U ponedeljak. Veoma rano. Organizovan je međuministarski sastanak o proceni plana energetskog trezvenosti krajem zime i “nastavku radova”. Bar jednom su pozvani predstavnici drumskog prevoza tereta (hvala našem ministru saobraćaja, mora se naglasiti). Imamo sve načine transporta, sve administracije su zabrinute.
Projekcije slajdova se pomeraju. Иestitamo sebi. Ove zime smanjili smo potrošnju električne energije za skoro 10 odsto. I to ne bi imalo nikakve veze sa usporavanjem industrijske proizvodnje (ili zatvaranjem mnogih prehrambenih ili drugih preduzeća zbog eksplozije računa, mislimo šapatom). Na gorivima je manje dobro. Ali kreжemo se u pravom smeru. Do 2035. godine, 35 odsto flote teških vozila mora da bude električno.
Krajnji cilj je sasvim jednostavno, do 2050. godine, manje od 40 odsto potrošnje energije. I tu se pojavljuje pojam “decoupling”. O ovom konceptu slušamo više od 20 godina u drumskom prevozu tereta, posebno na evropskom nivou. Beli papir o transportu iz 2003.
20 godina kasnije, znamo da to uopšte ne funkcioniše. Ali nema veze, nastavljamo.
Na ovom sastanku istakli smo dobrovoljne obaveze kompanija za drumski prevoz tereta: program EVE, a u skorije vreme i program REMOVE u modalnoj smeni. Završeni su i radovi na mapi puta “dekarbonizacije”. Zvanična primopredaja biće održana uskoro.
U radu mape puta, debate su ponekad bile ogorčene na tehnološke orijentacije, dostupnost energije i cene. Jedno je sigurno, u drumskom teretnom saobraćaju troškovi energetske tranzicije biće najmanje 54 milijarde evra do 2040. I to je niska procena.
Prevoznici neće moći sami da podnesu teret. Države neće moći sve da finansiraju. Kao dokaz, država je u utorak saopštila da će objaviti kovertu sa 60 miliona evra za dekarbonizaciju teških vozila, uključujući 55 miliona za vozila sa robom. Uradili smo matematiku. Ovo će pomoći u nabavljanje oko…… 450 električnih vozila u MRT- u. Treba da se uzbudimo što država pravi potez, da je bolje nego ništa i da stalno prestanemo da se žalimo.
Osim što još uvek ima “samo” 600.000 kamiona (sopstveni račun i račun drugih) za dekarbonizaciju u roku od 17 godina. Da li su svi spremni da pretpostave inflaciju troškova koju to podrazumeva? Da li su kupci transporta zaista spremni da plate više? Da li su banke zaista spremne da podrže te investicione napore? Ne gledaj. Odgovori su u pitanjima.
Na samom kraju ovog sastanka početkom nedelje, ministarstva su sumirala sastanak o trezvenosti u saopštenju za javnost, u kojem se ukazuje da su za drumski teretni saobraćaj postavljene “specifične mere”: obuka u eko-vožnji, optimizacija isporuka itd.
Osim što su te mere već na snazi u našem sektoru, i da je to ono “itd.” to su najozbiljnije posledice.
U istom saopštenju za medije najavljuje se potpisivanje povelje sa javnim akterima i oglašavanje kako bi se bolje regulisalo osvetljeno oglašavanje na stanicama, stanicama i na aerodromima. Od 2024. godine znaci će biti ugašeni čim ova mesta budu zatvorena.
To je interesantno. Međutim, sama organizacija Grinpis nazvala je ovu meru “nultim stepenom ekologije“. Dakle, nismo samo mi ti koji se žalimo.
Radeći malo humora, čak i ironije (a čitaoci ovih uvodnika znaju da ovakva kuća nije kuća), mogli bismo reći da je za borbu protiv globalnog zagrevanja, stepen 0 već dobar.
Ali minus četrdeset je još bolji.
https://www.fntr.fr/