privrednika predvođeni prevoznicima, logističkim i špediterskim kompanijama sa šire regije Zvornika – Tuzla (Birač) kao što smo i najavaii danas su počev od 09.00 realizovali protest upozorenje, i nakon 30 minuta, uz bespoštedni angažman Gradonačelnika Zvornika, te odbora koji je postavio uslove i platformu za razgovor, dogovoreno je sljedeće, da se na sastanku Mješovite komisije sa strane Bosne i Hercegovine zagovara otvaranje GP Šepak, UINO mora uraditi kategorizaciju GP, tako da se poslovi carinjenja obavljaju na GP Karakaj. Takođe se očekuje da se olakša i pojednostavi carinska procedura i kontrola na drugim GP Pavlovića most, GP Rača.
Organizacioni odbor GRUPACIJE DRUMSKIH PREVOZNIKA ZVORNIK predvođen koordinatorima godpodinom Spomenkom Parićem, Slavkom Miajtovićem,Matičić Nebojša, Pisić Slaviša i Tanacković Ivana, uz korespodenciju i koordinaciju sa Granodnačelnikom Zvornika, preduzeo je razuman i nadasve korektan stav u iznalaženju rješenja.
Da bi razumjeli troškove koji su nastali kao posljedica zatvaranja mosta, na pojedinim transportnim zadacima, vrijeme putovanja je 80% duže, a trošak je 25% veći, te obrt voznih jedinicaa je smanjen, a posljedice su da i ovako mali broj vozača, ugrožava se egzistencija i rad transportnih preduzeća. Privredni subjekti koji koriste usluge drumskih prevoznika za lance snabdijevanja, nisu u mogućnosti da prihvate troškove, odnosno povećanje cijene usluge prevoza, prevoznici ne mogu da posluju ispod praga ekonomičnosti.
Prošle sedmice je evidentirana pojačan kodntrola drumske inspekcije svih nivoa na magistralnom pravcu Bijeljina – Zvornik – Bratunac, iako je preporuka da se inspekcije obavljaju u 97% u prostoru prevoznika, a 3 % na terenu, prošle sedmice je omjer bio obrnut. Dodadjući vrijeme zadržavanja u ukupne troškove, a poređenja radi, vozilo u Njemačkoj se eksploatiše sa 16000 – 20000 km, dok naši prevoznici nisu u mogućnosti da probiju prosjek od 9000 km.
Peredsjednik UDRUŽENJA DRUMSKIH PREVOZNIKA REPUBLIKE SRPSKE, Igor Beben je 27.05. podneo zahtjev Minsitarstvu Saobraćaja i veza za reaogovanje na zahtjeve prevoznika iz Zvornika.
Problemi UIO: Nedostaje 1.000 radnika, granični prelazi zastarjeli | BL Portal (bl-portal.com)