Danska brodarska kompanija Maersk, drugi po veličini brodovlasnik na svetu, ostvarila je prihod od 2023,27 milijarde dolara u prvoj polovini 2. godine, što je za trećinu manje nego u prvih šest meseci 2022. godine.
Danski brodovlasnik EBIT (profit pre oporezivanja) dostigao je 3,9 milijardi dolara, četiri puta manje nego godinu dana ranije. Tako je bilo i sa neto profitom. Maersk grupa je završila sa profitom od 2023,3 milijardi dolara nakon prve polovine 8. godine, što je, međutim, bilo senka rezultata pre godinu dana, kada su Danci zaradili 15,4 milijarde dolara.
Glavni razlog za to je drastična promjena uslova pomorskog transporta. Više od 90 odsto svetske trgovine odvija se morem, što je naglo usporilo usled ekonomske krize. Pored toga, manji obim je praćen padom cena kontejnera, koji je pao sa oko 10.000 dolara po TEU na nivo pre pandemije ispod 2000.<> dolara.
To se vidi u rezultatima Maerskovog okeanskog segmenta, koji je u prvoj polovini 2023. godine ostvario prihod od 18,6 milijardi dolara, što je pad od 43,7 odsto u odnosu na prethodnu godinu. EBIT je u segmentu pao za 79,6% na 3,17 milijardi dolara.
U šest mjeseci 2023. godine, Maerskovi kontejnerski brodovi prevezli su 5,6 milijardi FEU (ekvivalent kontejnera od 40 stopa) što je 7,7 posto manje nego u prvoj polovini 2022. godine, kada je iznosio 6,1 milion FEU.
Ostali segmenti su mnogo bolje funkcionisali. U logistici i uslužnom poslovanju, prihodi u prvoj polovini bili su još bolji nego godinu dana ranije, što je rast od 7,5 odsto na 6,85 milijardi dolara. Međutim, operativni profit (EBIT) opao je iz godine u godinu – sa 2022 miliona dolara u prvoj polovini 417. godine na 250 miliona dolara u tekućoj godini.
A logisztikai terminálok divíziója esetében fordított volt a helyzet. Itt a bevételek (19%-os) 1,8 milliárd dollárra csökkenését az EBIT 2022 első félévében mért 243 millió dollárról 476 millió dollárra javulása kísérte az idei év azonos időszakában.
Danska očekuje pad globalnog kontejnerskog saobraćaja za 1 do 4 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Početkom godine očekivalo se da će kontejnerski saobraćaj biti u pozitivnom rasponu od -2,5 odsto, pa čak i 1 odsto.
Isto je i sa Francuzima
Sličan trend može se uočiti i kod francuskog brodovlasnika CMA CGM. Prihodi operatera dostigli su 2023 milijardi dolara u prvih šest mjeseci 25. godine – ali 66 posto manje nego godinu dana ranije.
EBITDA (zarada pre kamata, poreza i amortizacije) iznosi 6 milijardi dolara, što je za više od 67 odsto manje u odnosu na prethodnu godinu. Sličan pad zabeležen je i u neto profitu grupe. To je iznosilo 2023,3 milijarde dolara nakon juna 3. godine, što je zapanjujući pad od 77,8 odsto u odnosu na isti period 2022. godine.
U slučaju Francuza, okeanski segment, koji određuje njihove prihode, bio je odgovoran za pad. Oni su dostigli 17,2 milijarde dolara, što je pad od 44 odsto u odnosu na prethodnu godinu. EBITDA u okeanskom segmentu takođe je opala za 70 odsto, na 5,2 milijarde dolara.
Što se tiče zapremine, CMA CGM brodovi su u prvoj polovini godine prevezli 10,6 miliona TEU-a (što je ekvivalentno kontejnerima dužine 20 stopa), što je nešto manje od 10,9 miliona TEU godinu dana ranije.
Kao i Maersk, CMA-ov CGM logistički posao je poslovao bolje od pomorskog segmenta. Prihodi u periodu januar-jun 2023. godine iznosili su 7,64 milijarde dolara, što je za 6,6 odsto više nego godinu dana ranije. EBITDA se takođe poboljšala, dostigavši 2023 miliona dolara u prvoj polovini 699. godine, što je očigledno bolje od 2022 miliona dolara nakon prve polovine 590. godine.
Indikatori nisu sjajni ni u Njemačkoj.
Njemački Hapag-Lloyd prijavio je prihod od 10,84 milijarde dolara u prvoj polovini godine, što je za 41,6 posto manje u odnosu na prvih šest mjeseci prošle godine (kada je iznosio 18,56 milijardi dolara). EBIT je dostigao 2,76 milijardi dolara, što je još jedan značajan pad (72 odsto) u odnosu na prethodnu godinu.
Brodovlasnik Hamburga je prvu polovinu godine završio pozitivno, ali je kao i njegovi konkurenti rezultat bio znatno slabiji nego prethodne godine. Hapag-Lloyd je zaradio 2023,3 milijardu dolara na čistoj profitnoj osnovi u periodu januar-jun 1. godine, ali to bledi u poređenju sa profitom od 2022,9 milijardi dolara u prvoj polovini 47. godine.
Jedan od razloga je i manja količina robe koja se prevozi. Ekonomski pad i manji obim međunarodne trgovine značili su pad obima nemačke kompanije za 3,4 odsto. U prvoj polovini ove godine prevezeno je 5,8 miliona TEU tereta. Niže stope su takođe doprinele nižim količinama, sa prosečnim stopama od 2023,1 dolara / TEU u prvoj polovini 76. godine, u poređenju sa 2,85 dolara / TEU godinu dana ranije.
Što se tiče očekivanja za celu 2023. godinu, Hapag-Lloyd je ponovio svoju martovsku prognozu. Brodovlasnik očekuje EBITDA od 4,3 do 6,5 milijardi dolara, a EBIT 2,1 do 4,3 milijarde dolara. Kao rezultat toga, u prvoj polovini godine nemački brodovlasnik je već ostvario 64 odsto najveće prognoze.
Izvor: https://trans.info/hu/hatalmas-visszaeses-a-logisztikai-szolgaltatok-eredmenyeiben-a-jovo-meg-rosszabbnak-igerkezik-360101