AMORTIZACIJA | Amortizacija je proces postepenog umanjenja duga kroz plaćanje u ratama uvećanim za interes, umjesto plaćanja odjedanput.
Sa računovodstvenog aspekta pojam amortizacije podrazumijeva smanjenje vrijednosti stalnih sredstava preduzeća usled njihovog trošenja i habanja, za onoliku vrijednost koja se dobija po osnovnoj metodi amortizacije sredstava. Procenat se obično računa na godišnjem nivou po osnovnom obrascu: (nabavna vrijednost sredstava x %) : 100. Ova dobijena vrijednost se pripisuje na godišnjem nivou, tj. jednoj poslovnoj godini, a preduzeće određuje koliki će biti procenat amortizacije kao množilac nabavne vrijednosti sredstva. Amortizacija takođe predstavlja jedini rashod koji ne izaziva odliv novca iz preduzeća. Amortizacija je takođe proces prenošenja dijela vrijednosti sredstava za rad na predmete rada.
Amortizacija se može obračunavati na dva načina: 1. Po funkcionalnom principu, kod kojeg se vijednost umanjuje proporcionalno broju proizvedenih jedinica; 2. Po vremenskom principu, kod kojeg se odredi vremensko trajanje osnovnog sredstva, tj. vremenski period u kojem osnovno sredstvo može služiti svojoj svrsi u planiranom kapacitetu proizvodnje.
Treba napomenuti da postoji još jedan sistem obračuna amortizacije, a taj je da se periodično, npr. godišnje vrši procjena vrijednosti osnovnih sredstava i ukoliko je procijenjena vrijednost manja od do tada neamortizovane vrijednosti, to dodatno umanjenje se pripisuje iznosu amortizacije koji je dobijen po funkcionalnom ili proporcionalnom principu. Ukoliko je procijenjena vrijednost veća, to povećanje se obračunski prihoduje, ali se za budući period uvećava iznos rate amortizacije po ranije usvojenom principu. Najčešće je zakonski propisano da se za neko osnovno sredstvo jednom usvojen princip amortizacije ne može mijenjati.
Početna vrijednost stalnog sredstva je nabavna vrijednost predmeta dugotrajne imovine (nabavna cijena + carina + transport + montaža) Osnovica za amortizaciju = početna – krajnja vrijednost stalnog sredstva a.Vremenske metode – zasniva se na dužini ekonomskog vijeka korištenja stalnog sredstva – Linearna, degresivna i progresivna b.Funkcionalne metode – temelje se na obimu korištenja ili radnom učinku stalnog sredstva Stopa amortizacije = 100 / vijek trajanja
Nabavna vrijednost osnovnog sredstva (Cost) – ovo je vrijednost po kojoj smo nabavcili osnovno sredstvo. U praksi ona predstavlja fakturnu vrijednost uvećanu za troškove (prevoza, carinjenja, skladištenja itd.) •Vrijednost otpisa osnovnog sredstva (Salvage) – ovo je vrijednost osnovnog sredstva na kraju perioda amortizacije. Predpostavlja se da po isteku perioda amortizacije osnovno sredstvo i dalje nešto vredi, tako da je ovo vrijednost po kojoj bi trebalo da možemo da ga prodamo. •Period amortizacije (Life) – ovo je period (npr. broj godina) u kome se vrši amortizacija osnovnog sredstva. |
BILANS USPJEHA | Bilans uspeha je finansijski izveštaj u kome se prikazuju prihodi i rashodi privrednog društva sa ciljem utvrđivanja rezultata poslovanja (ostvarene dobiti ili gubitka) u određenom vremenskom periodu. Logično, sadržinu bilansa uspeha čine prihodi i rashodi stim da se naročito ističe struktura prihoda i rashoda.
