Gore: Učesnici konvoja u Visbadenu
Nemački parlament je danas dao konačno odobrenje za izmene sistema putarine. Nove stope putarine uskoro će stupiti na snagu, što će rezultirati povećanjem od preko 80% za većinu prevoznika.
Cenovnik će biti promenjen u skladu sa prvobitnim datumom, bez dodatnih odlaganja. To će biti 1. decembra 2023. godine. Od tog datuma pa nadalje, na postojeće stope moraće da se doda potpuno nova naknada za emisiju gasova sa efektom staklene bašte od 15,8 centi po kilometru. Tako će, na primer, umesto prethodnih 19 centi, od 1. decembra vlasnik kamiona sa pet osovina Euro 6 plaćati 35 centi po kilometru. Pored toga, nemački parlament odobrio je proširenje sistema putarine na lakša vozila Govorimo o kamionima sa GVW između 3,5 i 7,5 tona, koji će početi da podležu putarinama od 1. jula 2024. godine.
Nemačka procenjuje da će samo u prvih nekoliko godina, između 2024. i 2027. godine, skuplje i produžene putarine obezbediti dodatnih 30,5 milijardi evra. Ali gdje će otići tolika količina novca? Nažalost, samo polovina će biti potrošena na putnu infrastrukturu, uključujući popravke autoputeva i proširenje parkinga. Druga polovina će biti posvećena “razvoju federalnih željeznica”, drugim riječima, povećanju efikasnosti željezničkog saobraćaja.
Nova cijena ugljika bit će u potpunosti ili djelomično izbjegnuta, iako kamione neće biti moguće zamijeniti. Potpuno izuzeće će se odnositi na električna ili vozila na vodonik, poluizuzeće će se odnositi na napredne hibride, dok će u slučaju dizela biti moguće dobiti maksimalno 5 ili 10 odsto popusta. Uslov za prijem ovog drugog biće da imate vozilo ne starije od 2019. godine, u konfiguraciji koja obezbeđuje veoma nisku potrošnju goriva. Nije bitan samo izbor motora, već i, na primer, izbor uskih guma umesto širokih guma, pa čak i visina naručene kabine. Detaljnije sam to objasnio u sljedećem članku:
Šta znači RAZRED?
Prva klasa, koja se može opisati kao polazna linija, obuhvatiće kamione koji se ne ističu po svom ekonomskom karakteru, kao i kamione registrovane po prvi put pre 2019. godine. Od 1. decembra vlasnici takvih vozila moraće da dodaju čak 15,8 centi trenutnoj stopi putarine. Za kombinacije Euro 6 sa pet osovina to će značiti ukupno 35 centi po kilometru, 83 odsto više nego ranije.
Vozila koja su 5 odsto ekonomičnija od prošlogodišnjeg industrijskog proseka biće plasirana u drugu klasu. U njihovom slučaju, tarifa će se od 1. decembra povećati za 15 centi po kilometru, pa će se primenjivati popust od 0,8 odsto.
Treća klasa će uključivati kamione koji su 8 odsto ekonomičniji od prošlogodišnjeg industrijskog proseka. U njihovom slučaju, povećanje putarine iznosiće 14,2 centa po kilometru, što znači popust od 1,6 centi u odnosu na stopu za vozila prve klase.
U četvrtoj klasi biće kamioni koji su najmanje 50 odsto ekonomičniji od industrijskog proseka iz prošle godine. U praksi, to će biti prvenstveno hibridna vozila sa dizel-električnim pogonom. U njihovom slučaju, povećanje putarine je postavljeno na 7,9 centi po kilometru, pa će popust biti i 7,9 centi.
Najviša, peta klasa koristiće se za kamione čiji motor ne emituje izduvne gasove tokom vožnje. Dakle, to će biti električna vozila, napajana baterijama ili vodonikom. Za njih nema povećanja putarine, pa će popust pokriti punih 15,8 centi.
Šta znači foto dokument?
Predstavljeno pismo, pod nazivom “Određivanje klase emisije CO2” i potpisano od strane nemačkog naplatnog operatera Toll Collect, našao sam u dokumentima testnog automobila Scania 460R Super koji sam danas vozio. Ovaj dokument je potvrdio da je, na osnovu zvaničnog kalkulatora Toll Collect-a, kamion klasifikovan kao treća klasa po količini emisije izduvnih gasova. U praksi, to znači da će od 1. decembra vozilo biti podložno popustu od 1,6 centi na dodatne naknade.
U dokumentu se navodi niz “izlaza” na osnovu kojih je vozilo klasifikovano kao klasa tri. Najvažnija informacija ovde je specifična emisija CO2 po toni kilometra, koja direktno zavisi od prosečne potrošnje goriva vozila. Međutim, uzet je u obzir i niz drugih parametara, kao što su tip vozila, konfiguracija osovine, snaga motora, pa čak i oprema sa kabinom za spavanje. Sve je to službeno potvrđeno u službenim tablicama proizvođača, priloženom dotičnom dokumentu (bile su zakačene na dva lista). Ali kako znate koliko će prosječna potrošnja goriva biti ovdje? Proizvođač je to morao izračunati prema posebnom VECTO testnom sistemu, koji su vlasti EU razvile prije nekoliko godina.
Dokument o kojem je reč takođe je dobio datum isteka. Njemačka pretpostavka je da će kamion klasificiran kao druga ili treća klasa automatski pasti u prvu klasu šest godina nakon registracije. Pretpostavka je da će se ekonomski karakter vozila pogoršati nakon šest godina. U ovom slučaju, datum prve registracije bio je 1. jun 2023. godine, tako da je u dokumentu navedeno da će vozilo ostati u klasi tri do 31. maja 2029. godine. Nakon toga će biti prebačena u prvu klasu na neodređeno vrijeme i podliježe punoj naknadi.
Na kraju, postoje dve stvari koje treba naglasiti. Kako sam saznao od predstavnika Scania Poland, činjenica da je 460R Super model klasificiran kao model treće klase je vrlo dobar rezultat. Bilo bi dovoljno da dotično vozilo dobije V8 motor od 530 KS i automatski bi palo u prvu klasu. Drugim riječima, dovoljno je odlučiti se za varijantu motora koja troši litar ili još dva na 100 kilometara, a već ćemo izgubiti svaki popust na naknade. Pod pretpostavkom, na primer, 100.000 kilometara prevezenih u Nemačkoj godišnje, ovako nešto može rezultirati gubitkom od 1.600 evra (100.000 x 0,016 evra).
Koja je svrha svega ovoga?
Na taj način nemačka vlada želi da primora prevoznike da kupuju ekonomičnije konfiguracije, a na kraju i da pređu na potpuno električne kamione. Iako, što je najvažnije, to nije ideja samo iz Njemačke, već provedba smjernica predviđenih za cijelu Europsku uniju. Sve indikacije su da će se slične klasifikacije i naknade uskoro pojaviti i u drugim zemljama. A to bi moglo značiti ekser u lijesu za vrlo moćne kamione sa velikim motorima…