Najnoviji izveštaj Evropskog revizorskog suda o transportu je „udarac u stomak“ za željeznicu. „Udvostručenje udjela na tržištu železničkog teretnog prometa do 2050. je jednostavno nerealno, a mreža teretnog transporta EU jednostavno još nije pogodna za intermodalnost“, navodi se u izveštaju. UIRR naglašava da je cilj još uvek izvodljiv pod određenim uslovima.
Izveštaj Revizorskog suda EU naglašava da drumski transport i dalje dominira evropskim transportnim sektorom sa tržišnim udelom od 77 odsto koji, što je dovoljno impresivno i uprkos zelenim obećanjima, nastavlja da raste. Prema revizorima, politika EU u vezi sa intermodalnošću je nejasna, zastarela i neobavezujuća za države članice, što dovodi do stalnih razlika i nelojalne konkurencije između drumskih, železničkih i barži.
UIRR, specijalizovan za intermodalni i kombinovani transport, delimično se slaže sa izveštajem; međutim, naglašava se da zabrinjavajući nalazi ne bi trebalo da ometaju pokušaje da se poveća tržišni udeo železnice jer još uvek ima vremena da se ispune ciljevi za 2050. s obzirom na to da su konkretne investicije u toku.
Problematične političke tačke
Revizori EU istakli su tri stuba politike koji potkopavaju intermodalni rast u Evropi. Nedostatak namenske strategije za intermodalni transport je jedan od njih. „Intermodalnost je pre deo širih strategija za ozelenjavanje teretnog transporta […]. Ali pošto ovi ciljevi nisu obavezujući, različite zemlje EU postavljaju svoje. Ovi nacionalni ciljevi nisu nužno uporedivi i usklađeni sa ciljevima EU i nije ih lako proceniti“, navodi se u izveštaju.
S druge strane, neka pravila EU, poput Direktive o kombinovanom transportu, su zastarela i, u stvari, ometaju rast intermodalnog transporta umesto da ga podstiču. Na primer, tvrde revizori, Direktiva o CT, koja datira iz 1992. godine, „zahteva papirni dokument sa pečatom železničkih ili lučkih vlasti tokom celog putovanja, umesto digitalizovanog toka posla. Nekoliko pokušaja Evropske komisije da revidira Direktivu nije naišlo na saglasnost država članica“.
Konačno, pojačan je i drumski saobraćaj jer države članice EU ne poštuju zahteve tehničke infrastrukture postavljene zakonima EU. Dobar primer je neusaglašenost u korišćenju vozova dužine 740 metara. Ovakvi duži vozovi mogu da se saobraćaju samo u polovini osnovne TEN-T mreže. Revizija TEN-T bi mogla da poboljša situaciju, ali sa načinom na koji stvari sada funkcionišu, železnička mreža EU nije spremna za intermodalnu tranziciju.
Generalno, revizor Annemie Turtelboom je otkrila da „teretni transport EU nije na pravom putu“. Čini se, međutim, da je glavno pitanje u ovom slučaju to što EU ne cilja direktno intermodalni rast, ne podstiče ga na odgovarajući način, a takođe je zarobljena u začaranom krugu država članica koje ne sprovode njene politike.
Nemojte biti zarobljeni
UIRR se slaže sa izveštajem koji se tiče tačaka „tehničkih mogućnosti i ograničenja kapaciteta železničke infrastrukture, kao i nedostataka alokacije železničkog kapaciteta“. Ipak, tvrdi se da ti nalazi ne bi trebalo da obeshrabre EU, već da je motivišu za revolucionarnije kreiranje politike.„Stagnacija tržišnog udela drumskog transporta tokom protekle decenije ne bi trebalo da zavara kreatore politike da veruju da modalna promena nije moguća ili izvodljiva. Kritična masa odlučnih zakonskih promena i pravih promotivnih mera će doneti modalnu promenu potrebnu za dekarbonizaciju teretnog transporta uz istovremeno povećanje njegove energetske efikasnosti i smanjenje svih drugih eksternih efekata“, istakao je predsednik UIRR-a Ralf-Charlei Schultze.
Štaviše, studija sprovedena u ime UIRR-ove CT4EU kampanje otkrila je da udvostručenje udela na tržištu železničkog teretnog prometa do 2050. godine nije daleko od realnosti imajući u vidu neke specifične uslove koji su, prema UIRR-u,: godišnje 16,5 milijardi evra tereta- planirano ulaganje u železničku infrastrukturu, godišnje ulaganje od 1,5 milijardi evra u intermodalnu imovinu i korektivne regulatorne izmene EU u TEN-T Uredbi, Direktivi o oporezivanju energije, Direktivi o kombinovanom transportu, kao i stvaranje novih pravila o železničkom kapacitetu menadžment.
https://www.railfreight.com/