IRU je, podržan informacijama na terenu od svojih članova, nastavio sa izvještavanjem i analizom globalne nestašice vozača: hronično pitanje koje prijeti stabilnosti i kontinuitetu mobilnosti i lanaca snabdijevanja. Ovaj članak nudi pregled napora IRU-a da analizira situaciju, podigne svijest i unaprijedi rješenja. Već nekoliko godina, IRU objavljuje svoj globalni izvještaj o nedostatku vozača.
U junu 2022. godine, nakon anketiranja više od 1.500 komercijalnih drumskih prijevoznika u 25 zemalja širom Amerike, Azije i Evrope, IRU je objavio svoj Globalni izvještaj o nedostatku vozača za 2022., u kojem je utvrđeno da sektoru nedostaje više od 2,6 miliona profesionalnih vozača.
U Evropi je manjak vozača skočio za 42% od 2020. do 2021. godine, sa 71.000 slobodnih vozačkih mjesta u Rumuniji, 80.000 u Poljskoj i Njemačkoj i 100.000 u Velikoj Britaniji. U Meksiku je nestašica porasla za 30% i dostigla 54.000, dok je u Kini porasla za 140% i dostigla 1,8 miliona.
Komentarišući nalaze izvještaja, generalni sekretar IRU-a Umberto de Pretto rekao je: „Hronični nedostatak komercijalnih vozača postaje sve gori, a milioni radnih mjesta ostaju nepopunjeni. Ovo dovodi ekonomije i zajednice koje su već pod stresom u većem riziku od inflacije, problema socijalne mobilnosti i raspada lanca snabdijevanja.”
„Operatori drumskog transporta rade svoj dio posla, ali vlade i vlasti moraju zadržati fokus, posebno na poboljšanju infrastrukture za parkiranje, pristupu obuci i podsticanju više žena i mladih ljudi u profesiju“, dodao je Umberto de Pretto.
Izvještaj je pokazao da žene još uvijek nisu na vozačkom mjestu. Manje od 3% vozača kamiona su žene u svim regionima, sa značajnim izuzecima u Kini (5%) i SAD (8%). Stopa žena vozača autobusa u Evropi je bolja za 12%. Međutim, sve ove stope su još uvijek znatno ispod normi u sektoru transporta, posebno u Evropi (sa značajnim izuzetkom Holandije) i SAD-u, gdje 22% i 28% svih radnika u transportu čine žene.
Tu je i demografska tempirana bomba. Mladi vozači ispod 25 godina ostaju mala manjina, sa 6 ili 7% populacije vozača kamiona, u većini regiona. S druge strane, u svim regijama, osim u Kini i Meksiku, ima između dva i pet puta više starijih vozača starijih od 55 godina. U SAD-u i Evropi stariji vozači čine oko jednu trećinu radne snage. Evropa ima najveću prosečnu starost vozača sa 47 godina.
Sve veći jaz u godinama je ozbiljniji za putnički saobraćaj. U Evropi je samo 3% vozača autobusa mlađe od 25 godina, što je upola manje od ukupnog saobraćajnog sektora. Vozači stariji od 55 godina čine 32% radne snage, a prosječna starost vozača je 50 godina.
Globalni izvještaji o nedostatku vozača po zemljama
Nakon objavljivanja globalnog izvještaja, IRU je u avgustu na svojoj Intelligence Platformi stavio na raspolaganje 22 ekskluzivna izvještaja za članove, pružajući analizu zasnovanu na podacima o nedostatku vozača u 19 zemalja.
Svaki izvještaj uključuje ukupne indikatore o nedostatku vozača i analizu tri demografska trenda: starosnu distribuciju, rodnu zastupljenost i udio stranih vozača.
Uz podršku članova IRU, brifinzi takođe nude kontekstualnu analizu rezultata i pregled izazova i rješenja u svakoj zemlji.
Nekoliko sedmica kasnije, IRU je također objavio svoj detaljni evropski izvještaj o nedostatku komercijalnih vozača. Izvještaj, zasnovan na sveobuhvatnom istraživanju 744 drumskog prevoznika u 15 evropskih zemalja, uključuje ekonomske pokazatelje za sektor nakon pandemije virusa COVID-19, detaljne brojke o demografskoj i rodnoj dinamici, te glavne uzroke manjka.
Privlačenje mladih vozača: Debata o večeri u EU je usmjerena na rješenja
U oktobru je IRU-ov dijalog na večeri sa EU u Evropskom parlamentu okupio sektor drumskog saobraćaja i javne vlasti kako bi istražili rješenja za nedostatak vozača. Konkretno, fokus je bio na tome kako ukloniti prepreke za ulazak mladih ljudi, poboljšati uslove rada i mobilizirati automatizaciju kao priliku za poboljšanje imidža industrije.