Za razliku od bilansa stanja koji nam daje informaciju o imovini, obavezama i kapitalu na određeni dan, bilans uspjeha daje informaciju koliko smo ostvarili prihoda, rashoda, dobitka, gubitka, te kolika je obaveza poreza na dobit nastala iz našeg poslovanja u posmatranom razdoblju. Prihodi nastaju kao posljedica povećanja imovine ili smanjenja obaveza, a rashodi su posljedica smanjenja imovine i povećanja obaveza. U bilansu uspjeha, prihodi su razlučeni na redovne (poslovni i finansijski) i vanredne. Na isti način prikazani su i rashodi, ali uz dodatak amortizacije kao dijela redovnih rashoda. Prihodi su razvrstani u četiri grupe: – Prihodi od prodaje robe i usluga (poslovni prihodi) — ova vrsta prihoda čini osnov poslovanja privrednog društva. – Finansijski prihodi — ovu vrstu prihoda čine uglavnom prihodi od kamata i dividendi – Vanredni prihodi — ova vrsta prihoda nastaje po osnovu prodaje hartija od vrijednosti, osnovnih sredstava za rad privrednog društva, smanjenja obaveza i sl. – Revalorizacioni prihodi — nastaju po osnovu revalorizacije osnovnih sredstava, kapitala, finansijskih plasmana i dr. Isto kao i prihodi i rashodi su podeljeni u četiri grupe: – Poslovni rashodi — u poslovne rashode spada nabavna vrijednost prodate robe, troškovi materijala, zarada, amoritizacije i slično. – Finansijski rashodi — uglavnom su to rashodi po osnovu kamata ili negativnih kursnih razlika. – Vanredni rashodi — nastaju kao posledica nepredviđenih poslovnih događaja na koje privredno društvo ne može da utiče. – Revalorizacioni rashodi — ova vrsta rashoda nastaje po osnovu revalorizacije kapitala.[1]
|
BUDŽET | Budžet je, u opštem slučaju, plan za budućnost, predviđanje ili spisak planiranih prihoda i rashoda pojedinca, firme, organizacije, lokalne zajednice ili države za određeni period, obično za jednu godinu. Budžet je rezultat budžetiranja i brojčani iskaz o budućnosti preduzeća i dijelova.[2] “On predstavlja sredstvo za kvantitativnu formulaciju planova jer je fleksibilan program u rukama menadzera.”[3]
|
DEPRECIJACIJA | (franc. dépréciation), obescjenjivanje, gubitak vrijednosti. Kod novca označava podcijenjenost domaće valute s obzirom na strane, odn. slabljenje njezine kupovne moći prema stranim valutama. Kada se službeno potvrdi takva podcijenjena intervalutarna razina domaće valute, govori se o devalvaciji. Deprecijaciju valute izazivaju inflacija, devalvacija, devalutacija te primjena različitih (diferenciranih) nižih deviznih tečajeva. Podcijenjenošću domaće valute može se, uz mjere monetarne i devizne kontrole, poticati rast izvoza i smanjenje uvoza robe i usluga.[4]
|
DOBIT | Dobit predstavlja jedan od finansijskih izraza rezultata funkcionisanja preduzeća, predstavlja realizovani višak vrijednosti.
𝐷𝑏=(𝑄∙𝐶q)−𝑇 Db – dobit Q – obim ostvarene proizvodnje Cq – cijena jedinice proizvoda T – troškovi
|
EKONOMSKI PRINCIPI POSLOVANJA | Uspjeh poslovanja može se izraziti kroz odnos rezultata i ulaganja. Elemente proizvodnje treba racionalno koristiti, jer su raspoloživi u ograničenim količinama. Osnovni ekonomski princip poslovanja sastoji se u težnji da se uz minimalna ulaganja ostvare maksimalni rezultati. Osnovni ekonomski principi su produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost.
|
Ekonomičnost
poslovanja |
Ekonomičnost poslovanja kao ekonomski princip predstavlja težnju da se proizvede što veća vrijednost uz minimalno ulaganje svih elemenata proizvodnje. Pokazuje koliko je ostvareno prihoda po jedinici troškova.
Ekonomičnost je jedan od tri pokazatelja uspešnosti preduzeća, u poslovnom smislu, pored rentabilnosti i produktivnosti. Usko je povezan i zavisi od produktivnosti, koja predstavlja preduslov, ali ne i dovoljan uslov za realizaciju ekonomičnosti. Ekonomičnost se naziva i ekonomska, ili troškovna, efikasnost preduzeća.
