U uvozu i izvozu u zemlje koje nisu članice EU, pomorski način je još dominantniji i prelazi 70%.Brodovima se prevozi 67,8 odsto robe između zemalja Evropske unije, dok kamioni vode računa o 24,9 odsto robe koja se prevozi unutar EU. Ovo su podaci Eurostata za 2022. godinu koje je izdvojila Međunarodna organizacija za cestovni transport (IRU). Ostali načini transporta imaju gotovo preostalu težinu: 5,5% vozom, 1,6% unutrašnjim plovnim putevima i 0,2% avionom.
Pomorstvo je najpoželjniji mod na evropskom unutrašnjem tržištu, uprkos činjenici da je put poslednjih godina blago ojačao. U 2018. godini 69,6% robe unutar EU putovalo se brodom, a 22,8% kamionom. Tako je za samo četiri godine put dobio više od dva modalna boda.
TRŽIŠTE KOJE NIJE U EU
U uvozu i izvozu u zemlje koje nisu članice EU, pomorski režim je još dominantniji u pogledu obima, iako je jasno smanjenje zabeleženo u 2020. godini. Te godine pandemija je poremetila kontejnerski saobraćaj, kao i vazdušni saobraćaj, a brodu je trebalo vremena da nastavi modalnu kvotu. U 2019. godini 75,45% uvoza u EU stiglo je brodom, a u 2019. godini taj procenat je pao na 70,9%.
Po uvozu, put je na trećem mjestu, iza cjevovoda. U 2019. godini 4,52% robe iz drugih zemalja putovalo je kamionima u EU, a u 2020. godini – zbog efekta pandemije – postotak je porastao na 6,82%.
U 2022. godini, poslednjoj godini za koju su dostupni podaci, pomorski režim je dostigao modalni udeo od 73,56%, cevovoda 17,31%, drumski 5,36% i železnički 3,55%.
Što se izvoza tiče, obrazac je prilično sličan po pitanju pomorskog načina i puta. Težina cevovoda pada, jer se uglavnom koriste za uvoz energije, a ne toliko za izvoz.
U 2019. godini 80,19% obima izvoza premješteno je brodom, a samo 12,75% kamionima. U godini pandemije, udeo pomorstva pao je na 73,54 odsto, a udeo na putevima na 18,16 odsto. U 2022. godini brod je izvezao 74,93% tereta, a kamion 16,23%.
Kompletna IRU analiza može se naći na ovom linku.