Govoreći na događaju, Raluca Marian, IRU-ov direktor za zagovaranje EU, rekao je: „EU će imati oko 500.000 slobodnih vozačkih mjesta do kraja godine. Zaista propuštena prilika s obzirom na stopu nezaposlenosti mladih od 14,5%.
“Ohrabrujuće je vidjeti koliko ozbiljno ovaj sektor traži rješenja za nedostatak vozača, kao i podršku evropskih parlamentaraca i vlasti EU. Ali hitnost situacije je jasna. Ne možemo nastaviti ovim putem; to će nas odvesti vrlo mračnim putem,” dodala je Raluca Marian.
Debata o nedostatku vozača u EU
Dijalog je podržalo češko predsjedništvo Vijećem Evropske unije, a domaćini su ga bila četiri člana Evropskog parlamenta: Petar Vitanov (TRAN), Dragoš Pislaru (EMPL), Maria Walsh (EMPL) i Andor Deli (BUDG & TRAN). Generalni direktor DG MOVE, Henrik Hololei, i Stanislav Dvorak, direktor češkog odjela za vozače, također su održali glavne govore.
Uz preko 20 intervencija predstavnika i špeditera iz sektora, nekoliko mladih vozača, uz iskusne, podijelilo je svoja iskustva i kako misle da sektor može privući nove talente.
Radu Dinescu o nedostatku vozača
Predsjednik IRU-a Radu Dinescu je u svojim završnim napomenama imao jednostavnu poruku: „Postoji dobro razumijevanje izazova i mogućih rješenja. Sada je vrijeme da djelujemo i dovedemo mlade vozače za volan.”
Pristup i atraktivnost profesije
Pored globalnog izvještaja o nedostatku vozača, IRU je u novembru objavio svoj prvi izvještaj o atraktivnosti i dostupnosti profesije.
Izvještaj – koji procjenjuje šest zemalja koje predstavljaju dvije trećine ukupne europske industrije cestovnog teretnog prometa i četiri zemlje koje predstavljaju 28% njenog ukupnog sektora putničkog transporta – pokazao je da nedostatak vozača kamiona, autobusa i autobusa u Europi izmiče kontroli, podstaknut povećanjem potražnja za transportom i starenje vozačke populacije.
Bez akcije da se profesija vozača učini dostupnijom i privlačnijom, Evropi bi do 2026. moglo nedostajati preko dva miliona vozača, što bi uticalo na polovinu svih kretanja tereta i milione putovanja putnika.
Uprkos tome što su plate vozača u nekim slučajevima i do pet puta veće od prosječnih minimalnih plata, u izvještaju se navode alarmantni podaci o poteškoćama u pristupu vozačkoj profesiji, posebno za mlade, i njenoj atraktivnosti, posebno za žene.
Minimalna dob za kvalifikaciju još uvijek je 21 godina za vozače kamiona u pet zemalja EU i između 21 i 24 godine za većinu pozicija vozača autobusa širom EU (vidi dolje), što je ogromna prepreka za one koji napuštaju školu.
Visoki troškovi licence i obuke su također prepreka. U Francuskoj dozvola za kamion košta 5.300 eura, što je više od tri prosječne minimalne mjesečne plate, dok u Njemačkoj dozvola za autobus košta u prosjeku 9.000 eura, što je više od četiri minimalne mjesečne plate.
Sigurnost, posebno za žene vozače, ključna je kako bi profesija bila privlačnija, jer 95% vozača kamiona i 94% transportnih kompanija to stavlja kao svoj glavni prioritet. Ipak, samo 3% postojećih parking mjesta za kamione u EU je certificirano kao sigurno i sigurno.
„Bez vozača, evropska ekonomija, društvena mobilnost i klimatski plan će se zaustaviti. Ali postoje dokazana rješenja, posebno ako industrija i vlada rade zajedno”, rekao je Umberto de Pretto nakon objavljivanja izvještaja.
U izvještaju se također navodi 20 rješenja koja trenutno provode udruženja za drumski transport, kompanije i špediteri.
Potpuni izvještaji (putnici i roba) dostupni su članovima IRU na obavještajnoj platformi.
Obavještajni brifing: olakšajte pristup i privucite vozače
Nakon objavljivanja izvještaja o pristupačnosti i atraktivnosti profesije, IRU je održao obavještajni brifing kako bi razgovarao o trenutnim i prognoziranim stopama nedostatka vozača i njihovom utjecaju na mobilnost i logistiku, polugama koje olakšavaju pristup profesiji i mjerama koje povećavaju atraktivnost profesije. profesija.
