U 2022. godini povećanje pune cijene troškova doseglo je na velikim udaljenostima + 18,5% za teško teretno vozilo koje radi na dizelu i + 43,3% za vozilo teške robe koje radi na LNG-u.
Za 2023. godinu, prognoza inflacije bez goriva je oko +8,8% u godišnjem prosjeku.
Bez mešanja u slobodne komercijalne pregovore između prevoznika i principala, ovaj dokument, koji se objavljuje svake godine, trebalo bi da omogući kompanijama za drumski teretni transport da se uporede sa sektorskim trendovima za 2022. i prognozama, zasnovanim na opreznim pretpostavkama i realnim za 2023. godinu. obeležila je neviđena inflacija troškova i po svojoj generalizaciji i po veličini.
Troškovi voznog osoblja, glavna komponenta troškova teških teretnih vozila, rastu sa, s jedne strane, uzastopnim revalorizacijama ugovorenih minimuma (plata i putnih naknada) i, s druge strane, napetosti na tržište rada. Cene energije i sirovina zabeležile su rekordnu inflaciju u 2022. godini, što je uticalo ne samo na cene goriva, već i na cene opreme, rezervnih delova, AdBlue-a, guma i drugog potrošnog materijala.
Za 2023. godinu veoma neizvesna ekonomska situacija komplikuje vežbu predviđanja. Prema mišljenju mnogih eksperata, inflatorni kontekst iz 2022. ipak bi trebalo da se nastavi i 2023. Za mnoge faktore, CNR zadržava minimalne ili konzervativne pretpostavke. Konačno, u 2022. godini, povećanje pune cene koštanja teških teretnih vozila koja se koriste u drumskom teretnom transportu (TRM) dostiže godišnji prosek od +18,5% za vozilo na dizel i +43,3% za vozilo na dizel. gas (CNG ili LNG). Za 2023. prognoza bez goriva je oko +8,8%.
2022. šokovi se nižu jedan za drugim. Energetska kriza izazvana invazijom na Ukrajinu, održavanje tenzija oko određenih sirovina ili poljoprivrednih proizvoda, rekonfinacija u Kini posebno, održali su inflatorni talas koji je odneo ostale.
Globalni ekonomski rast slabi i kreće se sa + 6% u 2021. na + 3% koji se očekuje u 2022. godini, zatim na + 2% u prognozi za 2023. U poređenju sa situacijom uočenom u poslednje tri decenije, nivo prognoze je zaista veoma nizak. Izgledi za 2023. su sumorni. Inflacija utiče na sve ekonomije širom sveta, pogađajući poslovnu aktivnost i potrošnju domaćinstava.
Kratkoročno, rizici od novih tenzija su visoki i mnoge zemlje bi trebalo da prođu kroz kratku fazu ekonomske recesije tokom 2023. godine. Situacija će se tada postepeno poboljšavati, sa inflatornim efektima koji bi se eventualno smanjivali od druge polovine 2023. Evropa je u prvoj liniji fronta na inflacionom frontu: od početka 2022. godine, sa ratom u Ukrajini, Evropa se našla u srce inflatornih previranja. Evropske vlade su uspostavile mehanizme podrške za svoja domaćinstva ili preduzeća.
Na primer, najavom plana od 200 milijardi evra, nemačka vlada namerava da se pozabavi inflacijom i omogući brzo ponovno pokretanje svoje industrije. Kao godišnji prosek tokom 2022. godine, inflacija bi u većini evropskih zemalja trebalo da bude ispod oznake od +9%. Francuska je u globalnom trendu značajnog ekonomskog usporavanja u 2022. i koji će se nastaviti i u 2023. Prema Bankue de France, godišnji privredni rast za 2022. bi tako iznosio +2,6%, zatim +0,5% u 2023.
Inflacija ostaje na nivou visok nivo i prema različitim prognozama (Berci, INSEE, itd.) za 2022. oscilirao bi između +5,3% i +6,4%. Tada bi trebalo da ostane iznad +4% u 2023. Nakon pristojnog nivoa aktivnosti u 2. kvartalu, kompanije u sektoru drumskog teretnog saobraćaja očekuju pad na svojim tržištima, u skladu sa opštim pogoršanjem ekonomske situacije tokom 2. polovine 2022. Od 1. kvartala 2022. poskupljenje goriva je brutalno.
Za profesionalni dizel, samo u martu 2022. povećanje od +25% u toku jednog meseca predstavlja istorijski vrhunac. Krajem oktobra iznosio je +54% za 12 meseci. Ali sektor drumskog saobraćaja se takođe mora suočiti sa inflacijom svih svojih drugih troškova i sve većim poteškoćama u zapošljavanju. Trenutno se u drumskom saobraćaju ubrzano povećava broj preduzeća u poteškoćama.
izvor: https://www.fntr.fr/