Evropsko tržište poluprikolice proći će kroz pravu revoluciju vezanu za uvođenje standarda emisije CO2.
Od početka ovog meseca, sve novois registrovane prikolice klasifikovane su kao CO2, izračunate na osnovu VECTO kalkulatora EU. Preciznije, to je računica u kojoj meri data poluprikolica napreže pogon traktora i koliko doprinosi njegovoj potrošnji goriva. To se određuje valjanjem otpora, težinom ivičnjaka, dimenzijama, kao i aerodinamičkim dodacima.
Ovaj uticaj na emisiju CO2, koji će prikolice beležiti tokom cele 2025. godine, postaće osnova za novi standard EU. Zahteva da u periodu 2025-2030 poluprikolice smanje uticaj na potrošnju goriva u traktorima za najmanje 10 posto (prvobitno je trebalo da bude 15 posto, ali u poslednjem trenutku pravila su se promenila). Drugim rečima, trejleri koji će pogoditi tržište za nešto više od pet godina, morati će kombinacije da budu 10 posto ekonomičnije.
Kakva će dodatna ograničenja biti? Holandska organizacija nosača aviona TLN upravo je objavila izveštaj na ovu temu. To pokazuje da će se gore navedeno pravilo odnositi na sve poluprikolice na do tri osovine, sa telima nalik kuboidima i sa dozvoljenom ukupnom težinom većom od 8 tona. To znači da će nova pravila obuhvatiti, između ostalih, zavese, kutiju i hladnjače. Međutim, one se neće koristiti za cisterne, silose, kamione za deponiju, platforme ili kontejnerske poluprikolice. Specifična tema takođe će biti standardi koji pokrivaju prikolice. U njihovom slučaju, ako se poštuju navedena pravila, takođe će biti neophodno smanjiti uticaj na emisiju CO2, ali u manjoj meri, za 7,5 posto.
Glavni način da se zadovolji standard EU je korišćenje guma sa smanjenom otpornošću na kotrljanje, smanjenje težine ivičnjaka vozila, ograđivanje šasije i postavljanje spojlera na zadnja vrata. Stručnjaci računaju da je na taj način danas moguće postići smanjenje emisije CO2 za 8 posto, tako da bi narednih pet godina moglo da bude obeleženo traženjem načina da se postigne preostalih 2 posto. Možda će rešenje problema ovde biti električne osovine ili popularizacija poluprikolica sa kosim zadnjim delom krova.
Proizvođači će se suočiti sa vrlo strogim finansijskim kaznama zbog nepoštovanja navedenih pravila. Stoga se može očekivati da će se svaki od brendova prilagoditi novim standardima, od 2030. godine nudeći hladnjače, kombije i zavese samo na gumama za uštedu goriva, sa kompletnom opremom i na tankim okvirima. To nas, zauzvrat, dovodi do dva ozbiljna problema.
Pre svega, sve ukazuje na to da će od 2030. godine cene novih poluprikolica veoma značajno porasti. Prevoznici će morati da pokriju troškove svih navedenih poboljšanja. Drugi problem biće izgradnja poluprikolice za specifična rešenja, kao što su intermodalni transport ili fabrička logistika. Teško je zamisliti situaciju u kojoj će poluprikolica na tankom ramu i sa punim pojačanjem biti podignuta terminalnim bogijem i postavljena u vagon. Takve pojave kao što je slanje poluprikolica na superefikasne gume u trajektni saobraćaj, postavljanje zadnjih spojlera na poluprikolice koje se voze samo u ugrađenim delovima, ili postavljanje spuštenih krovova u poluprikolice koje nose samo prostorno opterećenje takođe će biti apsurdno.
Da li se navedeni problemi i dalje mogu izbeći, ili je prekasno? Prema TLN-u, počeli su razgovori sa vlastima usmerenim na povlačenje iz novih normi ili makar ograničavanje potencijalnih apsurda. Međutim, za sada je teško proceniti kakve su šanse za uspeh.
Foto izvor: Schmitz EcoFlex poluprikolica je već u Poljskoj – spušteni set je da se konzumira jedan litar manje