Potražnja za vazdušnim transportom tereta ponovo je pala u julu, ali postoje neki pokazatelji koji ukazuju na smanjenje poređenja u narednim mjesecima.
Najnovija statistika IATA pokazuje da je vazdušni teretni saobraćaj u julu pao za 9,7 odsto na godišnjem nivou u uslovima tonskih teretnih km – što je peti mjesec zaredom da se zabiljeleži pad u poređenju sa godinu dana ranije.
Udruženje aviokompanija saopštilo je da bi prilikom razmatranja cifara trebalo napomenuti nekoliko faktora: “Nove izvozne porudžbine, vodeći pokazatelj potražnje za teretom, smanjile su se na svim tržištima, osim Kine koja je u junu započela oštar uzlazni trend.
Generalni direktor IATA Vili Volš je rekao: “Vazdušni transport tereta prati na skoro 2019. nivou iako je preduzeo korak unazad u odnosu na vanredne vrijednosti performansi 2020-2021.
“Nestabilnost je nastala zbog ograničenja lanca snabdijevanja i ekonomskih uslova koji se razvijaju videla je da se tržišta tereta u suštini kreću silazno od aprila.
“Julski podaci nam pokazuju da vazdušni transport tereta nastavlja da se drži, ali kao što je to slučaj za skoro sve industrije, moraćemo pažljivo da posmatramo i ekonomska i politička kretanja u narednim mjesecima.”
Posmatrajući regionalne performanse, azijske pacifičke aviokompanije zabiljeležile su u julu smanjenje njihovog vazdušnog teretnog saobraćaja za 9 odsto na godišnjem nivou.
“To je bilo značajno smanjenje u odnosu na pad od 2,1 odsto u junu”, saopštila je IATA. “Aviokompanije u regionu i dalje su pogođene sukobom u Ukrajini, manjkom radne snage i nižim nivoom trgovinske i proizvodne aktivnosti zbog ograničenja vezanih za Omikrona.
“Razmere smanjenja ukazuju na nepostojanost u obimima, jer bi potražnja za poslednjim zaključavanjima vezanim za Omicron u Kini trebalo da spreči tako zapažen pad obima.”
Severnoamerički prevoznici zabeležili su u julu smanjenje obima tereta za 5,7 odsto. IATA je saopštila da se očekuje da će ukidanje ograničenja u Kini povećati potražnju u narednim mesecima.
Evropski avioprevoznici zabeležili su u julu smanjenje obima tereta za 17 odsto na godišnjem nivou.
“To je bio najgori učinak od svih regiona treći mesec zaredom”, rekao je IATA. “To se može pripisati ratu u Ukrajini. Nestašica radne snage i manja proizvodna aktivnost u Aziji zbog Omikrona takođe su uticali na obime.”
Bliskoistočni avioprevoznici iskusili su u julu smanjenje obima tereta za 10,9 odsto na godišnjem nivou, jer je stagnirajući obim tereta ka/iz Evrope uticao na učinak regiona.
Latinoamerički prevoznici imali su najbolji učinak jer su prijavili povećanje obima tereta od 9,2 odsto transportnih usluga i ulaganja u kapacitete.
Na kraju, afričke aviokompanije zabiljeležile su smanjenje obima tereta za 3,5 odsto u julu, što je “znatno sporije od rasta zabeleženog prethodnog meseca (5,7 odsto)”. (izvor:https://www.aircargonews.net/)