Troškovi putarine za kamione u opštoj logistici tereta povećaće se u proseku za 1 odsto već 2023. decembra 81. godine – to je rezultat studije Nemačkog udruženja za špediciju i logistiku (DSLV). U tu svrhu analizirano je dvanaest općih teretnih mreža sa 42 depo lokacije u svim regijama Njemačke.
Prema DSLV studiji, poslednje povećanje stope putarine 1. januara 2023. godine čak rezultira kumulativnim povećanjem troškova putarine za sistemski saobraćaj u proseku za 93 odsto. DSLV je angažovao konsultantsku firmu Forlogic iz Frankfurta na Majni da istraži efekte zakona o putarini koji je sada usvojen na logistiku opšteg tereta i sistema. Forlogic je procijenio podatke o 2.160 vozila i profila rute, kao i 230.000 pošiljki.
Prema izveštaju, troškovi putarine koje su na kraju godine napravili grupni špediteri čak rastu za više od 100 odsto u špicu. Velika varijansa prvenstveno zavisi od lokacija skladišta, proporcije putarine u lokalnim transportnim turama i veličine vozila koje se koriste u odgovarajućim mrežama.
Brzi prelazak na alternativne pogonske sisteme ne uspijeva
Prema rečima generalnog direktora DSLV-a Frenka Histera, brz prelazak na vozila sa niskom emisijom štetnih gasova je hitan, ali i dalje iluzoran. “Postoji nedostatak struje. Nedostaju punjači za napajanje. Nedostaje prostora. A sada nedostaju i izgledi za pouzdane vladine subvencije za kupovinu, koje su osnova za ulaganja pretežno srednje opšte teretne saradnje u alternative vozila bez emisija, koje su tri do pet puta skuplje,” kaže Huster u vezi sa skorim drastičnim smanjenjem budžeta za program finansiranja klimatski prihvatljivih komercijalnih vozila i infrastrukture (KsNI).
Lokalni transport je posebno pogodan za elektromobilnost, ali ni ovde nije moguće brzo promeniti pogonski sistem. “Zbog sporog širenja elektroenergetskih mreža sa baznim opterećenjem na opšte centre za distribuciju tereta i skladišta, praćeno nerealnim programom subvencija KsNI, mnoge kompanije nisu u stanju da pređu elektro-mobilnu pilot fazu, čak ni u distributivnom transportu. I kao rezultat toga, oni se zaglave u zamku za naplatu putarine”, kaže Huster.
Povećan broj lokalnih transportnih vozila koja podležu putarinama
Od decembra, prema DSLV-u, 42 odsto ukupnih troškova putarine prosečne pošiljke u opštoj logistici tereta činiće regionalni distributivni transport. Kao rezultat promene vrednosti procene u Zakonu o putarini sa “maksimalne dozvoljene bruto težine” na “tehnički dozvoljenu bruto težinu”, krug lokalnih transportnih vozila koja podležu putarini postaće još veći od 1. decembra 2023. godine: vozila prethodno “utovarena” na 7,49 tona biće klasifikovana kao vozila od 7,5 tona od 1.decembra 2023. godine – a vozila od 11,99 tona će takođe skočiti u narednu klasu i tako će u narednu klasu uskočiti “Mautklasse”.
Sledeći skok troškova već je utvrđen: od 1. jula 2024. godine, čak i najmanja dostavna vozila sa tehnički dozvoljenom ukupnom masom od 3,5 tone ili više moraće da plate putarinu za kamion. U drugoj polovini sledeće godine prosečno povećanje troškova putarine kamiona skočiće sa 81 na 88 odsto po pošiljci.
Udvostručenje putarine, koje je bez promena u nemačkom Odboru za saobraćaj prošlo 18. oktobra 2023. godine, skandal je ne samo za industriju transporta tereta srednje veličine, već i za stanovništvo u celini: U stvarnosti, reč je o povećanju poreza koje će pogoditi četvoročlano domaćinstvo sa nekoliko 100 evra godišnje i podstaći ionako veoma visoku inflaciju u hrani. Ovo se posebno odnosi na domaćinstva sa nižim primanjima.