Zа rаzliku od produktivnosti, kod koje se posmаtrајu ostvаreni rezultаti, аngаžovаnjem sаmo jednog elementа proizvodnje (rаdа), ekonomičnost posmаtrа rezultаte kао posljedicu аngаžovаnја svih elemenаtа proizvodnje (rаdа, sredstаvа zа rаd i predmetа rаd). Ekonomičnost je mjera ostvаrenih (količinskih i vrijednosnih) rezultаtа po jedinici ukupnih ulаgаnја u određenom vremenskom periodu. Princip ekonomičnosti je zahtijev ekonomije reprodukcije dа se u reprodukciji proizvede određenа vrijednost uz minimаlnа trošenја vrijednost i on se svodi nа ostvаrenje što većeg ekonomskog rezultаtа korištenjem rаspoloživih proizvodnih činilаса. Suštinа ekonomičnosti je u štednji i ekonomisаnju elemenаtа proizvodnje preduzećа.[1]
Ekonomičnost se iskazuje odnosom prihoda i rashoda i pokazuje koliko se prihoda ostvari po jedinici rashoda: E = UP/UT UP = ukupni prihod, UT = ukupni troškovi Iz toga proizlazi da se ti pokazatelji računaju na temelju podataka iz bilansa uspjeha. U pravilu pokazatelji bi trebali biti veći od jedan, što su veći, to se više prihoda ostvaruje na jedinici rashoda. Zavisno o veličini koeficijenta, poslovanje može biti:
E > 1 => ekonomično poslovanje E = 1 => poslovanje na granici ekonomičnosti E < 1 => poslovanje nije ekonomično • KOD IZDAŠNOSTI: e > 1 = poslovanje je ekonomično e < 1 = poslovanje je neekonomično e = 1 = poslovanje je na granici ekonomičnosti • KOD ŠTEDLJIVOSTI: re > 1 = poslovanje je neekonomično re < 1 = poslovanje je ekonomično re = 1 = poslovanje je na granici ekonomičnosti Kod nas najčešći pokazatelji ekonomičnosti poslovanja su: • ekonomičnost ukupnog poslovanja (ukupni prihodi/ukupni rashodi); • ekonomičnost prodaje (poslovni prihodi/poslovni rashodi); • ekonomičnost finansijskih aktivnosti (prihodi od finansiranja / rashodi finansiranja); i • ekonomičnost vanrednih aktivnosti (vanredni prihodi/vanredni rashodi).
POVEĆANJE ekonomičnosti može se postići: • povećanjem količine rezultata uz nepromijenjene troškove • ostvarenjem većih prodajnih cijena proizvoda i usluga (na kratki rok) • smanjenjem količine elemenata radnog procesa (smanjenje troškova) • nižim nabavnim cijenama elemenata radnog procesa (nabavna funkcija) Povećanje ekonomičnosti se temelji: • Na zahtjevu štedljivosti sredstava • Na zahtjevu maksimalizacije prihoda • Vrijednost rezultata i troškova mogu se izraziti: Stvarnim (tekućim) cijenama – tada ima naglašeno vrijednosno obilježje Stalnim cijenama – tada ima obilježje količinskog mjerenja (stalne cijene isključuju uticaj promjena cijena)
|
Efikasan odgovor na potrebe potrošača | Efikasan odgovor na potrebe potrošača (engl. Efficient Consumer Response – ECR) je zajedničko telo proizvođača i trgovaca sa ciljem da se eliminišu nepotrebni troškovi iz lanaca snabdijevanja. ECR je takođe noviji koncept u logistici i menadžmentu koji promoviše kolaborativni menadžment u svim fazama lanca snabdijevanja tj. proizvodnje i distribucije sa ciljem smanjenja ukupnih troškova te povećanja profita i koristi za sve učesnike u lancu.
|
FIKSNI TROŠKOVI | Fiksni troškovi u ekonomiji i finansijama predstavljaju rashode koji direktno ne zavise od proizvodnje ili prodaje. Ovi troškovi se ne mijenjaju u zavisnosti od količine proizvedenih autputa. Oni nastaju čak i kada preduzeće ništa ne proizvodi. U fiksne troškove može se ubrajati troškovi nastali usled zakupa radne snage ili opreme i prostora potrebnih za rad.[5] Fiksni troškovi se uglavnom odnose na troškove sredstava za rad (osnovnih sredstava).
