Izazovi primene zakona o kamionima i autobusima bili su centar obraćanja šefice Operativne radne grupe ROADPOL-a Marijke Eskes na Konferenciji o rezultatima bezbednosti na putevima EU 2022, održanoj 8. decembra u Briselu. Gospođa Eskes, šefica Odeljenja za sprovođenje saobraćaja u policiji u okrugu Centralne Holandije, imala je govor, a kasnije je učestvovala u panel diskusiji sa ekspertima Evropske komisije i predstavnicima privatnih preduzeća.
Gospođa Eskes je počela sa isticanjem da su policijske snage uglavnom odgovorne za sprovođenje, što je poslednji korak u lancu propisa, kada sve druge nadležnosti i intervencije nisu bile tako uspešne kao što se u početku očekivalo. Kao prvi od izazova istakla je složenost propisa i zakonodavstva u oblasti teretnog i putničkog saobraćaja. „To znači da primenu mogu nametnuti samo dobro obučeni policajci. Da biste danas proverili kamion ili autobus, morate biti stručnjak na visokom nivou“, rekao je Eskes. Ona je dodala nekoliko primera za svoju tačku među kojima je navela zabranu vozača da se obavezno odmore 45 sati nedeljno u kabini kamiona. Prema Eskesu, ne postoji sveobuhvatan metod kojim bi policajac to mogao da proveri na odgovarajući način. „Manipulacija tahografima je veoma sofisticirano kršenje koje samo veoma obučeni službenici mogu da otkriju. A za ovu vrstu provera na putu policiji je takođe potrebna posebna oprema koja je veoma skupa pa je često jedva dostupna“, objasnio je Eskes.
Sankcije
Druga tačka Eskesove prezentacije bila je nesrazmeran odnos između veličine sankcija i finansijske prednosti prevoznika od kršenja pravila. „Izgleda da su kazne visoke, ali su niske u poređenju sa ekonomskom prednošću koja se dobija nepoštovanjem zakona. Tako da vidimo mnogo recidiva. Jedan od mojih policajaca u Holandiji je tri nedelje zaredom zaustavio kamion sa istim vozačem sa previsokim i predugačkim teretom sena za prikolicu. Izjava vozača je bila da je njegov šef rekao da više voli da plati kazne nego da plati dodatno gorivo i dodatni platni spisak i da izgubi još jedan transportni nalog”, rekao je Eskes prisutnima. Ona je dodala da zbog finansijskih razloga prevoznici snižavaju nivo održavanja vozila i da zato policija nailazi na mnogo loše održavanih kamiona i autobusa.
Investicije
Zabrinutost je i obuka policijskih službenika u oblasti komercijalne saobraćajne inspekcije. „Takođe košta mnogo vremena i novca za obrazovanje i obuku policijskog osoblja. Bezbednost saobraćaja nije prioritet u većini evropskih zemalja, pa se za takvu obuku ne izdvaja dovoljno novca. Kapacitet policije se odnosi uglavnom na krivična dela i terorizam, ali ne i na sprovođenje saobraćajnih propisa i svakako ne na sprovođenje prekršaja kamiona i autobusa“, objasnio je Eskes.
Ometanje
Gospođa Eskes je takođe primetila ometanje vozača. „To je problem za sve učesnike u saobraćaju, ali pošto je reč o teškim vozilima, ovaj problem je ovde još ozbiljniji. Opasnost za ostale učesnike u saobraćaju i šteta koja se može prouzrokovati je ogromna”, istakao je Eskes. Prema njenim rečima, glavni izazov ometanja vozača kamiona i autobusa je otkrivanje jer su policijski automobili niski, a vozači sede na višem nivou. „Zato moramo da budemo pametni i inventivni da vidimo ove prekršaje. Iznajmljujemo kamione ili autobuse da bismo mogli da utvrdimo da li su vozači ometeni. Ali ovo košta mnogo novca, tako da to možemo učiniti samo slučajno. Monokamera koju smo razvili u Holandiji može biti od velike pomoći u rešavanju ovog problema. Monokamera može biti postavljena na vijaduktu preko puta autoputa i tako se mogu slikati vozači koji koriste uređaj u automobilu i nalaze svoje kazne na otiraču za vrata“, objasnio je Eskes.
Saradnja
Eskes je svoj govor završila na visokoj toni ukazujući na optimizam u rešavanju ovih pitanja. „Većina problema se može rešiti kada mi kao izvršitelji i drugi organi sarađujemo na putu i zajedno vršimo provere. Ovu saradnju imamo u radnim grupama iu obuci službenika i kontrolama na putu sa ECR (European Controle Route) dugi niz godina. ECR je prekogranična mreža za drumski transport i sada se razvija u širu mrežu unutar EU i to će nam dati više mogućnosti u bliskoj budućnosti da sarađujemo i pomažemo jedni drugima. ROADPOL od 2021. godine sarađuje sa ELA-om (European Labour Authoriti) i veoma je uspešan iako smo tek započeli saradnju“, rekao je Eskes.
https://www.roadpol.eu/