Pre skoro dve i po godine stupila je na snagu obaveza vraćanja kamiona u zemlju osnivanja transportne kompanije. Proverili smo da li su zemlje EU sprovele pravila i sankcije zbog nepoštovanja propisa.
Obaveza vraćanja kamiona u zemlju u kojoj se nalazi transportno preduzeće jedna je od najkontroverznijih odredbi Paketa mobilnosti u transportnoj industriji. Prvobitno je Brisel uključivao i prikolice i poluprikolice, koje su naišle na žestok otpor transportne industrije. Nakon protesta evropskih prevoznika, vlasti EU su konačno uklonile odredbu za prikolice i poluprikolice iz propisa, a obaveza povratka na lokaciju kompanije sada se odnosi samo na njih:
- motorna vozila ili kombinacije vozila za međunarodni komercijalni prijevoz robe koja napušta državu članicu poslovnog nastana i dostupna cestovnim prijevoznicima u smislu članka 5.
Prema Götzu Boppu, nezavisnom njemačkom stručnjaku za socijalno pravo u transportnoj i logističkoj industriji, strane transportne kompanije ne moraju se bojati sankcija u Njemačkoj ako se njihovi kamioni ne vrate u matičnu zemlju nakon osam sedmica zadataka u Evropskoj uniji.
Götz Bopp tvrdi da u njemačkom zakonu ne postoji pravni osnov za izricanje novčanih kazni prevoznicima za ovo krivično djelo.
“Ako se vozila primete tokom inspekcije, BALM i dalje ima samo mogućnost obaveštavanja lokalnih vlasti u zemlji porekla”, objašnjava stručnjak za Deutsche Verkehrs Zeitung. I dodaje da prijavljivanje prekršaja vlastima u zemlji establišmenta takođe nema posledica. Budući da je sa čisto pravne tačke gledišta, obaveza vraćanja vozila preduslov za pristup tržištu; Izveštaji iz inostranstva naneli bi štetu ugledu menadžera saobraćaja u odgovarajućoj kompaniji, navodi Bopp.
Foto: BALZAM
Pročitajte također: Paket mobilnosti EU: Transportna udruženja pozivaju na bolju provedbu
Pitali smo Saveznu kancelariju za logistiku i mobilnost (BALM) da li u Nemačkoj zaista nema kazni za nevraćanje kamiona u zemlju porekla.
Svako ko želi da se bavi profesijom operatera drumskog saobraćaja mora imati stvarnu i stalnu poslovnu jedinicu u državi članici. Ovom ogranku se nameću zahtevi, uključujući i obavezu vozila da se vrate. Ova obaveza obavezuje nadležno društvo za drumski prevoz da organizuje korišćenje svog voznog parka vozila na takav način da obezbedi da se vozila koja su na raspolaganju preduzeću i koja se koriste u međunarodnom prevozu vrate u jednu od stalnih ustanova u toj državi članici najkasnije osam nedelja nakon napuštanja države članice.
Nadzorni organ dodaje danadležna tela države članice u kojoj je prevozno preduzeće osnovano i kojoj su izdala ovlašćenje za obavljanje profesije operatera drumskog saobraćaja moraju da izvrše neophodne provere i provere usaglašenost sa utvrđenim zahtevom.
Ne postoji odredba o kaznama za kršenje obaveze povratka u Nemačku, jer je to preduslov za pristup profesiji, čije je praćenje odgovornost nadležnih organa zemlje osnivanja. Prekršaji mogu dovesti do postupka oduzimanja licence EU u zemlji osnivanja”, objašnjava BALM.
Ako Federalni zavod utvrdi da je došlo do povrede prava vozača na povrat ili obaveze vozila da se vrate tokom saobraćajnih provjera, relevantne informacije se prenose nadležnim organima. Isto važi i u Italiji, koja takođe nije usvojila zakon koji dozvoljava izricanje novčanih kazni za gore pomenutu povredu.
Dekret o prilagođavanju zakona još nije izdat u Italiji,” rekao je za trans.iNFO Pierpaolo Greco, stručnjak za praćenje zakonodavstva u italijanskom udruženju prevoznika Confetra.