Njihova osnovna karakteristika je da su neelastični, tj. da se ne mijenjaju promjenom obima proizvodnje. Ovi troškovi se mijenjaju samo ako se izraze po jedinici proizvoda. Ova promjena se može izraziti slijedećom jednačinom:
gdje je: f = Iznos fiksnih troškova po jedinici proizvoda F = Ukupni troškovi sredstava za rad Q = Količina proizvoda na koju se odnose troškovi sredstava za rad. Iz jednačine (5) vidljivo je da fiksni troškovi po jedinici proizvoda opadaju povećanjem broja jedinica proizvoda proizvedenim osnovnim sredstvima na koje se fiksni troškovi odnose. Opadanje nije linearno i brže je na početnom dijelu povećanja obima proizvodnje, a sporije pri većem obimu. Ova dinamika promjene fiksnih troškova povećanjem obima proizvodnje najbolje je vidljiva ako se jednačina (5) prikaže grafički: Prema nosiocima i mjestu nastanka, fiksni troškovi su: – Troškovi sredstava za rad izraženi kroz amortizaciju – Troškovi najma sredstava za rad – Troškovi amortizacije poslovnih objekata (građevina) – Troškovi administrativnog i tzv. režijskog osoblja – Troškovi licenci – Troškovi ulaganja u pripremu buduće prozvodnje – Troškovi nabavke i održavanja aplikativnog softvera. U upravljačkom računovodstvu, fiksni troškovi su definisani kao troškovi koji se ne mijenjaju u proporciji za poslovnu delatnost, u periodu na kojem se odnosi ili sklapa proizvodnja. Na primjer u maloprodaji, poslodavci moraju platiti najam objekta i komunalne račune bez obzira na prodaju.
Fiksni troškovi se uglavnom odnose na troškove sredstava za rad (osnovnih sredstava). Njihova osnovna karakteristika je da su neelastični, tj. da se ne mijenjaju promjenom obima proizvodnje. Ovi troškovi se mijenjaju samo ako se izraze po jedinici proizvoda. Fiksne troškove možemo podijeliti na:
Obavezujući fiksni troškovi proizilaze iz investicije u : • NEMATERIJALNU IMOVINU • NEKRETNINE • POSTROJENJA • OPREMU
Takođe, obavezujući fiksni troškovi proizilaze iz investicije i manifestuju se kroz obračun amortizacije i deprecijacije. Tim troškovima treba dodati i troškove: • OBAVEZNOG OSIGURANJA IMOVINE • TROŠKOVE ODRŽANJA OSNOVNE ORGANIZACIJSKE STRUKTURE PREDUZEĆA • FIKSNE TROŠKOVE ODRŽANJA ENERGETSKE INFRASTRUKTURE • FIKSNE TROŠKOVE ODRŽANJA KOMUNIKACIJSKE INFRASTRUKTURE • FIKSNE TROŠKOVE PLATNOG PROMETA • FIKSNE TROŠKOVE ISPUNJENJA ZAKONSKIH OBAVEZA (IZRADA FINANSIJSKIH IZVJEŠTAJA, OBAVEZNA REVIZIJA I SLIČNO) • OBAVEZUJUĆI TROŠKOVI PO KOLEKTIVNOM UGOVORU O RADU • KADA SE JEDNOM USPOSTAVI ORGANIZACIJSKA STRUKTURA, OBAVEZUJUĆE FIKSNE TROŠKOVE JE TEŠKO A NEKE I NEMOGUĆE SNIŽAVATI.
