Globalni i evropski drumski transport tereta
U 2020. godini na putevima Evropske unije bilo je više od 6,2 miliona teških i srednjih komercijalnih vozila, 1,7 odsto više nego godinu ranije. Skoro petina evropske flote kamiona pripada poljskim prevoznicima (oko 1,2 miliona vozila). Samo 0,24 odsto od više od šest miliona vozila u 2020. godini bili su kamioni sa nultom emisijom štetnih gasova. Iako je to gotovo marginalan udeo ekoloških vozila na putevima uopšte, vredi napomenuti da je udeo bio samo 0,04 odsto godinu dana ranije.
U svojoj najnovijoj studiji, McKinsey Centar za buduću mobilnost predviđa da će vozila sa nultom emisijom činiti 4% ukupne prodaje MDV i HDV u Evropi do 2025. godine. Pored toga, taj udeo bi mogao da se poveća na 37 odsto do 2030. godine, što je ekvivalentno oko 150.000 vozila sa nultom emisijom štetnih gasova.
Broj električnih kamiona u Evropi se polako povećava
U 2021. godini u EU je registrovano 409 teških BEV-ova, čime je ukupan broj BEV-a u evropskim flotama porastao na 983. Zanimljivo je napomenuti da je skoro 90 odsto registracija električnih kamiona u 2021. godini došlo iz Kine. Poređenja radi, u 2017. godini i dalje je bio skoro 100 odsto.
“Podaci o prodaji u SAD-u i Evropi znatno su porasli posljednjih godina, zbog sve većeg broja modela dostupnih na tim tržištima i političke podrške”, naglašavaju stručnjaci Eurowaga i dodaju da je sve to unaprijedilo “ekonomsku konkurentnost električnih kamiona u određenim primjenama”.
U oblasti alternativnih goriva, segment teških vozila i dalje se uglavnom zasniva na prirodnom gasu (LNG, CNG). Isto važi i za laka komercijalna vozila (LCV), ali ovaj segment ima kvantitativnu prednost u pogledu električne mobilnosti u odnosu na kamione. Udeo lakih komercijalnih vozila u evropskim voznim parkovima vozila konstantno raste od 2012. godine i dostići će 166.000 jedinica 2021. godine.
Zakonodavne promene u kombinaciji sa tehnološkim napretkom podržavaju trenutni razvoj u korist klase vozila BEV, a očekuje se da će električni kamioni biti dominantna pogonska alternativa u poređenju sa dizelom u budućnosti. Stručnjaci Eurowaga pretpostavljaju da će promjene zakona imati sličan uticaj na segment putničkih automobila u tom pogledu kao i 2015. godine.
Infrastruktura je i dalje veliki izazov
Međutim, veliki proizvođači kamiona se slažu da će prelazak na električne kamione zavisiti od obezbeđivanja odgovarajuće infrastrukture za punjenje.
U istraživanju koje je obuhvatilo 158 učesnika u drumskom transportu koje su sproveli Shell i Deloitte, tržišni stručnjak dao je pronicljivu izjavu. On je naglasio da “nijedan preduzetnik ne bi rizikovao kupovinu novog kamiona ako ne bi mogao da bude siguran da može da sipa gorivo ili da ga napuni.” Ova izjava nije izolovan slučaj. Oko 80 odsto ispitanika smatra da je nedostatak pristupa stanicama za brzo punjenje prepreka.
Da bi električna vozila bila raspoređena u većem obimu, u EU je potrebno najmanje 8.000 javnih i polujavnih punjača velikog kapaciteta pogodnih za kamione, a očekuje se da će se taj broj povećati na više od 20.000 do 2030. godine.
U drugom kvartalu 2022. godine u EU je bilo oko 500.000 javno dostupnih punjača. Međutim, uzimajući u obzir optimalnu snagu od 350 kW potrebnu za električne kamione, u EU je trenutno dostupno samo 3.500 punjača. Pored performansi, moraju se uzeti u obzir i drugi parametri, kao što je veličina parking mesta na stanicama za punjenje (da li su dovoljno velika za kamion).
Gustina infrastrukture je takođe od velikog značaja. Za komercijalnu upotrebu e-kamiona, glavni saobraćajni koridori moraju biti opremljeni dovoljnim brojem punjača za vozila MDV i HDV na baterije. Destinacije – skladišta, logistički i distributivni centri – moraju biti opremljene i optimalnim utovarnim rješenjima.
“Zbog funkcionalnosti, efikasnosti i bolje kontrole troškova punjenja (mogućnost primene niskih tarifa za električnu energiju), punjenje na licu mesta će verovatno ostati dominantna opcija punjenja u budućnosti.” Zbog toga bi špediteri i operateri flote trebalo da investiraju u rešenja za punjenje električnih vozila u ranoj fazi,” navodi se u izveštaju.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/e-mobilitat-eurowag-studie-369666