U Poljskoj su moguće kaznene mjere
Pitali smo poljsku Agenciju za kontrolu drumskog saobraćaja (GITD) da li poljski zakon predviđa kazne za nevraćanje kamiona u matičnu zemlju.
Razmena informacija sa zemljama EU vrši se na osnovu člana 22 (2) Uredbe (EZ) 561/2006 Evropskog parlamenta i Saveta (kako je predviđeno članom 8 Direktive 2006/22/EZ). Obim informacija koje se prenose i primaju odnosi se na kršenja u okviru Uredbe (EZ) 561/2006 (Poglavlje II) koje su počinili poljski prevoznici/vozači na teritoriji zemlje informisanja. U slučaju nepoštovanja obaveze vraćanja vozila na lokaciju najkasnije u roku od osam nedelja, prevoznik se suočava sa administrativnom odlukom u iznosu od 2.000 poljskih zlota (oko 465 evra).
“Ako poljski prevoznik počini prekršaj u Nemačkoj tako što ne vraća vozilo u zemlju njegovog osnivanja svakih osam nedelja, onda će tamošnje vlasti izreći kaznu ovom prevozniku,” navodi se u saopštenju.
Ako, s druge strane, nemačka transportna kompanija prekrši propise u Poljskoj tako što ne vraća vozilo u zemlju osnivanja svakih osam nedelja, Poljska uprava za drumski saobraćaj (ITD) izriče kaznu ovoj transportnoj kompaniji.
Međutim, ovo nije jedini primer zaobilaženja ove odredbe.
Ponovljeno kršenje propisa
Krajem prošle godine holandska fondacija RTDD (Road Transport Due Diligence) objavila je izveštaj o upotrebi vozača kamiona iz centralne Azije u Evropskoj uniji. Dokument, koji je istraživan u periodu od tri godine, otkriva brojna kršenja Paketa mobilnosti. Prema izveštaju, postoji široko rasprostranjeno kršenje odredbi o vraćanju vozila na lokaciju i obaveznom periodu odmora izvan vozila.
Mogućnost ukidanja propisa?
U tom kontekstu, takođe treba podsetiti da je Poljska podnela žalbu protiv Paketa mobilnosti Sudu pravde Evropske unije u oktobru 2020. godine. Tužbe su podnele i Litvanija, Mađarska, Rumunija, Bugarska, Malta, Kipar i Belgija. Među spornim odredbama bila je i kontroverzna obaveza vraćanja kamiona u zemlju njegovog osnivanja svakih osam nedelja. Prema Poljskoj i drugim zemljama koje se žale, ova odredba Paketa mobilnosti ima negativan uticaj kako na životnu sredinu, tako i na aktivnost evropskih transportnih kompanija i, indirektno, na privredu u celini.
U novembru prošle godine, Giovanni Pitruzzella, generalni advokat Evropskog suda pravde (ECJ), iznio je svoje mišljenje o osporenoj odredbi i na taj način stao na stranu tužitelja članica EU.
U svom mišljenju, generalni advokat je naveo da “povratak vozila” nije dovoljno opravdan od strane Evropskog parlamenta i Saveta i da se ne uzima u obzir uticaj na životnu sredinu koji proizilazi iz povećane emisije i veće potrošnje goriva koja proizilazi iz obaveze vraćanja vozila svakih osam nedelja.
Pitruzzelli stoga izjavljuje da se odredba sadržana u članu 1 (3) Uredbe 2020/1055 poništava na osnovu toga što krši obavezu iz člana 91 (2) Ugovora o funkcionisanju Evropske unije (UFEU), prema kojoj Evropska unija mora uzeti u obzir zahteve zaštite životne sredine i specifične karakteristike transporta u svakoj državi članici prilikom donošenja saobraćajnih pravila.
Odluka Evropskog suda pravde u ovom slučaju trebalo je da bude doneta početkom godine, ali još uvek nije doneta. Iako sud nije dužan slijediti preporuku generalnog odvjetnika, suci su u većini slučajeva slijedili njegovo mišljenje. Stoga se nada da će kontroverzna odredba o obaveznom vraćanju kamiona u zemlju osnivanja transportne kompanije biti ukinuta.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/mobilitatspaket-lkw-ruckkehrpflicht-390794
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/italien-hafenarbeiter-wollen-streiken-390650