U teškim krizama poslovanja, moguće je troškove amortizacije sniziti na dva načina: • UKIDANJEM UBRZANOG OBRAČUNA AMORTIZACIJE I DEPRECIJACIJE ILI USPORAVANJEM OBRAČUNA TIH TROŠKOVA • PRODAJOM IMOVINE AKO JE TO MOGUĆE Diskrecijski fiksni troškovi proizilaze iz odluke menadžmenta o potrošnji za specifične namjene. Oni se po svojoj prirodi nisu ni fikcni ni varijabilni troškovi ali kad se donese odluka o njihovom anagažovanju oni se prema obimu aktivnosti ponašaju kao fiksni troškovi.
Diskrecijski fiksni troškovi su : a) TROŠKOVI KOJI UTIČU NA OSTVARENJE PRIHODA: TROŠKOVI SVIH VRSTA REKLAME I PROPAGANDE DIO TROŠKOVA REPREZENTACIJE DIO TROŠKOVA SLUŽBENIH PUTOVANJA TROŠKOVI ODNOSA S KUPCIMA TROŠKOVI UDOVOLJAVANJA ŽALBAMA KUPACA TROŠKOVI ODNOSA SA SARADNICIMA TROŠKOVI SPONZORSTVA TROŠKOVI ODNOSA S JAVNOŠĆU b) TROŠKOVI KOJI UTIČU NA RAZVOJ: TROŠKOVI ISTRAŽIVANJA I RAZVOJA TROŠKOVI OBRAZOVANJA I USAVRŠAVANJA VJEŠTINA ZAPOSLENIH TROŠKOVI STRUČNE LITERATURE c) TROŠKOVI KOJI UTIČU NA MOTIVACIJU ZAPOSLENIH (UGODNI TROŠKOVI): DIO TROŠKOVA REPREZENTACIJE DIO TROŠKOVA SLUŽBENIH PUTOVANJA TROŠKOVI OSOBNIH AUTOMOBILA TROŠKOVI PARKINGA TROŠKOVI DONACIJA TROŠKOVI ODMORA I REKREACIJE ZAPOSLENIH
|
FINANSIJSKO PLANIRANJE | Finansijsko planiranje je oblik iskazivanja raznih vrsta planova u finansijskim pokazateljima. Ti planovi se odnose na nabavku, proizvodnju prodaju i razvoj. Ove funkcije treba da se međusobno povećavaju uz vremensko iskazivanje njihove povezanosti. Finansijsko planiranje je ustvari konkretizacija finansijske politike uz finansijske planove kojima se cilj finansijske politike stavlja u vrijednosni izraz u vremenu i prostoru.[6] Finansijsko planiranje ima zadatak da izradi i prezentuje organima upravljanja sveobuhvatni i kordinisan plan aktivnosti preduzeća i njegovih potreba za poslovnim sredstvima i izvorima finansiranja za određeni period vremena koji je izražen u monetarnoj formi.
Finansijski plan se odnosi na preduzeće kao cjelinu, a ne na njegove organizacione delove. Planovi pojedinih organizacionih dijelova moraju biti usklađeni i usmjereni ka istom cilju. Finansijski plan objedinjuje sve elemente poslovnog plana. U njemu se podaci iskazuju kvantitativno. Na osnovu kvantitativnih pokazatelja iz ovog dijela poslovnog plana donosi se konačna odluka o isplativosti ili neisplativosti određenog poslovnog poduhvata. Isto tako preduzeća, banke i drugi eksterni korisnici poslovnog plana donose odluku da li će i na koji način podržati taj poslovni poduhvat.
|
FINANSIJSKI PLAN – GODIŠNJI |
Godišnji finansijski plan uključuje:· plan i troškove prodaje,· plan i troškove proizvodnje,· plan i troškove nabavke,· plan troškova istraživanja i razvoja,· plan troškova administracije,· plan kapitalnih ulaganja,· plan novčanih tokova,· plan finansiranja i planirani bilans stanja i uspjeha |
FINANSIJE | Finansija predstavljaju svojevrsnu umetnost i nauku upravljanja novcem.
