Tri kompanije iz Francuske formirale su savez u kojem će preduzeti mere za eliminisanje emisija iz drumskog teretnog saobraćaja. Već postoji konkretan plan.
Operater Ceva Logistics, deo CMA CGM grupe, snabdevač energijom Engie i operater autoputeva Sanef stvorili su Evropski savez za čistu transportnu mrežu (ECTN Alliance). Oni žele da stvore i upravljaju mrežom stanica za punjenje e-kamiona i stanica za punjenje biogasa i mirisaduž evropskih autoputeva.
Mreža, strateški locirana na evropskim autoputevima, biće upotpunjena namenskim IT rešenjem koje će omogućiti transportnim kompanijama da efikasno planiraju rute i rasporede utovara i optimizovane za emisije CO2.
Prema uveravanjima Alijanse, dugoročno gledano, mreža bi trebalo da bude otvorena za sve špeditere i prevoznike.
Prvi korak je studija izvodljivosti. Da bi se videlo da li koncept funkcioniše, Alijansa želi da ga testira na ruti Lille-Avignon pre nego što ga implementira na evropskom nivou. Pilot projekat će početi kasnije ove godine i trajaće dve godine.
Flota od 20 kamiona pogonjenih biogasom, električnom energijom i zelenim vodonikom svakodnevno će prevoziti 20 prikolica između severne i jugoistočne Francuske. Prikolice će biti ponovo utovarene i promenjene na pet test lokacija na postojećim lokacijama Ceva Logistics.
Kreatori koncepta očekuju da će njegova implementacija rešiti aktuelne probleme sa kapacitetom baterije, kao i poboljšati uslove rada vozača i povećati atraktivnost struke. Kamiondžije, kao i u štafetnom sistemu koji nudi španski start-up Trucksters, moći će da rade bliže kući. U sistemu koji je razvila ECTN Alijansa, lokalni prevoznici će obavljati transport pre i posle transporta do i od testnih tačaka.
Udio alternativnih pogona je i dalje zanemarljiv
Iako inicijativa francuskog saveza izgleda zanimljivo, treba napomenuti da je udeo kamiona sa pogonima sa nultom emisijom štetnih gasova u Evropi i dalje zanemarljiv. Manje od tri od svakih 100 teških vozila registrovanih u EU 2022. godine su alternativno napunjena, a samo 0,6 odsto su električna vozila, navodi se u sažetku ACEA (Asocijacije evropskih proizvođača vozila) objavljenom prošle nedelje.
Kamioni na dizelski pogon sigurno će činiti većinu na putevima u Evropskoj uniji u godinama koje dolaze, jer je 2022. godine 96,6% novih industrijskih vozila registrovanih na Starom kontinentu pokretano ovim gorivom.
Važno je, međutim, napomenuti da je prošle godine EU zabeležila snažan rast prodaje električnih kamiona (+32,8%). Polovina od 1656.2022 jedinica registrovanih 829. godine prodato je u Nemačkoj (2021 vozila). Udeo električara u odnosu na 0. godinu povećan je za 1,0 odsto (sa 5,0 na 6,<> odsto).
Prodaja kamiona pogonjenih alternativnim gorivima kao što su prirodni gas, LPG, biogoriva i etanol pala je za 19,9% (sa 7.915 registrovanih kamiona), smanjujući njihov udeo na 2,8% u 2022. godini (u poređenju sa 3,6% u 2021. godini). Nemačka je imala najveći uticaj na preokret trenda, gde je prodaja ove vrste vozila opala i smanjena za 34,2 odsto.
Prvi e-kamionski koridor za punjenje
Nemačka je ove godine pokrenula inicijativu za podršku dekarbonizaciji pokretanjem prvog evropskog koridora za punjenje električnih kamiona. Aral, na više od 600 km koridora Rajna-Alpes, jedne od najprometnijih logističkih ruta u Evropi i koja je takođe deo koridora TENtec jezgra mreže u EU, postavio je punjače za električne kamione.
Koridor za punjenje sada uključuje šest dobro osvetljenih i bezbednih stanica kapaciteta 300 kW prilagođenih dimenzijama kamiona. U narednim mesecima Aral planira da otvori još dva.
ECTA Alliance
Sličan cilj, odnosno promocija dekarbonizacije i transporta sa nultom emisijom štetnih gasova, vodio je savez koji je 2020. godine formiralo 18 vodećih evropskih kompanija. Govorimo o Evropskoj alijansi za čiste kamione (ECTA), kojoj su se pridružile m.in poznate transportne i logističke kompanije: Girteka i Deutsche Post DHL Group, ali i korporacije kao što su Ikea, Nestle, Michelin.
Članice ECTA-e postavile su sebi cilj postizanja ciljeva emisija predloženih u klimatskom zakonodavstvu EU do 2030. godine i klimatski neutralne Evrope do 2050. godine.Za razliku od francuskog ECTN-a, ECTA je političke prirode, a svaka od njenih članica samostalno i tempom provodi ciljeve smanjenja emisija. Francuzi će, zauzvrat, zajednički testirati i implementirati rješenje koje na kraju žele učiniti dostupnim javnosti.
Izvor: https://trans.info/pl/trzy-firmy-dekarbonizacja-transportu-ofni-330728