Francuska je “priznala” otvaranje formalnog postupka ispitivanja od strane Evropske komisije o uslovima finansiranja SNCF-ove jedinice za železnički teretni prevoz, Fret SNCF, koja datira nekoliko godina pre njene transformacije u podružnicu 2020.
U saopštenju Ministarstva saobraćaja navodi se da je Vlada „posvećena da Komisiji pruži sve relevantne informacije u okviru ove procedure, kojoj ona (Vlada) pristupa u duhu saradnje i odlučnosti“, dodajući da je ima „poverenje u zajedničku volju da se garantuje budući razvoj železničkog teretnog saobraćaja“.
Omogućavanje „tranzicije ključnog igrača“
U saopštenju se podvlači da je SNCF grupa pomogla u održavanju železničkog teretnog saobraćaja u Francuskoj kada se sektor suočio sa povećanom konkurencijom.
„Obezbeđivanjem uslova za stvaranje Fret SNCF SAS 1. januara 2020. godine, kao deo programa reforme železnice, država je omogućila „nastavak tranzicije ključnog igrača“ u kontekstu klimatskih promena i potrebe za razvojem niske -rešenje za transport ugljenika.
Zeleni pakt
U saopštenju se ističe da je francuska državna podrška železničkom teretnom saobraćaju pojačana pre godinu dana sastavljanjem plana oporavka za promovisanje ovog sektora kao ekološki prihvatljivijeg načina transporta koji manje troši energiju (u poređenju sa drumskim transportom). Dodaje se da je plan deo Zelenog pakta Evropske komisije, sa ambicijom da se udvostruči tržišni udeo železničkog tereta do 2030. godine.
Francuski ministar saobraćaja Kleman Bon je prokomentarisao: „Vlada pristupa ovoj proceduri sa poverenjem, s obzirom na reforme i napore preduzete. Odlučniji smo nego ikada da garantujemo i razvijemo mesto železničkog tereta u Francuskoj.”
Moguće kršenje pravila EU
U saopštenju od 18. januara, Evropska komisija je rekla da bi francuska finansijska podrška Fret SNCF-u, hroničnom gubitašu, mogla biti u suprotnosti sa pravilima EU. Njegova istraga ima za cilj da proveri da li je Fret SNCF uživao nepravednu ekonomsku prednost nad svojim rivalima u sektoru železničkog teretnog prometa.
„Komisija je zabrinuta da određene mere u korist Fret SNCF-a, odobrene tokom perioda 2007-2019, nisu u skladu sa pravilima EU o državnoj pomoći“, navodi se u saopštenju.
Paketi pomoći
Istraga će se fokusirati na pakete pomoći, procenjene na između 4 i 4,3 milijarde evra. koji je SNCF napravio Fret SNCF-u od početka 2007. do njegove transformacije u društvo sa ograničenom odgovornošću 1. januara 2020. Komisija će takođe ispitati otkazivanje finansijskog duga Fret SNCF-a (5,3 milijarde evra) u 2019. godini, kao i injekciju kapitala od 170 miliona evra u podružnicu kada je postala samostalni privredni subjekt.
Tokom ovog perioda, gubitke Fret SNCF SAS, podružnice u potpunom vlasništvu SNCF-a, matična kompanija je „kontinuirano pokrivala“ „posredstvom gotovinskih avansa unutar grupe, koji predstavljaju javna sredstva zbog državnog vlasništva i kontrole“ , objasnila je izvršna vlast EU. „Otvaranje dubinske istrage daje Francuskoj i drugim zainteresovanim trećim stranama, uključujući i korisnika, mogućnost da komentarišu. To ne prejudicira ishod istrage“, zaključuje se u saopštenju Komisije.
‘Duga procedura’
Portparol Rail Logistics Europe, čiji je deo Fret SNCF, rekao je za Railfreight.com. „Nećemo davati nikakve dodatne, konkretne komentare, jer je sve rečeno u saopštenjima Evropske komisije i francuskog ministarstva saobraćaja.
„Ovo je duga procedura i naravno, mi ćemo blisko sarađivati sa državom kako bismo pružili neophodan odgovor kako bismo osigurali da ova procedura teče nesmetano.
https://www.railfreight.com/