IRU, zajedno sa Mrežom za održivu mobilnost, izrazio je ozbiljnu zabrinutost u vezi sa najavljenim predlogom Evropske komisije „Ozelenjavanje korporativnih flota“. U zajedničkom pismu upućenom Evropskom komesaru za održivi transport i turizam, Apostolos Tzitzikostas, IRU i Mreža za održivu mobilnost pozvali su na preispitivanje najavljenog predloga „ozelenjavanja korporativnih flota“, koji može uključivati obavezne ciljeve kupovine električnih vozila na baterije (BEV) i vozila sa vodoničnim gorivnim ćelijama (FCV). U pismu se naglašavaju značajni rizici koje donosi donošenje takvog zakona, upozoravajući da bi to moglo poremetiti tržišta, naduvati troškove i usporiti obnavljanje voznog parka, a istovremeno ugroziti lance snabdevanja. Zalaže se za omogućavanje politika i podsticaja kao efikasnijeg sredstva za pokretanje održive transformacije flote.
Direktor IRU-a za zastupanje EU Raluca Marian rekao je: „Nema dokaza da će mandati za kupovinu ubrzati ozelenjavanje. Štaviše, neshvatljivo je kako EU može da razmotri takvu intervenciju bez presedana u ekonomiji slobodnog tržišta pokušavajući da reguliše tražnju, posebno kada nema dokazanog tržišnog neuspeha. „Green Deal je usvojen i sada je u eksperimentalnoj fazi. Omogućavajuće uslove za zelenu transformaciju jednostavno još nema, a EU već razmišlja o intervencionističkoj meri, tipičnoj za plansku ekonomiju.
Ovo je neprihvatljivo za prevoznike. „Shvatili smo da se poruka predsednice fon der Lajen odnosi na povećanje konkurentnosti privrede EU, ali ova nova ideja nije u skladu sa tom vizijom. Tržišno vođen put ka održivosti Potpisnici naglašavaju da su se dobrovoljni napori operatera flote, podržani infrastrukturom i fiskalnim podsticajima, već pokazali efikasnim. Nametanje BEV mandata rizikuje potkopavanje slobode tržišta i posvećenosti Evrope tehnološkoj neutralnosti, principu sadržanom u Političkim smernicama predsednice fon der Lajen.
U pismu se navode ključne brige, uključujući: Tržišne distorzije: mandati bi mogli naduvati cene BEV-a, smanjujući investicije u flotu. Infrastrukturni nedostaci: nedostatak objekata za punjenje i punjenje goriva i nedovoljan kapacitet mreže ostaju glavne prepreke. Tehnološka ograničenja: nalaže nepravedno ograničavanje izbora na BEV i vodonične gorivne ćelije, zanemarujući ulogu obnovljivih i niskougljeničnih goriva. Praktična rešenja za zelene flote Potpisnici pozivaju na proverene, praktične i tržišno vođene mere za ubrzanje ozelenjavanja korporativne flote, uključujući: Proširivanje infrastrukture za punjenje i dopunu goriva sa obavezujućim ciljevima širom EU. Nadogradnja električne mreže EU kako bi se zadovoljila povećana potražnja. Uvođenje fiskalnih podsticaja kako bi sve ZEV tehnologije bile dostupnije.
Podržava široku definiciju ZEV vozila, uključujući napredne plug-in hibride i vozila na obnovljivo gorivo. Poziv na saradnju IRU i Mreža za održivu mobilnost pozivaju kreatore politike da se uključe u dijalog i fokusiraju se na praktična, održiva rešenja. „Negujući prave uslove koji omogućavaju, možemo ostvariti stvarni napredak za preduzeća, građane i životnu sredinu“, rekla je Raluka Marijan.
Generalni delegat IRU-a za Evroaziju Vadim Zaharenko rekao je: „Rasteći trgovinski tokovi vrše sve veći pritisak na granične prelaze. Samo kroz međunarodno usklađene instrumente i alate za digitalizaciju, kao što su isprobane i testirane konvencije UN, potencijal transporta i tranzita se može maksimizirati, a uska grla mogu biti ublažena.” „Sektor drumskog saobraćaja ceni svaki metar novog puta. Međutim, fantastični putevi ne poboljšavaju transportnu i trgovinsku efikasnost ako dovode do zakrčenih granica“, dodao je on. TIR sistem, najduže javno-privatno partnerstvo UN-a, koji ove godine slavi 75. godišnjicu, predstavlja odličan primer mekog rešenja koje je decenijama značajno olakšalo tranzit. TIR IT-alati, kao što je TIR-EPD, sada omogućavaju transportnim operaterima da dostave unapred informacije o teretu, poboljšavajući određivanje prioriteta na osnovu rizika i ubrzavajući carinske procedure.
„Zemlje Centralne Azije napravile su značajan napredak u digitalizaciji TIR-a, uvodeći namenske trake za bezbedan TIR transport, što je optimizovalo tranzitne tokove i poboljšalo bezbednost“, rekao je Vadim Zaharenko. „Industrija je željna da iskoristi prednosti eTIR-a i e-CMR-a. Međutim, da bi u potpunosti otključale svoj potencijal, vlade moraju uspostaviti odgovarajući pravni okvir i implementirati mehanizme za efikasnu podršku ovih digitalnih alata“, dodao je on. Novi izveštaj U novom izveštaju, EDB je istakao važnost razvoja meke infrastrukture u okviru Evroazijske transportne mreže, koja se sastoji od međunarodnih koridora koji prelaze Evroaziju, povezujući Aziju i Evropu. Od 2013. do 2023. godine, međunarodni tokovi tereta duž pet koridora Evroazijske transportne mreže su se više nego utrostručili. EDB predviđa da će teretni saobraćaj duž tri glavna koridora koji prelaze centralnu Aziju porasti 1,5 puta do 2030. godine.
Međutim, da bi se prilagodio rastući obim robe, potrebna su poboljšanja i čvrste i meke infrastrukture. Izvoz iz Centralne Azije mogao bi da poraste za 18% pošto je zastoj vozila na graničnim prelazima prepolovljen. Prelazak na digitalne tehnologije i elektronske otpremne dokumente mogao bi da uštedi do četiri dana na graničnim prelazima za međunarodni transport. Drugi primer je interoperabilnost transportnih koridora istok-zapad i sever-jug. Sinergija između međunarodnog transportnog koridora sever-jug i srednjeg koridora povećala je obim kontejnerskog tereta za 40%, podstaknuta novim mogućnostima za diversifikaciju ruta. Ključno meko rešenje istaknuto u izveštaju je globalni TIR tranzitni sistem. U centralnoj Aziji, TIR skraćuje vreme prelaska granice za skoro trećinu, a troškove skoro šestostruko. U izveštaju se dalje navodi da bi eTIR mogao da smanji vreme transporta za 80%, a troškove za 38%. eTIR minimizira broj dokumenata koji se koriste u tranzitu robe i ubrzava procenu rizika putem elektronske razmene informacija između nacionalnih carinskih organa.
https://www.iru.org/news-resources
Kick off your new year with actionable insights by revisiting the best of our expert analysis and key takeaways from 2024.
Take it a step further by joining us next week for an exclusive guided tour of the IRU Intelligence Platform: road transport’s go-to source for fuel prices, intelligence reports, operational updates, and more.
Before 2024 came to a close, we urged the EU to preserve a free-market economy.
Plus, discover why “soft solutions” are key to enhancing connectivity, from Central Asia to the Americas.
Let’s dive into the stories.
“Whether it’s the Middle Corridor or the Bioceanic Corridor, superb infrastructure alone cannot drive efficient trade.”