Kamioni sa električnim pogonom će uglavnom zamijeniti konvencionalne kamione u mnogim dijelovima svijeta u narednih 15 godina. Već 2030. godine vozila sa nultom emisijom baterija ili gorivnih ćelija predstavljaju trećinu svih kamiona u Evropi, Sjevernoj Americi i Široj Kini. Do 2035. godine, njihov udio na ovim tržištima porast će na oko 80 posto. O tome izvještava Strategy&, konsultantska firma PWC-a u svojoj studiji ‘Zora elektrificiranog kamioneta’.
Promjena se ubrzava sve strožim propisima i istovremeno pada ukupan trošak vlasništva (TCO) za kamione s nultom emisijom. U Evropi, rat u Ukrajini također povećava pritisak za transformaciju: mnoge vlade trenutno prilagođavaju svoju energetsku politiku i smanjuju svoju zavisnost od fosilnih goriva.
Obrnuto
“Preokret u energetskoj politici je snaga koja stoji iza promjene pogonskih sistema za kamione i putničke automobile. Želja za nezavisnošću i povećano povjerenje u električne pogone voze industriju kamiona. Zakonski zahtjevi za smanjenje emisija nisu samo zahtijevali ogromne skoke u pogonu, nego i zahtijevaju napredak u naplaćivanja koncepta,” kaže dr Christian Foltz, koauter studije i partner u Strategy& Germany. Na megavat stanicama za punjenje (MCS), e-kamioni na baterije sada imaju dovoljno struje za 400 kilometara za 30 minuta. U kombinaciji sa tačkama punjenja gdje se i noću mogu puniti električni kamioni, cijeli parkovi za punjenje će se graditi duž autocesta u budućnosti. Međutim, potrebne investicije bi sada trebale biti unete. Prema trenutnoj studiji, park za punjenje autoputeva sa 6 stanica za punjenje megavata i 34 noćna punjenja koštao bi oko 8,5 miliona eura.
Međutim, dr. Jörn Neuhausen, koautorac studije i šef elektromobilnosti u Strategy& Germanyu, još uvijek ne vidi fokus na baterije-električnu tehnologiju kao u putničkim automobilima. “Jasno povećana politička volje za nacionalnu ekonomiju vodika također ima pozitivan učinak na gorivnu ćeliju. Oni sada imaju priliku da postanu integralni dio holističkog lanca vrijednosti vodika. Pored toga, FCEV kamioni nude više fleksibilnosti i lakoće utovara.”
Brz razvoj javne infrastrukture za punjenje u Evropi jedan je od ključnih uslova za uspjeh električne transformacije, kako za kamione s baterijama, tako i za kamione sa gorivnim ćelijama. U Evropi, studija je predvidjela investicijsku potrebu od oko 1,4 milijarde eura u srednjoročnoj. Sa ovom količinom, 120 MCS-a za pogon na baterije može biti izgrađeno do 2025. i oko 70 pumpi za punjenje vodika do 2027. godine – što je dovoljno za prvu mrežu širom Evrope. Dugoročno, tražena ulaganja su znatno veća zbog brzog povećanja broja kamiona bez emisije. Ako treba izgraditi otpornu infrastrukturnu mrežu, oko 15 milijardi eura mora biti budžetiran do 2035. godine za izgradnju najmanje 1800 MCS stanica i 21 milijardu eura za oko 2100 pumpi za punjenje vodika. U Sjevernoj Americi i u Većoj Kini obim ulaganja varira zbog drugih preduslova kao što su propisi o vremenu vožnje i udaljenosti.
E-kamioni profitabilni iz 2025.
Čista kupovna cijena kamiona sa nultom emisijom ostat će znatno višu od cijene kamiona s motorima s unutarnjim izgaravanjem. Međutim, u smislu TCO-a, prema proračunima studije, e-kamioni na baterije će već 2025. godine pobijediti konvencionalne motore sa izgaranjima, dostigavši trošnu korist od oko 30 posto do 2030. Očekuje se da će e-kamioni sa gorivnim ćelijama biti konkurentni od 2030. Glavni razlozi za korist e-kamiona su ekstremni skokovi cijena za fosilna goriva, dugoročno rastući porezi na CO2 i smanjenje troškova za baterije zbog ekonomija razmjera i niži troškovi održavanja električnih pogona u odnosu na dizelske motore. Istovremeno, TCO umnogome zavisi od budućih cijena električne energije i regulatornih poticaja. U Evropi će, primjerice, kamioni bez emisija dobiti popust od 50 posto od maja 2023. godine zbog uvođenja novog sistema naknada. Logističke kompanije mogu uštedjeti do 25.000 eura po kamionu godišnje.
“Transformacija trenutno dobija ogroman zamah. To će mnogo zahtijevati od industrije kamiona, ali istovremeno nudi ogromne mogućnosti rasta”, kaže dr. Jörn Neuhausen, koautorac studije i direktor u Strategy& Germany. “Nova potencijalna kreacija vrijednosti električnog powertraina uključujući aftersales & service i popravak ide daleko dalje od čiste prodaje e-kamiona. Bilo da se radi o modelima pretplate za naplaćivanje parkova, garancijama cijena za električnu energiju ili osiguranje i reciklažnim rješenjima za baterije: Ubuduće će se na raznim tačkama u životnom ciklusu e-kamiona pojavljavati nova poslovna područja, što može biti od interesa za uspostavljene, ali i nove učesnike na tržištu.”
(izvor:https://www.ttm.nl/)