Prema nedavnom istraživanju koje je naručilo nemačko Savezno ministarstvo za digitalizaciju i saobraćaj, broj parking mesta za kamione konstantno se povećavao tokom poslednjih godina, ali i dalje nedostaje čak gotovo 20.000 mesta.
Istraživanje koje je 2023. sproveo Autobahn GmbH des Bundes, nemačka državna kompanija odgovorna za održavanje, izgradnju i obnovu autoputeva, a analizirao Federalni institut za istražanje puteva (BASt), sprovodi se svakih pet godina od 2008.
Kako piše trans.info, kao i kod prethodnih istraživanja, procena na nivou cele zemlje je sprovedena korišćenjem standardizovane metodologije koju je razvio BASt. Uključuje sve kamione parkirane preko noći na kontrolisanim i nekontrolisanim odmorištima, bivšim graničnim carinskim objektima, privatnim kamionskim stajalištima i drugim poznatim parking lokacijama do tri kilometra od autoputa.
Rezultati ankete otkrivaju veće kapacitete
Najnoviji podaci pokazuju značajno povećanje kapaciteta za parkiranje teretnih vozila u blizini autoputeva. Dok je 2008. godine ukupan broj parking mesta za kamione iznosio 53.871, pet godina kasnije raspoloživih parkirališta bilo je – 60.410. Parking mesta je 2018. bilo 70.772, a prošle godine – 82.489.
Iz ovih brojeva vidi se da od 2008. godine do danas, povećanje iznosi čak 53%.
Dok je 2018. u Nemačkoj nedostajalo oko 23.400 parking mesta za teretna vozila, 2023. godine manjak je smanjen na 19.627, što je poboljšanje od 16 procenata.
Neophodni bolji uslovi za parkiranje tokom noći
Nemačka vlada priznaje da, uprkos povećanju broja parking mesta za teške kamione, problem sa nedostatkom prostora i dalje postoji, naročito tokom noći. Manjak parkirališta stvara „uska grla“ ili zastoje, jer vozači kruže, u nemogućnosti da pronađu slobodna parking mesta.
Kako bi rešila ovaj problem, vlada je razvila plan sa glavnim tačkama za dalji razvoj i poboljšanje objekata za parkiranje kamiona, sa naglaskom na povećanje broja mesta i bolje raspoređivanje, naročito noću.
1. Izgradnja novih parking prostora za kamione
U 2022. i 2023. godini izgrađeno je 781 novo mesto, u oblastima saveznih autoputeva. U planu je dodavanje još oko 1.400 do 2025. godine, uz godišnju investiciju od 100 miliona evra za izgradnju i proširenje.2. Povećana upotreba telematskih parking sistema
Telematski sistemi („pametni“ sistemi parkinga) pomažu u optimizaciji prostora omogućavajući efikasnije parkiranje. Četiri takva sistema su trenutno u funkciji, dok su još tri planirana do kraja 2025. godine.3. Digitalno snimanje statusa parkiranja kamiona
Informacioni servis za parkiranje zasnovan na podacima o naplati putarine za teretna vozila se razvija kako bi u realnom vremenu pružio informacije o raspoloživim prostorima. Planirano je da se implementacija završi do sredine 2026. godine.4. Bolje korišćenje postojećeg prostora
Mere kao što su preraspodela parking-mesta za automobile u parking-mesta za kamione tokom noći, kao i parkiranje u rikverc za teretna vozila, trenutno se ispituju. Tri pilot-projekta su operativna, dok je još osam planirano do sredin 2026. godine.5. Program podrške privatnim investicijama
Program od 110 miliona evra pokrenut 2021. podržava privatne investicije u parkiranje kamiona u blizini autoputeva. Dodanas je otvoreno 918 od 1.346 odobrenih mesta, sa oko 50 miliona evra dodeljenih sredstava.
Uključivanje industrije i lokalnih vlasti
Iz Saveznog ministarstva ističu da, iako će novi projekti smanjiti pritisak, oni neće u potpunosti zadovoljiti potrebe za parkiralištima.
Konurbacije predstavljaju posebne izazove zbog nedostatka odgovarajućeg prostora. Proizvođači, trgovci na malo i lokalne vlasti takođe bi trebalo da doprinesu obezbeđivanjem parkinga na mestima isporuke i integrisanjem potreba za parkiranjem u urbanističko planiranje. Ministarstvo je u stalnom dijalogu sa industrijskim udruženjima i lokalnim vlastima, u cilju poboljšanja uslova za vozače teretnih vozila, dodaje se.
Foto: Pixabay.com/marcinjozwiak/ilustracija
www.trans.info