Početkom godine inspektori opasne robe Obalske straže na jugu Švedske doživeli su nagli porast broja transporta litijum-jonskih baterija. Prevozi nisu bili u skladu sa propisima o opasnoj robi, vozači nisu obučeni i nisu ispunjeni drugi zahtevi koji se odnose na opasnu robu. Nakon što smo napisali nekoliko članaka o tome, te pošiljke su gotovo nestale iz luka. Gdje su otišli?
Obalska straža na jugu Švedske je U PROTEKLIH šest meseci naišla na sve veći broj lakih i teških kamiona natovarenih litijum-jonskim baterijama. Nedostaci su bili očigledni jer su transporti obavljani kao da ne sadrže nikakvu opasnu robu i stoga praktično sve što zahteva transport opasne robe. Na primer, nedostajali su znakovi opasne robe i transportne deklaracije. Pisane instrukcije takođe nisu uključene, a vozačima je nedostajala obuka o opasnoj robi.
Nabavka tereta, ako ga je postojala, obično je bila neispravna kao i pakovanje baterija.
Pošto baterije nisu praćene bilo kakvim izveštajem o inspekciji, nije poznato u kom stanju su baterije. Oštećena baterija, termalni bijeg ili slično mogu dovesti do razornih posljedica na brodu.
Inspektor za opasnu robu Jonna Ström i njene kolege žele da je postojala neka vrsta zahtjeva za stručni inspekcijski izvještaj koji bi pratio korištene baterije električnih automobila.
– Baterije se ne bi smjele transportirati dok se takav pregled ne izvrši. Trenutno nemamo pojma da li su sve funkcionalne baterije električnih automobila ili su oštećene”, kaže Jonna Ström.
Objavili smo nekoliko članaka na tu temu sa odgovorima MSB-a, Švedske agencije za zaštitu okoliša i Obalske straže kako bismo skrenuli pažnju na problem i nakon nekog vremena ponovo smo u kontaktu s Obalskom stražom na jugu Švedske, inspektorom opasne robe Arvidom Tedvikom i Jonnom Ström koji kažu da se nešto promijenilo nakon članaka.
Tedvik kaže da se ubrzo nakon objavljivanja članaka broj netačnih transporta baterija značajno smanjio.
“U isto vreme kada su objavljeni vaši članci, imali smo kontakt i sa MSB-om i norveškim kolegom direktoratom za Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB). Problem su shvatili vrlo ozbiljno i počeli informirati norveške otpadne tvrtke o problemima i pravilima koja vrijede. Osjećao sam se vrlo ozbiljno i profesionalno”, kaže Tedvik.
KBV ima rutinu da uvek kontaktira one koji su pogođeni transportnim lancem kada se pronađu nedostaci, što je učinjeno i u vezi sa transportom baterija.
“Kontaktirali smo norveške otpadne kompanije. Dobiti neku dodatnu pomoć od norveških vlasti verovatno dovodi do toga da je još ozbiljnije shvatimo i možda jedan od razloga zašto se tako naglo smanjila ili su možda počeli da ih prevoze na drugačiji ili drugi način kako ih ne bismo mogli otkriti, kaže Tedvik, koji dodaje da ni oni ne nailaze na ispravan transport polovnih baterija električnih automobila, što bi moglo da govori Zato što idu drugim putevima da bi izbegli otkrivanje.
“Bilo bi veoma iznenađujuće da je transport prestao jer su baterije veoma tražene, a Norveška ih ima veliki deo,” kaže on.
Sada imaju direktnu vezu sa kvalifikovanim zvaničnikom norveškog DSB-a, koga kontaktiraju kada naiđu na opasnu robu sa nedostacima iz Norveške.
“Već imamo vrlo dobru suradnju s inspektorima Županijskog upravnog odbora. Veoma su zainteresovani za baterije električnih automobila koje nemaju sertifikat da su u ispravnom stanju. Oni se zatim mogu klasifikovati kao otpad i Županijski upravni odbor može nametnuti zabranu izvoza. Tada se baterija mora prenijeti natrag pošiljaocu, kaže Tedvik.
Međutim, transporti baterijanisu nestali. Krajem aprila kolega Tedvika i Jone Strom otkrio je kamion u Ystadu koji je išao u Mađarsku s akumulatorom polovnih električnih automobila norveške otpadne kompanije.
“Sve je nedostajalo, osim obeležavanja baterije i obezbeđivanja tereta koji je bio uzoran. Vozač je kažnjen sa 10.000 švedskih kruna”, kaže Tedvik
U ponedjeljak 29. svibnja pronađena je još jedna baterija električnih automobila, ali ovaj put u Helsingborgu. Baterija je trebalo da bude isporučena iz kompanije za popravke u Švedskoj u Dansku.
“Uprkos činjenici da je baterija bila sama pozadi sa jasnom oznakom i brojem UN-a, vozač je tvrdio da ne razume da se radi o opasnoj robi. To je rezultiralo novčanom kaznom od 9.500 krava i nosač je morao poslati novu traktorsku jedinicu i vozača da preuzmu prikolicu”, zaključuje Arvid Tedvik.
Baterija na putu iz Švedske u Dansku Vozač nije shvatao da se radi o opasnoj robi.