Podijelite objavu
Više od polovine evropskih kompanija za drumski saobraćaj nije u mogućnosti da proširi svoje poslovanje jer nisu u mogućnosti da pronađu kvalifikovane profesionalne vozače. To se ogleda u rezultatima istraživanja Međunarodne organizacije za drumski saobraćaj (IRU) o posledicama nestašice vozača kamiona, u kojem je učestvovalo više od hiljadu evropskih operatora drumskog tereta.
Ostale posledice nestašice uključuju smanjenu produktivnost za skoro 50% preduzeća i smanjene prihode za 39%. Sa podacima iz novembra 2023. godine, IRU procenjuje da će u Evropi biti popunjeno 233.000 profesionalnih vozačkih pozicija. Predviđa se da će ova brojka premašiti 745.000 do 2028. godine zbog penzionisanja vozača ako se ne preduzmu značajne mere.
Udruženje podsjeća da se radi o vrlo staroj profesiji, prosječne starosti 47 godina. Trećina vozača kamiona je starija od 55 godina i očekuje se da će se penzionisati u narednih deset godina, dok je manje od pet odsto mlađe od 25 godina.
Istraživanje IRU-a takođe pokazuje da više od 70% evropskih kompanija sprovodi mere za zadržavanje i privlačenje vozača. Više od polovine operatera nudi nagrade za performanse i povećanje plata kako bi se bolje zadržali i privukli vozači. U Evropi, u proseku, bruto plata vozača kamiona je 55 odsto veća od nacionalne minimalne zarade, dostižući do 133 odsto u Holandiji, prema podacima IRU.
Ostale mere koje operateri sprovode uključuju ulaganje u bolja vozila (44% kompanija u anketi), pokrivanje troškova pristupa profesiji (35%) i pružanje mogućnosti usavršavanja (25%).