Truck na vodonikov pogon sposoban za rukovanje kombinacijama od preko 60 tona na dugim relacijama u sjevernoj Skandinaviji – vozilo koje ispunjava takva očekivanja ne može se naći u ponudi bilo kojeg od vodećih brendova. Međutim, u Holandiji postoji radionica koja priprema takav kamion u okviru posebne, individualne porudžbine.
Holthausen Clean Technology, kao što ovde govorimo, već nekoliko godina pretvara kamione u vodonik. Do sada su to uglavnom bila vozila za lokalne primjene, kao što su teška distribucija ili općinski transport, s dometom do 500 kilometara. Nedavno se, međutim, pojavio švedski klijent sa potpuno drugačijim zahtevima, već pomenutim na početku. Želeo je traktor za dugolinijske pravce, planiran za njega sa kombinacijama većim od 60 tona, a istovremeno je očekivao adekvatan domet u arktičkim uslovima, bez žrtvovanja sistema grejanja.
DAF XF, fabrički konfigurisan kao šasija 6×2, izabran je kao osnova za ceo projekat. Ovo vozilo je potpuno lišeno motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a na njegovom mestu se nalazi elektromotor snage 612 KS, vodonične ćelije kapaciteta 250 kW (odgovorne su za generisanje električne energije iz vodonika), kao i rekordni set od 20 rezervoara vodonika (na fotografiji je prikazano 18 jedinica, ali na kraju će biti još 2 jedinice). Pored toga, ugrađene su čak dve toplotne pumpe, od kojih će jedna biti odgovorna za grejanje kabine, a druga će održavati pravu temperaturu u komponentama pogonskog sistema.
Pomenutih 20 rezervoara vodonika je toliko veliko da je bilo potrebno stvaranje trostrukog tornja iza kabine. Bio je potreban i veoma dugačak međuosovinski razmak, što objašnjava zašto je traktor ovde izgrađen od šasije za telo. Ali kako će izgledati domet sa tolikim brojem tenkova? Ukupno ovdje treba stati oko 100 kilograma vodika, što bi bilo dovoljno za vožnju najmanje 1.400 kilometara u kompletu autoceste od 40 tona. Naravno, ostaje pitanje kako se snalazi sa više od 60 tona, na dalekom severu, daleko od autoputeva. Osobno bih očekivao oko 700-800 kilometara.
Za sada nije poznato u koju kompaniju će kamion ići i kojim će transportom upravljati. Ali jedno je sigurno – mora biti vrlo, vrlo, vrlo bogata mušterija. Obični traktor na vodonik je više od 10 puta skuplji od dizelskog, a u ovoj konfiguraciji razlika će sigurno biti još veća. Pored toga, Holthausen Clean Technology mora da obuči čitavu grupu švedskih mehaničara koji će upravljati vozilom na dnevnoj bazi. Ukratko, to je stvarno velika operacija.