Evropske stope drumskog prevoza u prvom kvartalu 2023: ugovorne stope počinju da padaju kako spot stope i dalje padaju
The Upply x Ti x IRU (Uppli x Ti x IRU) evropski indeks drumskih vozarina za Evropu pokazuje da i spot i ugovorne stope padaju u odnosu na prethodni kvartal, padaju za 7,5 odnosno 2,8 poena, respektivno. Prometne stope na evropskom tržištu drumskog tereta su doživjele pad drugi kvartal zaredom, što predstavlja značajan pomak od početka pandemije Covid-19. Indeks spot stopa je pao za -7,5 poena na kvartalnom nivou (k-o-k) na 132,5 poena. Ovo je prvi put da su stope pale u dva uzastopna kvartala od K2 (drugog kvartala) 2020.
Pored toga, indeks spot tržišta je pao ispod svog nivoa u drugom kvartalu 2022. godine, kada je prvi put postalo jasno da troškovi rastu nakon rata u Ukrajini. Uprkos tome, spot stope ostaju veće za 8,9 poena na godišnjem nivou (g-o-i).
Indeks ugovornih stopa je takođe opao za 2,8 poena u odnosu na isti period prethodne godine, što je prvi pad u šest kvartala, ali je i dalje u porastu za 10,7 poena u odnosu na isti period prethodne godine. Sa smanjenjem obima i poboljšanjem raspoloživog kapaciteta, izgleda da će se trend pada stopa nastaviti i u 2023.
Referentni indeks evropskih špedicija za prevoz tereta u prvom kvartalu 2023. iznosio je 132,5, 7,5 poena niže nego u K4 2022, ali 8,9 poena više nego u K1 (prvi kvartal) 2022.
Prvi kvartal 2023. je drugi uzastopni kvartal u kome smo videli pad indeksa spot stopa
Evropski indeks referentne stope ugovora o drumskom prevozu u K1 2023. iznosio je 127,2, 2,8 poena niže nego u K4 2022, ali je i dalje 10,7 poena više nego u K1 2022.Cene goriva bile su 9% niže u K1 2023 nego u K4 2022
Predviđeno je da nedostatak vozača bude 9% nepopunjenih pozicija u 2023., nešto niže od 10% u 2022.
Očekuje se da će vozarine nastaviti da omekšavaju u drugom kvartalu 2023., ali će ostati povišene u poređenju sa istorijskim normama jer pritisak na strani ponude drži troškove visokim. Pred kraj godine očekuje se da će obim početi da se oporavlja, primenjujući pritisak na povećanje stopa
Spot stope su pale 1,5 puta brže od ugovorenih u proseku u K1 2023. Ovo je rezultat pada tražnje iz evropskih ekonomija, smanjujući neposredni pritisak na strani tražnje na kamatne stope na spot tržištu. Uprkos izvesnom ublažavanju inflacije i kvartalnom rastu sezonski prilagođenih mesečnih podataka o potrošnji u Španiji (+1,0%), Francuskoj (+0,4%) i Ujedinjenom Kraljevstvu (+0,5%), podaci iz godine u godinu odražavaju stalni uticaj stalnog inflacije u poslednjih 12 meseci.
Prosečna desezonirana mesečna potrošnja smanjena je u odnosu na prethodnu godinu za 6% u Nemačkoj, 3,9% u Francuskoj, 2,8% u Italiji i 4,3% u Velikoj Britaniji. Kako rast plata zaostaje za inflacijom, kriza troškova života se pogoršava, smanjujući apetit i sposobnost za potrošnju dobara. Ovo će dodatno smanjiti pritisak sa strane potražnje na tarife drumskog prevoza, što će omogućiti dalji pad stopa na oba tržišta.
Thomas Larrieu, glavni izvršni direktor kompanije Uppli, komentariše: „Iako je tipično da cene drumskog prevoza padnu tokom K1 nakon vrhunca sezone praznika, ovogodišnji pad je jači nego inače. Čini se da se tržište ponovo kalibrira nakon što je 2022. doživelo veliki dvocifreni porast, ali dokle će to ići? Sumnjivo je da ćemo se vratiti na uslove pre pandemije, posebno sa nedostatkom kapaciteta koji ostaje glavna briga.”
Iako su strahovi od energetske krize splasnuli i cene energenata pale, prošlogodišnje visoke cene i dalje koče evropski industrijski rast. Dostupni podaci iz zvaničnih izvora za prvi kvartal 2023. otkrivaju pad proizvodnje u Velikoj Britaniji (-0,5%), Španiji (0,3%) i Poljskoj (-0,1%), dok proizvodnja u Francuskoj (+0,9%) i Nemačkoj (+0,5%) ) porasla.
Inflacija erodira potražnju za potrošačkim dobrima, dok potražnja za kapitalnim i intermedijarnim proizvodima ostaje stabilna. Visoke kamatne stope će verovatno odvratiti velike ekspanzije proizvodnje u 2023. godini, ograničavajući pritisak na stope i omogućavajući dalje smanjenje stopa.
Viši direktor za strategiju i razvoj IRU Vincent Erard dodaje: „Stagnacija potražnje za teretom od četvrtog kvartala 2022. nastavljena je u 2023., izravnavajući krivu nedostatka vozača – za sada. Ali ništa se nije promenilo u dugoročnom pogledu na profesiju. Udeo mladih vozača je i dalje izuzetno nizak. Svaki skok potražnje iz evropskih ekonomija dodatno će pogoršati nedostatak pokretača, što će zauzvrat ograničiti privredni rast. Ne možemo da skinemo pogled sa lopte. Moramo da nastavimo da se zalažemo za hitna i strukturalna rešenja za nedostatak vozača.”
Uprkos popuštanju pritiska na strani potražnje, pritisci ponude ostaju. Sve veći nedostatak vozača erodira kapacitete, dok su troškovi goriva pali sa maksimuma iz 2022. godine, i dalje su povišeni u poređenju sa 2021. Kriza troškova života širom kontinenta takođe povećava zahteve za platama u 2023. godini, što rezultira povećanjem troškova rada. Verovatan rezultat je dalji pad vozarine usled pada potražnje. Međutim, veličina i obim ovih padova biće ograničeni pritiskom na strani ponude koji je stvorio višu bazu troškova koja će sprečiti da vozarine dosegnu istorijski minimum.
Ael Clover, Ti-ov šef komercijalnog razvoja, kaže: „U K1 smo videli da su ugovorne stope počele da prate spot stope u padu kako je predviđeno i očekujemo da će ovaj trend nastaviti da opada u K2. Kako su obim opadali u K1, primetili smo kontinuirano povećanje raspoloživog kapaciteta, ublažavajući pritisak na cene, ali kapacitet je i dalje ograničen nedostatkom vozača. Izgledi su da će stope nastaviti da padaju u K2, iako će sezonska tražnja podržati veće stope u K2 i očekujemo da će stope ostati na višem nivou od njihove osnove pre pandemije.
https://www.iru.org/