Prebaciti se na ogradu?
Ovo povećanje putarine je i propuštena prilika za ekološki preokret u teretnom saobraćaju: Zbog uskih grla u železnici, nijedna tona tereta neće biti prebačena sa drumskog na železnički kao rezultat ovog povećanja cena. Osim toga, koalicija semafora propustila je sjajnu priliku da uz dodatne prihode pruži značajan poticaj okretu vožnje na cesti. Uz dodatna sredstva od povećanja putarine od 7,6 milijardi evra godišnje, proširenje infrastrukture za e-punjenje moglo je značajno da se unapredi i kupovina e-kamiona mogla je biti značajno podržana u narednim godinama. Kao rezultat toga, e-kamioni će moći da igraju ulogu niše samo u narednim godinama.
Ovo povećanje putarine je takođe zastrašujući znak ideologije i nedostatka poštovanja prema onima koji su pogođeni društvom u celini, preduzećima i privatnim domaćinstvima. Sramotan je način na koji je ovaj zakon prošao kroz parlament bez ikakve ekonomske ekspertize i bez obzira na objektivno opravdane predloge amandmana nemačkih malih i srednjih preduzeća, koji su značajno pogođeni. Na kraju, transportne kompanije i domaćinstva će platiti račun za ovaj antiekonomski i antigrađanski slijepi let.
Amandmanom na Savezni zakon o putarini i ASFINAG Act, Austrija implementira novu direktivu o troškovima infrastrukture. Za vozila sa tehnički dozvoljenom bruto masom vozila većom od 3,5 tone, biće regulisana putarina na bazi kilometraže, koja se prikuplja putem elektronskih sistema. U budućnosti će biti uključeni ne samo infrastrukturni troškovi i troškovi vezani za transport zbog zagađenja vazduha i buke, već će se uzeti u obzir i troškovi koji proizilaze iz emisije CO2.
Uvođenje novog sistema cijena odvijat će se u fazama od 2024. do 2026. godine, a valorizacija tarifa za uključivanje infrastrukturnih troškova u putarinu za 2024. godinu bit će obustavljena.
Za razliku od Nemačke, čini se da Austrija ima sveobuhvatniji pogled na situaciju u sektoru saobraćaja i uticaj političkih odluka na privredu u celini. U Nemačkoj će, uprkos protivljenju industrije, pre kraja ove godine biti uveden porez na CO2, čime će cene u nekim kategorijama vozila porasti i do 83 odsto.
Pružalac usluga naplate putarine je stavio alat na mrežu za određivanje odgovarajuće klase emisija. Ako sumnjate u klasu emisije CO2 u vašem vozilu, možete koristiti Asfinag-ov kalkulator emisije CO2. Kliknite ovdje za kalkulator: CO₂ Emission Class Finder
Naplata putarine takođe obezbeđuje kalkulator CO2, više o tome u našem članku o putarinama za kamione: Kako određujete klasu CO2 vozila?
Upoznavanje sa promenama u težinskim klasama
Od 1. decembra 2023. godine više nije dozvoljena bruto težina vozila (GVW) presudna za dodeljivanje težinske klase, već tehnički dozvoljena bruto masa vozila (tzGm) traktorske jedinice i, ako je primenljivo, prikolice, koja je navedena u dokumentu o registraciji vozila u polju F.1.
Kao rezultat toga, vozila mogu pasti u višu težinsku klasu i na taj način platiti veću stopu putarine ili postati predmet putarine, upozorava Toll Collect na svojoj web stranici.
Više o ovoj temi možete saznati u našem članku: Putarina za kamione mogla bi biti veća zbog promjene u težinskim klasama
https://www.eurotransport.de/artik