Poreklo reči finansije nije utvrđeno, jedni tvrde da je germanskog а drugi romanskog porekla. Srednjovekovno značenje je ‘finatio’ koja se upotrebljava u smislu zaključka, sudske odluke ali i plaćanja. Zatim se formira kao termin u Francuskoj koji dalje prodire u druge zemlje, vezajući se za raznovrsne novčane poslove. Sama pojava finansija je vezana za pre svega novac i novčana plaćanja, analogno ovome finansije će postojati dokle god postoji i novac. Ovo znači да gde god imali robnu proizvodnju i dijelovanje zakona vrijednosti izraženom u novcu imaćemo i finansije. Finansije su istorijski uslovljena kategorija. Priroda finansija je novčana, odnosno monetarna.
Finansije su najstarija disciplina ekonomske nauke. Prve naznake finansija se vezuju za Srednji vek. Ipak do pravog zamaha ove nauke dolazi sa nastankom kapitalizma, posebno od perioda liberalnog kapitalizma u XX veku Velika svetska ekonomska kriza 30-tih godina je dala podsticaj razvoju nauke o finansijama, pri čemu se u početku analiza fokusirala na razmatranju funkcija države (kada se akcijenat stavlja na proučavanje poreza), da bi se vremenom sve veća pažnja posvećivala mikro aspektu, odnosno načinu proučavanja finansija u preduzeću. Najveća zasluga za izdvajanje finansija kao posebne naučne discipline pripada Karlu Heirih van Rayu i njegovom djelu Osnovi finansijske nauke – prva polovina 19. vijeka.
|
Granična proizvodnost kapitala (MEK) | Granična proizvodnost kapitala (MEK) je diskontna stopa koja bi izjednačila cenu fiksnih osnovnih sredstava sa sadašnjom umanjenom vrednošću očekivanih prihoda.Termin granična proizvodnost kapitala uveo je Džon Majnard Kejns (eng. John Maynard Keynes) u svom delu Opšta teorija zaposlenosti, teorije i novca (eng. The General Theory of Employment, Interest, and Money), i definisao kao “stopa popusta trenutnih vrijednosti serije anuiteta datih prihodovanim sredstvima očekivanih od osnovnih sredstava tokom života, koja je jednaka njegovoj nabavnoj ceni”.[7]
|
IZDATAK | Svako novčano plaćanje koje vrši preduzeće je izdatak. Izdatak je svako izdavanje materijala, proizvoda ili robe iz skladišta, kao i smanjenje novca u kasi ili na računu u banci. Izdaci mogu biti ekonomski povezani uz troškove ali i ne moraju. Kada su izdaci i troškovi međusobno povezani, vremenski se mogu, ali ne moraju preklapati. Izdatak može nastati prije troška (npr. izdatak novca za nabavku sirovina prethodi trošku sirovina), može nastati istovremeno sa troškom (npr. plaćanje neke usluge), ali i nakon troška (npr. plaćanje računa za prethodno potrošenu električnu energiju). Kada izdaci i troškovi nisu ekonomski međusobno povezani, izdatak može nastati a da troška uopšte nema (npr. posuđena sirovina koja će biti vraćena ili kupovina vrijednosnih papira za novac) ili da postoji trošak a da nema izdatka (npr. trošenje poklonjene opreme).
|
IZVJEŠTAJ O NOVČANOM TOKU (CASH FLOW) | Izveštaj o novčanom toku (Cash flow) je finansijski izveštaj koji prikazuje sve prilive i odlive novčanih sredstava u određenom vremenskom periodu. Na osnovu novčanog toka se donose zaključci o likvidnosti preduzeća.
Novčani tok se sastoji iz: § novčanih tokova iz poslovnih aktivnosti, § novčanih tokova iz aktivnosti finansiranja i § novčanih tokova iz aktivnosti investiranja. Prilivi novčanih sredstava iz poslovnih aktivnosti nastaju prodajom proizvoda, naplatom potraživanja i dr, prilivi novčanih sredstava iz aktivnosti finansiranja nastaju emisijom hartija od vrijednosti i pribavljanjem kredita, investicioni prilivi nastaju prodajom sredstava. Odlivi novčanih sredstava iz poslovnih aktivnosti nastaju isplatom rashoda i obaveza, finansijski odlivi nastaju po osnovu isplate dividende i dobiti vlasnicima i otplatom kredita, a investicioni odlivi nastaju ulaganjem u sredstva. Primjer:
|