Ugovorne cijene drumskog prevoza ostale su stabilne u trećem kvartalu 2024, dok su spot cijene blago opale u odnosu na prethodno tromesečje. Sa druge strane, i na spot tržištu kao i kod ugovora, cijene su niže u odnosu na uporedno razdoblje 2023, pokazuje najnoviji zajednički izveštaj Međunarodne unije drumskih transportera (IRU) i kompanija Transport Intelligence i Upply.
Indeks spot vozarina (European Road Freight Spot Rate Benchmark Index) u trećem kvartalu 2024. pao je na 122,4 poena, što je za 4,4 poena manje nego u drugom kvartalu 2024. godine, a 6,1 poen manje u odnosu na treći kvatal 2023.
Istovremeno, indeks ugovornih vozarina (European Road Freight Contract Rate Benchmark Index) ostao je nepomenjen u odnosu na drugi kvartal 2024 – 127,2 indeksna poena; međutim, u poređenju s prošlom godinom, to je pad od 2,2 poena.
Analitičari prognoziraju rast cena, uprkos i dalje niskoj potražnji
Izazovi u evropskoj industrijskoj proizvodnji imaju direktan uticaj na tržište drumskog prevoza. Kako proizvodnja opada, tako se smanjuje i potražnja za uslugama prevoza, što je od drugog kvartala 2023. godine dovelo do pada spot cena (uz kratkotrajan rast u drugom kvartalu 2024).
Međutim, uprkos padu potražnje na kratkoročnom nivou, cene prevoza i dalje ostaju znatno iznad nivoa iz 2021. godine, prvenstveno zbog strukturnog porasta operativnih troškova.
Troškovi rada, kao najveća stavka u strukturi troškova drumskog transporta zajedno sa gorivom, značajno su porasli zbog inflacije tokom prethodne dve godine. Pored toga, značajan rast troškova povezanih s osiguranjem vozila, održavanjem i gumama dodatno povećava operativne izdatke za prevoznike.
Cene dizela su beležile rast između sredine juna i početka jula, usled porasta cena sirove nafte (zbog produženja dobrovoljnih rezova u proizvodnji koje je najavio OPEC+ u junu). Nakon toga, cene su bile u padu do kraja kvartala.
Prosečna ponderisana cena dizela u EU dostigla je 1,64 evra po litru 8. jula, što je porast sa 1,59 evra po litru koliko je iznosila 10. juna (+3%), pre nego što je pala na 1,50 evra po litru do 30. septembra (-8% u odnosu na najviši nivo u julu, i najniža vrednost od januara 2023). Međutim, cene goriva ponovo su počele da rastu u oktobru zbog sukoba na Bliskom istoku i povećane mogućnosti poremećaja u snabdevanju naftom.
Pomenuti visoki troškovi i dalje održavaju cene prevoza na visokom nivou, uprkos sniženju uzrokovanom nižom potražnjom.
Oni su sprečili pad cena na nivo iz 2021. godine, jer prevoznici moraju pokriti rastuće troškove. Stoga, iako su spot cene oslabile, ona ostaju značajno više u poređenju sa periodom pre pandemije, jer je osnovna struktura troškova sada na višem nivou.
Zbog ovih povećanih troškova, analitičari Ti predviđaju da će pritisak na rast cena nastaviti i u budućnosti, čak i u uslovima smanjene potražnje.
Direktor komercijalnog razvoja u kompaniji Ti Michael Clover ističe da su, u celini, cene drumskog prevoza u Evropi bile relativno stabilne tokom trećeg kvartala uglavnom zbog, kako navodi, “postojano niske potražnje širom Evrope”.
– Prognoza za ugovorne cene i dalje je u velikoj meri zavisna od trenutka oporavka evropske ekonomije, ali se pad cena ne očekuje zbog kontinuiranih pritisaka na troškove. Pad spot cena u trećem kvartalu ukazuje na slabiju potražnju, ali predviđamo da će upravo spot biti pokazatelj oporavka potražnje i nadolazećeg rasta cena, kada tržište počne da se menja.
Generalni direktor Upply Thomas Larrieu istakao je da se sektor drumskog prevoza suočava sa turbulentnim periodom, obeleženim značajnim brojem poslovnih neuspeha.
– Pritisak na smanjenje cena prevoza verovatno će se nastaviti u narednim mesecima, ali je ograničen visokim operativnim troškovima koji nastavljaju da rastu, dok čekamo mogući oporavak evropske ekonomije. Kako bi se sprečilo dalje slabljenje sektora, što bi moglo narušiti lance snabdevanja – posebno kada se ekonomska aktivnost ponovo poveća, digitalizacija nudi prilike za povećanje produktivnosti koje zaslužuju pažnju – smatra Larrieu.
Analitičari ističu nekoliko važnih stavki koje oblikuju tržište drumskog transporta u Evropi i koje postavljaju dodatne zahteve pred prevoznike. Među njima, izdvaja se najpre obaveza ugradnje smart tahografa 2 generacije, što je proces koji se, kažu, “suočava sa značajnim kašnjenjima”.
Viši direktor za strategiju i razvoj u IRU Vincent Erard dodaje:
– Sa sve većim operativnim troškovima održavanja, osiguranja i novih regulativa (standardima CO2, Euro VII itd.) i očekivanim rastom nestabilnih cena goriva, mala i srednja preduzeća u drumskom transportu su pod značajnim pritiskom. Donosioci politika moraju obezbediti ciljane podsticaje koji ohrabruju prevoznike da dekarbonizuju svoje poslovanje, sa posebnim fokusom na mere efikasnosti. Takva podrška bi olakšala finansijski teret i doprinela održivosti životne sredine.
Kompletnu IRU analizu možete pogledati OVDE. The European Road Freight Rate Development Benchmark Q3 2024 | IRU | World Road Transport Organisation