Upravni odbor Udruženja za logistiku i logistiku evropskih vozila renomiranih proizvođača vozila oglasio je alarm. Ovo je tenor otvorene razmjene između učesnika na njihovom posljednjem sastanku na marginama EKG konferencije u Beču. Sastali su se ovog mjeseca kako bi razgovarali o trenutnoj situaciji i budućim strateškim ciljevima. Kriza koja je uticala na sve njih u proizvodnji i krajnjem snabdijevanju kupaca bila je glavni problem. Iako su OEM u 2021. godini uglavnom morali da se bore sa fluktuirajućim isporukama logističkih kompanija, proizvođači se bore za transportne kapacitete na tržištu.
U ovom trenutku, industrija izračunava povećanje obima novih vozila, ali to će zavisiti od nedostatka dostupnosti saobraćaja da li se ta prilika može iskoristiti. Budući da su se kupci transportnih usluga ponašali veoma nestabilno, oni su se udaljili od značajnih investicija, posebno u svojim flotama, ali i u drugim infrastrukturnim oblastima. Faktori kao što su nedostatak vozača, kao i sirovine i rezervni dijelovi sa eksponencijalnim troškovima pojačali su ovaj trend opadanja.
U drumskom teretnom transportu, procijenjeno je da je jedna trećina manje kapaciteta kamiona dostupna u odnosu na vreme pre početka pandemije. Mnogi stariji kamioni su ukinuti, vozači su sami napustili logistiku vozila jer su potrebni negdje drugdje ili da voze za druge industrije,” kaže Majk Sterdžon, izvršni direktor EKG-a, oslikavajući sumornu sliku izazova. Predsednik EKG-a Volfgang Gebel dodaje: “Neefikasnost transportnog sektora se pogoršava prelaskom OEM-a na spot tržište. Ovo nije ekonomsko rješenje. Moramo da osiguramo da posao sa okvirnim sporazumom ponovo funkcioniše.”
Takođe, postoje i značajni kapaciteti za uska grla sa puta. Brodovi potrebni za kratkomorski brodski saobraćaj su s jedne strane ukinuti zbog svoje starosti, a s druge strane su iznajmljeni u Aziju zbog povećane potražnje. U pomorskom saobraćaju dolazi i do zagušenja luka i nedostatka radne snage. Duga vremena gradnje novih brodova ne obećavaju brz lijek. Steven van Arsdale, menadžer automobilske industrije u PwC-u, koji je održao prezentaciju PwC-a na EKG konferenciji, procjenjuje da će se broj kineskih vozila prodatih u Evropu i tako transportovanih u Evropu gotovo udvostručiti do 2025. godine u odnosu na 2022. godinu – značajan jaz između potražnje i potencijala performansi.
Željeznički saobraćaj takođe pati od godina ulaganja u infrastrukturu i rezultirajućih radova na održavanju. Pored toga, vozači radije rade za kompanije koje mogu ponuditi druge uslove koji se smatraju stabilnijim od onih u logistici vozila. Ovi i drugi faktori, kao što su građevinski radovi na linijama i, prije svega, nedavna regulativa o preferencijama energije kao tereta, doveli su do procjenjenog nedostatka željezničkog kapaciteta od oko 35-40 odsto samo na njemačkom tržištu. “Postoji realan rizik da logističari gotovih vozila neće moći da obezbjede dovoljan kapacitet da dovedu automobile na odredište. Kratkoročno poboljšanje kapaciteta trenutno nije na vidiku,” strahuje Sturgeon.
(izvor:https://www.verkehr.co.at/)