“Tokom prva tri meseca morali smo da izveštavamo o široko ekstremnom trendu, sa veoma jasnom razlikom u ekonomskim uslovima u prvom kvartalu 2022. i 2023. godine. Brojne krize izazvale su poremećaj lanaca snabdevanja i slab ekonomski rast. To je uticalo na pretovare”, rekao je Axel Mattern, šef marketinga u luci Hamburg.
Mnogo manji kontejnerski pretovar doprinio je padu. U ovoj kategoriji bili su za 15,9% niži nego godinu dana ranije i iznosili su 18,6 miliona tona. Računajući u TEU (ekvivalent kontejnerima od 20 stopa), pad je bio na nivou od 16,9 odsto, a pretovar je dostigao 1,9 miliona TEU.
Sa smanjenjem pretovara kontejnera, zapremine rasutih masa su se istovremeno povećale u severnoevropskim lukama. Nije bilo drugačije ni na hamburškom keju. U prvom kvartalu, rasuti teret koji se rukuje u luci porastao je za 5,4% na godišnjem nivou, na 9,3 miliona tona. U okviru ove kategorije, zapremina tečnog tereta (sirove nafte za preko 12%) porasla je za 3,27%. To je direktna posledica rata u Ukrajini i embarga na rusku naftu, što je primoralo evropske zemlje da traže prekomorske izvore snabdevanja ovom sirovinom.
Pretovari poljoprivrednih proizvoda takođe su bili veći za preko 11% u odnosu na prethodnu godinu.
Antverpen je takođe patio…
Nije samo njemačka luka pretrpjela ekonomsko usporavanje u prvom kvartalu. Lošije rezultate zabilježile su i najveće luke u Europi, Benelux. Belgijski kompleks Antverpen-Zeebrugge zabeležio je pad obima od 4,5 odsto u odnosu na prethodnu godinu od 67,7 miliona tona.
U kategoriji kontejnera pad je bio 5,7% mjeren u TEU-u, što je bilo veće od prosjeka za sve terete – slično luci Hamburg.
S druge strane, došlo je do jasnog smanjenja kategorije općeg tereta – za 19,8% u odnosu na prvi kvartal 2022. godine. Na ovaj segment posebno je utjecala manja potražnja za čeličnim i čeličnim proizvodima – zbog ekonomskog usporavanja.
Količina suve mase opala je za 7,3 odsto na godišnjem nivou, uglavnom zbog pada pretovara đubriva za 26 odsto. S druge strane, količine tvrdog uglja su se gotovo utrostručile – ovdje se i posljedice sankcija na Rusiju klanjaju.
U kategoriji tekućeg rasutog tereta, belgijska luka mogla bi se pohvaliti minimalnim rastom od 0,5 posto. Posebno snažan rast zabeležen je u kategoriji LNG (za 23%), kao i u količinama dizela i drugih naftnih derivata. Kategorija je povučena pretovarom hemijskih proizvoda (21% manji).
Luka Antverpen je lider u kategoriji pretovara automobila. U prva tri meseca ove godine njihov broj se povećao za 7,2 odsto na godišnjem nivou, na preko 904.4 automobila. Pretovari svih kategorija transportne opreme bili su za 3,<>% veći u odnosu na prethodnu godinu.
Rusija pogodila Roterdam
U prvom kvartalu 2023. godine na Roterdamskom keju obrađeno je 111,7 miliona tona robe, u poređenju sa 113,4 miliona tona u prva tri meseca 2022. godine. Lošiji rezultati bili su uglavnom zbog kategorija kontejnera i općeg tereta.
Pretovar kontejnera pao je za 11,6% na 3,2 miliona TEU. To je bilo zbog pada ruskog tržišta, koje je činilo oko 8 odsto zapremine kontejnera pre izbijanja rata u Ukrajini. Pored toga, pretovar robe uvezene iz Azije smanjen je za 14% u odnosu na prvi kvartal 2022. godine.
U segmentu općeg tereta pad je bio manje izražen – 6% manje robe je obrađeno (7,9 miliona tona). U okviru ove kategorije, RoRo teret je pao za 2,2% na 6,6 miliona tona.
Kao i u Hamburgu, povećan je teretni pretovar svih kategorija. Njihov obim se povećao za 0,2% na 17,9 miliona tona. Među njima je željezna ruda skočila za 10% na 6,2 miliona tona. 26% više tvrdog uglja (7,4 miliona tona) je takođe transhipirano.
U kategoriji tekućeg tereta, u periodu januar-mart 54. godine obrađeno je 3,2023 miliona tona – 5,6% više iz godine u godinu. U okviru ovog segmenta, pretovar sirove nafte povećan je za 3,2% (na 26,3 miliona tona). Dinamičniji rast (za 12%) karakteriziraju naftni derivati – 15,1 milion tona je transhipirano.
izvor: https://trans.info/pl/port-w-hamburgu-notuje-spadki-w-i-kw-inne-wazne-porty-takze-ofni-342946