200 MAN H2 kamiona za 2025.
Nasuprot ovoj pozadini, manova najnovija objava je pravi prasak: tradicionalni proizvođač sa sedištem u Minhenu zapravo planira TGX malu seriju sa motorom sa sagorevanjem vodonika. Kao prvi evropski proizvođač kamiona, kako se (ponosno) zove. Već 2025. godine oko 200 kamiona sa motorima na vodonik biće isporučeno odabranim kupcima u Nemačkoj, Holandiji, Norveškoj, Islandu i nekim neevropskim zemljama.
520 hp od 15,2 litra raseljavanja
Vodonik MAN, kršten kao “hTGX”, napaja modifikovani D38 dizel motor. In-line šestocilindrični motor sa izmeštanjem od 15,2 litra treba da se proizvede kao H45 hidrogenski motor sa direktnom injekcijom u fabriku u Nirnbergu. Prema MAN-u, isporučiće 383 kW / 520 hp i obezbediti svoj maksimalni torque od 2.500 Nm od 900 do 1.300 rpm. Kada je reč o rezervoarima vodonika, kompanija sa sedištem u Minhenu oslanja se na rezervoare visokog pritiska od 700 bara kapaciteta 56 kilograma. To bi trebalo da omogući domet do 600 kilometara, što odgovara potrošnji od oko 9,33 kilograma vodonika na 100 kilometara. MAN u početku želi da proizvede hTGX kao 6×2 i 6×4 i obećava da će kamion sa manje od 1g CO2/tkm ispuniti kriterijume kao “vozilo sa nultom emisijom” novog planiranog zakona EU CO2.
Dr Zohm: EU otvara vrata za H2 motor
Za dr Frederika Zohma, člana Upravnog odbora za istraživanje i razvoj, ovo drugo je ključna tačka. “Novim pravilnikom CO2 propisi na nivou EU klasifikovaće kamione sa motorima sa sagorevanjem vodonika kao vozila sa nultom emisijom. To znači da takva vozila u potpunosti doprinose ciljevima naše flote CO2, što, između ostalog, otvara i vrata ovoj maloj seriji koja će upotpuniti električnu bateriju.” Istovremeno, kupci su imali koristi od smanjenja putarine. Međutim, takođe će biti sprovedena dalja istraživanja o tehnologiji gorivnih ćelija. Ovo bi takođe bilo “u pripremi” u MAN-u. Međutim, proći će nekoliko godina pre nego što ova tehnologija bude spremna za tržište i konkurentnost.
Fokusirajte se na specijalne aplikacije
Kao dodatnu podršku za akumulatorski električne kamione, MAN je takođe saopštio prilikom najave male serije da je hTGX posebno pogodan za specijalne aplikacije. MAN posebno opisuje motor sa sagorevanjem vodonika kao alternativnu varijantu pogona nulte emisije za specijalne aplikacije kao što je transport teške robe – na primer u građevinskim operacijama, tenkovskom transportu ili transportu drveta. Međutim, samo ovaj opis sugeriše da niša za motor vodonika ne bi mogla da bude tako mala. Pogotovo što MAN dodaje da je hTGX takođe alternativa u oblastima bez dovoljne infrastrukture za punjenje i na tržištima sa dobrim snabdevanjem vodonikom. Oblasti bez dovoljne infrastrukture za punjenje – ovaj opis će se verovatno primenjivati na kamione širom sveta na početku malih serija 2025. godine.
Bauman: E-kamioni za većinu
Fridrih Bauman, član Izvršnog odbora MAN Truck & Bus SE i odgovoran za Sales & Customer Solution, uverava: “U cilju dekarbonizacije drumskog teretnog transporta, naš fokus će i dalje biti na akumulatorsko-električnim vozilima. Oni trenutno imaju značajne prednosti u odnosu na druge koncepte pogona u smislu energetske efikasnosti i operativnih i energetskih troškova.” On očekuje da će u budućnosti MAN biti u stanju da na najbolji način usluži ogromnu većinu aplikacija za prevoz kupaca sa akumulatorski električnim kamionima.
Duga istorija pogonske sistema vodonika
Za MAN kao brend, pogoni na vodonik svakako nisu samo stvar budućnosti: MAN je predstavio prvi autobus sa motorom sa sagorevanjem vodonika u Hannover Meseu 1996. U međuvremenu, na minhenskom aerodromu saobraćeli su brojni autobusi man hidrogena. Man Engines divizija nastavlja da razvija i testira motore vodonika za širok spektar primena. Prema MAN-u, tehnologija je pogodna za specijalna vozila kao što su snežni groomeri, za vozove na neelektrisanim linijama i za bagere i dizalice. Upotreba u kombinovanim toplotnim i elektranama takođe ima smisla, naročito ako se toplota koja se generiše može koristiti pored električne energije.