Kompletan snimak webinara dostupan je ovdje. Evo kratkog isječka:
Viši menadžer IRU Strategic Marketing Intelligence Marie-Anne Cervoni postavila je scenu prvom prezentacijom. „425.000: to je broj nepopunjenih poslova vozača kamiona u Evropi. Samo od januara ove godine bilježimo porast potražnje za vozačima kamiona za 44 posto.”
“Druga brojka je 12.000. Toliko je bilo slobodnih radnih mjesta za vozače autobusa 2021. u četiri velike evropske zemlje. Od januara ove godine bilježimo i porast potražnje za vozačima autobusa za 43%. Na osnovu trenutnih trendova, nedostatak vozača autobusa u ovim zemljama mogao bi dostići 100.000 do 2026. godine”, dodala je Marie-Anne Cervoni.
Amélie Achard, službenica za evropske studije u Comité National Routier, koja je dala pregled istraživanja svoje organizacije o sektoru u Evropi, uključujući poređenje naknada vozača između zemalja istočne i zapadne Evrope, rekla je: „Možemo vidjeti da još uvijek postoji velika razlika u plaćama između vozača koji rade u zemljama istočne i zapadne Evrope.”
“U zaključku, još uvijek postoji važna razlika između istoka i zapada uprkos porastu bruto plata vozača u istočnim zemljama. Još uvijek ne vidimo pravu harmonizaciju na evropskom nivou”, dodala je Amélie Achard.
Izvršni direktor ASTIC-a Ramón Valdivia, koji je ponudio pregled nedostatka vozača u Španiji, uključujući rješenja i političko okruženje, rekao je: „72% vozača u Španiji ima 50 ili više godina. Ako se brzina ulaska novih vozača ne promijeni radikalno u sljedećih pet godina, rizikujemo da izgubimo više od jedne trećine naše radne snage za vozače kamiona.”
“Po mom mišljenju, tužna realnost je da niko nije htio da obrati pažnju na upozorenja industrije. Kada smo čuli, preduzete akcije bile su ograničene na teorijska proučavanja fenomena, a da nikada nisu ustupili mjesto bilo kakvom dosljednom, trajnom i ekonomski održivom planu”, dodao je.
Roxana Ilie, menadžerica za zastupanje i informacije u UNTRR-u, koja je dala pregled napora UNTRR-a da riješi problem nedostatka ronilaca, rekla je: “Nedostatak vozača se značajno povećao u Rumuniji, sa 49.000 u 2019. na 71.000 u 2022. godini.”
„Gledajući glavne izazove koji su doveli do ove situacije, minimalna dob za vožnju ostaje prepreka koja sprečava mlade ljude da uđu u profesiju. Za vozače kamiona je i dalje 21, dok je za vozače autobusa 24”, dodala je Roxana Ilie.
Izvršni direktor Freightsafea Charles Anderson održao je završnu prezentaciju, baveći se glavnim problemom koji ograničava atraktivnost profesije: nedostatkom sigurnih i sigurnih parking mjesta.
„Vozači kamiona su primorani, bilo po zakonu ili ljudskim ograničenjima, da prestanu da voze i prave pauze nakon određenog vremenskog perioda. To znači da je najmanje 50% interakcije vozača u ovoj industriji kada su u stanju mirovanja. Videli smo ovo kao fantastičnu priliku da bolje komuniciramo sa vozačima i počeli smo da istražujemo zašto postoji tako veliki nedostatak parkinga”, rekao je Charles Anderson.
“Naše studije su pokazale da postoje hiljade postojećih skladišta, luka, servisa, trgovačkih centara i postojećih nekretnina vezanih za kamione koje bi se savršeno mogle prenamijeniti u male parking prostore”, dodao je.
Freightsafe nudi modularno rešenje za parkiranje na postojećim objektima – kao što su depoi, centri za popravke, skladišta, luke i stajališta za kamione – gde vozači mogu bezbedno da parkiraju, skladište, zamene i pune svoje kamione.
Stav IRU-a o reviziji EU direktive o vozačkim dozvolama
Konačno, u novembru, s obzirom na predstojeću reviziju Direktive o vozačkim dozvolama EU koja bi trebala početi početkom 2023., IRU je iznio cijeli niz prijedloga za reviziju direktive i smanjenje nedostatka vozača u EU, uključujući smanjenje jaza između škole i kotač.
Odobravanjem prijedloga industrije tokom revizije, očekuje se da će se trenutni udio mladih vozača ispod 25 godina (6% za teret i 5% za putnike) povećati na 10% do 2030. godine, stavljajući industriju drumskog transporta na solidno mjesto dugotrajni put podmlađivanja. Industrija također ima za cilj da poveća udio žena vozača na 10%.