Globalni lanac snabdevanja je i dalje u teškom stanju. Godina 2022. bila je puna izazova za dobavljače i prevoznike. Za početak sa lošim vestima, čini se da neće biti mnogo drugačije u 2023. godini. Za to oporavak lanca zavisi od previše faktora. Neki stručnjaci su uvereni da se lanac snabdevanja oporavlja, drugi očekuje da će se nemiri nastaviti i u godinama koje dolaze. Girish Dhaneshwar, lider u Cognizantu u lancu snabdevanja, za sada ne očekuje oporavak. “Zbog toga je postalo još važnije za dobavljače i prevoznike da koriste sve dostupne tehnologije za rešavanje poznatih, novih i neočekivanih problema.”
Previranja u lancu snabdevanja i dalje se osećaju svakodnevno, iako se čini da je pandemija završena u mnogim delovima sveta. Ali to ne znači da su nestašice akcija ili viškovi u prodavnicama već stvar prošlosti. Na primer, vreme isporuke još uvek nije na vrednostima pre pandemije COVID-19. I dalje postoji veliki nedostatak radne snage u celoj industriji. Pogledajte samo nedostatak osoblja u distributivnim centrima i trgovinama.
Djelimično zbog toga, Dhaneshwar se ne završava uskoro. Geopolitička neizvjesnost u svijetu je prevelika za to. Globalne posljedice rata u Ukrajini osjetit će se dobro nakon rata. Kovid može da se smanji u velikim delovima sveta; U Kini još uvek postoji velika zabrinutost zbog toga, a ta zemlja igra važnu ulogu u globalnom lancu snabdevanja. Pored toga, nedostatak radne snage nije samo nestao. Sve ovo predstavlja veliki izazov za proizvođače i saradnike.
Uzroci poremećaja
Toliko o poznatim problemima za globalni lanac snabdevanja, ali ima i drugih krivaca.
- Prvo, postoje ekološki faktori. Prirodna katastrofa ili geopolitička nestabilnost mogu uticati na mnogo načina. Zamislite blokiranu infrastrukturu, nedostupne zalihe ili uništene fabrike. Kada će se ove prepreke pojaviti, teško je predvideti.
- Pored toga, uvek postoji napetost oko malih promena u lancu vrednosti. Put od sirovine do finalnog proizvoda u fabrici je dug. Male promene mogu dovesti do većih efekata u celom lancu snabdevanja. Na primer, nakon unutrašnjeg sukoba sa zaposlenima, ili sa ograničenim finansijskim resursima dobavljača i u slučaju proizvodnih nesreća.
- Dobro poslovanje doprinosi besprekornom lancu snabdevanja. Ako postoje interni problemi u vitalnim poslovnim jedinicama, kao što su u odeljenju za finansije, IT ili HR, to će uvek uticati na celu kompaniju, a samim tim i na lanac snabdevanja.
Korišćenje svih digitalnih opcija
Za organizacije, ove stalno vrebajuće pretnje čine neophodnim korišćenje digitalnih alata. Ovo može poboljšati automatizaciju i učiniti kompaniju otpornijom. Na primer, pogledajte rešenja za automatizaciju skladišta koja mogu da se pozabave nedostatkom osoblja i tehnologijom mikro-ispunjenja koja može smanjiti troškove transporta u prodavnici i omogućiti kraće vreme isporuke. Pored toga, potraga za alternativnim izvorima snabdevanja pomaže da se izbegnu problemi.
Digitalna transformacija se sada sprovodi u svim sektorima lanca snabdevanja, znanje o veštačkoj inteligenciji, mašinskom učenju i Internetu stvari nastavlja da raste. Pomaže sektoru da bolje prati ceo proces i identifikuje probleme u ranoj fazi. Ovo su mogućnosti koje kompanije ne bi trebalo da propuste kako bi sprečile buduće poslovne katastrofe.
Da li će lanac snabdevanja, kakvog se sećamo, ikada biti u redu? Bez blokirajućeg broda u Sueckom kanalu, bez vrtoglavog porasta cijena energije, s brodskim kontejnerima u izobilju i jedva nedostatkom sirovina? Ne, to će trajati godinama. Nažalost, poremećaji će ostati norma u godinama koje dolaze. Zbog toga organizacije moraju da iskoriste mogućnosti da brže procene probleme na makro i mikro nivou kako bi se na njih moglo brže i brže odgovoriti. Tada se velike poslovne katastrofe mogu u velikoj mjeri spriječiti ili barem bolje predvidjeti.
Izvor:https://www.ttm.nl/