Svake godine širom EU oko 6 miliona automobila dođe do kraja svog života, a mnogi vredni materijali sadržani u vozilima odlaze u otpad.Evropska komisija želi da olakša recikliranje vozila, predlažući nova pravila dizajna kako bi se olakšala oporavak vrednih materijala i zalažući se za veću upotrebu recikliranog sadržaja u proizvodnji novih automobila. Uredba o otpadnim vozilima, koju je iznela izvršna vlast EU u četvrtak (13. jula), takođe postavlja nove zahteve za naplatu, uvodeći digitalno praćenje vozila na kraju životnog veka „kako bi se zaustavilo nestajanje vozila“.
Pored toga, Komisija želi da vidi zabranu izvoza polovnih vozila koja nisu prikladna za put. Trenutno, mnogi takvi automobili napuštaju Evropu na druge kontinente, posebno u Afriku, što doprinosi većem broju smrtnih slučajeva na putevima. Svake godine širom EU oko 6 miliona automobila dostigne kraj svog životnog veka, a deo vrednih materijala koji se nalaze u njima odlazi na otpad. Jedan od primarnih ciljeva zakona je da se osigura da ove kritične sirovine, plastika, čelik i aluminijum, ostanu u evropskoj proizvodnoj petlji. Evropa ima nedostatak mnogih retkih zemalja neophodnih za prelazak na elektromobilnost, pri čemu se veći oporavak i ponovna upotreba smatraju ključnim stubovima smanjenja oslanjanja bloka na uvoz. „U narednim godinama, sve više automobila sa nultom emisijom će doći na tržište, povećavajući potražnju za vrednim, primarnim materijalima. Naš predlog će se pobrinuti da recikliramo i ponovo upotrebimo što je moguće više ovih materijala, dajući novi život komponentama naših automobila i u velikoj meri smanjujući ekološki otisak našeg drumskog transporta“, rekao je Frans Timermans, zvaničnik EU zadužen za Zeleni dogovor.
Zakonodavstvo će doprineti evropskom cilju da se kreće ka „kružnoj ekonomiji“, u kojoj se roba ponovo koristi, a ne raspada, smatra Tijeri Breton, komesar za unutrašnje tržište. „Naš novi predlog će podržati prelazak automobilskog industrijskog ekosistema na cirkularnost, podstaći industriju reciklaže uz otvaranje više od 22.000 radnih mesta i poboljšati funkcionisanje jedinstvenog tržišta“, rekao je on. Pored otvaranja novih radnih mesta, Komisija procenjuje da će ova uredba podstaći evropsku ekonomiju u iznosu od oko 1,8 milijardi evra do 2035. godine, dok će do istog datuma smanjiti emisiju CO2 za 12,3 miliona tona godišnje.
Zakon se zasniva na nedavno dogovorenoj regulativi EU o baterijama, koja postavlja stroge kriterijume za sakupljanje i recikliranje baterija, kao i postavljanje ciljeva za oporavak i ponovnu upotrebu kritičnih sirovina sadržanih u baterijama. Zemlje EU daju konačno zeleno svetlo za nova pravila proizvodnje baterija Uredba EU o baterijama otklonila je poslednju prepreku na svom zakonodavnom putu u ponedeljak (10. jula), pošto su zemlje članice glasale za usvajanje novih pravila čiji je cilj da baterije proizvedene u EU postanu održivije i konkurentnije. Prema predloženoj uredbi, mora biti lakše rastavljati automobile na kraju radnog veka, a proizvođači moraju da daju jasna uputstva rastavljačima o tome kako da zamene i uklone delove.
Četvrtina plastike koja se koristi u novim vozilima mora biti reciklirana, od čega 25% mora biti iz vozila na kraju radnog veka. Obim zakona će se takođe postepeno proširivati i na druga vozila, uključujući motocikle, kamione i autobuse. Predlog će sada ići na razmatranje Evropskom parlamentu i zemljama članicama EU pre nego što postane pravno obavezujući. Reakcije ACEA, trgovinsko udruženje koje predstavlja proizvođače automobila, upozorilo je da predlog duplira postojeća pravila, potencijalno zbunjujući proizvođače u pogledu onoga što je zakonski propisano. „Dok se predlogom zalaže za ambiciozne ciljeve recikliranog sadržaja, evropski proizvođači automobila veruju da bi zakonodavci umesto toga trebalo da se usredsrede na obezbeđivanje koherentnog zakonodavnog okvira koji balansira konfliktne propise o otpadu, proizvodima i hemikalijama za vozila“, rekla je Sigrid de Vris, generalni direktor ACEA-e. de Vris je postavio pitanje da li tržište može snabdevati proizvođače automobila dovoljno recikliranog materijala.
„Takođe smo zabrinuti što Komisija nije u dovoljnoj meri ispitala neravnoteže u potražnji i ponudi recikliranih materijala i postojeće tehnološke nedostatke pre nego što je predložila ove ambiciozne ciljeve“, rekla je ona. ACEA je dodatno primetila da je neke inovativne materijale koje proizvođači koriste teško reciklirati, što je zabrinutost koju je izrazilo trgovinsko udruženje Plastics Europe. „Mnoge plastike koje se koriste u automobilskoj industriji su visokih performansi
„Nije proizvode koji zahtevaju najviši kvalitet dostupnih polimera i koje može biti veoma teško reciklirati“, rekla je Virdžinija Jansens, generalni direktor Plastics Europe. „Ambiciozni ciljevi od 25% recikliranog sadržaja koje je predložila Komisija mogu se ispuniti samo kombinacijom mehaničke reciklaže i inovativnih tehnologija kao što je hemijsko recikliranje“, dodala je ona, pozivajući Komisiju da industriji reciklaže da „zeleno svetlo“ za ulaganje u procese hemijske reciklaže.
Zelena nevladina organizacija Transport & Environment (T&E) označila je predlog kao „stidljiv“, ističući nedostatak ambicija u pogledu ciljeva recikliranja u poređenju sa trenutnom direktivom. T&E je bio posebno kritičan prema odluci da se uključi samo obavezni cilj upotrebe recikliranog sadržaja za plastiku za nova vozila, tvrdeći da treba dodati čelik i aluminijum (Komisija se obavezala na studiju izvodljivosti kako bi odredila moguće ciljeve za oba materijala). Nevladina organizacija je takođe dovela u pitanje efikasnost pravila o ograničenjima izvoza, rekavši da će nedostatak ambicije kada je u pitanju postavljanje minimalnih zahteva o starosti vozila ili kilometraži i standardima emisije štetiti stanovnicima globalnog juga.
https://www.euractiv.com/