HHI je u svom novom dizajnu, koji su odobrili i American Bureau of Shipping (ABS) i Liberijski registar brodova, po prvi put s kontejnerskog broda uklonio tzv. lashing bridge i poklopce grotla.
Na konvencionalnim kontejnerskim brodovima, nakon utovara kontejnera pomenuti poklopci se zatvaraju, a kako bi se maksimizirao kapacitet, na njih se takođe slažu kontejneri. Osim toga, kontejnere je potrebno pričvrstiti na čeličnu konstrukciju, odnosno tzv. lashing bridge, koji sprečava pomeranje tereta.
Brodogradilište je, kao alternativu tradicionalnom načinu učvršćivanja tereta, razvilo uređaj nazvan „SkyBenchV2“ ili „portable bench“ koji prenosi teret kontejnera s palube na trup. Iz HHI kažu da su zahvaljujući inovativnom dizajnu na palubu proširili vodilice koje omogućavaju vertikalno slaganje kontejnera.
Kontejneri na palubi fiksirani su produženom vodilicom, čime je eliminisana potreba za vezivanjem pojedinačnih kontejnera. Zahvaljujući tome, operacije utovara biće brže i efikasnije, čime će se štedeti vreme i novac i istovremeno eliminisati nezgode tokom vezivanja kao i gubljenje kontejnera na moru, saopšteno je iz Hyundai Heavy Industries.
Samo tokom 2020. i 2021. u moru je izgubljeno nekoliko hiljada kontjenera. Izgubljeni kontejneri predstavljaju potencijalnu opasnost za pomorsku sigurnost, kao i za životnu sredinu, naročito imajući u vidu da često sadrže plastiku.
– Gubitak kontejnera na moru jedan je od najvećih dizajnerskih i operativnih izazova sa kojima se suočava segment kontejnerskog brodarstva. Dizajn kontejnerskog broda bez potrebe za pričvršćivanjem tereta ne samo da povećava sigurnost i štiti okolinu, već nudi i bolju efikasnost prilikom operacija utovara, odnosno istovara kontejnera – rekao je Thomas Klenum, izvršni potpredsednik Liberijskog registra brodova.
Sredinom devedesetih godina prošlog veka kontejnerski brodovi bez grotla nakratko su bili deo svetske flote, a njima su upravljali Nedlloyd, Matson i Norasia. Japanska brodogradilišta predvodila su promociju ovog novog dizajna. Međutim, eksperiment je kratko trajao.
Bez grotlenih poklopaca dolazilo je do velikih prodora vode. Štaviše, smanjena je i produktivnost jer se povećalo vreme utovara i istovara kontejnera, pošto je svaki kontejner mora da bude podignut ili spušten preko viših bočnih strana ovih jedinstvenih plovila. Još jedan nedostatak odnosio se na količinu kontejnera koji su se mogli slagati jedan na drugi, pri čemu je donji kontejner morao da nosi težinu 12 drugih naslaganih na njega, čime je stvoreno ograničenje u planu utovara, kako bi se izbeglo preopterećenje donjih kontejnera. Na kraju je Nedlloyd odlučio da sedam svojih brodova bez grotla redizajnira, te da ponovo implementira konvencionalni dizajn.
Izvor: pomorac.hr