Odbor za saobraćaj Evropskog parlamenta odlučio je ne samo da poveća prekograničnu upotrebu dugih kamiona, već i da nadoknadi višak kilograma tehnologijom baterija. Evo detalja.
Članovi Odbora za saobraćaj i turizam Evropskog parlamenta (TRAN) usvojili su mišljenje o reviziji pravila o težinama i dimenzijama u drumskom saobraćaju. Nova pravila imaju za cilj da prevoz robe učine održivijim.
Prijedlog usvojen u srijedu za reviziju pravila o težinama i dimenzijama u cestovnom saobraćaju predviđa da se dozvoli do šest dodatnih tona za kombinacije vozila s nultom emisijom, kao i 12,5 tona po pogonskoj osovini. Ovo nadoknađuje prostor i težinu potrebnu za skladištenje baterija ili gorivih ćelija i obezbeđuje dodatni nosivost.
Komitet TRAN-a takođe želi da omogući prekogranični saobraćaj sa kombinacijama od 44 tone. Od 2034. godine, ograničenje od 44 tone za prekogranični transport primenjivaće se samo na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova.
Očekuje se povećanje upotrebe teških vozila sa nultom emisijom štetnih gasova, a još uvek nije jasno kako će biti izgrađena neophodna infrastruktura. “Privremeno dozvoljavanje kombinacija vozila sa maksimalnom dozvoljenom težinom od 44 tone, a zatim njihovo zabranjivanje od 2035. godine, ne pruža pravnu sigurnost u ovom sektoru,” navodi se u saopštenju Međunarodne unije za drumski saobraćaj (IRU).
IRU dodaje da bi taj rok trebalo da bude odložen za 2040. godinu, jer Unija smatra da bi to omogućilo bolju procenu zrelosti tehnologija alternativnih goriva, dostupnosti infrastrukture i, pre svega, sposobnosti operatera da investiraju.
Kamioni u EU
Odbor TRAN-a odobrio je i nastavak cirkulacije dužih i težih dizelskih komercijalnih vozila (EMS – Evropski modularni sistem ili dugi kamioni), ali pod određenim uvjetima. Ako države članice žele da ih dozvole na novim putevima, prvo moraju da izvrše procenu uticaja na bezbednost na putevima, infrastrukturu i životnu sredinu.
IRU ima pozitivan pogled na TRAN prijedlog za proširena vozila. Pri tome, međutim, napominje se da je podrška zakonodavaca EU nažalost zasjenjena dodatnim i nepotrebnim uvjetima nametnutim državama članicama EU prije početka testiranja ili odluka o njihovoj upotrebi na nacionalnom nivou ili u prekograničnom saobraćaju.
IRU naglašava da EMS kombinacije smanjuju potrošnju goriva i emisiju CO2 i poboljšavaju efikasnost transporta udruživanjem tereta iz manjih komercijalnih vozila.
Odluka TRAN-a predstavlja prepreku ekološkim inovacijama u drumskom transportu tereta i postavlja loš presedan. Zakonodavci bi takođe trebalo da razmotre rešenja sa dokazanom efikasnošću i uštedom energije koja mogu odmah ubrzati dekarbonizaciju, kao što je povećanje upotrebe EMS-a, a ne samo fokusiranje na teže dugoročne opcije,” naglašava Raluka Marijan, direktor EU za savetovanje u IRU.
“Kratkovidno je podići dodatne barijere za širu upotrebu EMS-a i ograničiti inovacije u dekarbonizaciji drumskog saobraćaja,” dodao je Raluka Marijan.
Da bi se olakšalo prepoznavanje ovih vozila, poslanici Evropskog parlamenta predlažu uvođenje oznake EU koja označava dužinu vozila. Evropska komisija takođe želi da uspostavi onlajn portal koji sadrži informacije o ograničenjima težine i dužine koja su na snazi u svakoj zemlji EU i koji putevi su dostupni za mega kamione.
Potrebne efikasne kontrole
Poslanici Evropskog parlamenta takođe su pozvali na strožiju primenu pravila EU, sugerišući da države članice uspostave sisteme automatske inspekcije duž glavnih transportnih osa u EU kako bi proverile kamione i autobuse za maksimalne dimenzije i težine.
O ovom prvom stavu glasaće svi poslanici Evropskog parlamenta na narednoj plenarnoj sednici, koja bi mogla da se održi već u martu 2024. godine. O tom pitanju će raspravljati novi Evropski parlament nakon izbora početkom juna ove godine.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/abstimmung-im-ep-verkehrsausschuss-zu-abmessungen-und-gewichten-von-lkw-379198