U poređenju sa prethodnim kvartalom, ugovorne stope su pale za 1%, prema indeksu koji su pripremile konsultantske kuće Upply i Transport Intelligence.
Konsultantske kuće odražavaju evoluciju cijena transportnih ugovora kroz indeks koji uzima cijenu transporta kao referencu (sa 100 bodova) u prvom kvartalu 2017. godine. Tako je u drugom kvartalu 2024. godine dostigao 127,1 poena, dok je u istom kvartalu 2023. iznosio 127,8 poena, a u prvom kvartalu ove godine 128,4 poena.
Izvještaj također mjeri spot cijene – ili spot stope – tj. trenutnu ili trenutnu cijenu za otpremu robe u određeno vrijeme. To odražava kratkoročnu potražnju za transportom. Ove stope, za razliku od ugovora o transportu, su porasle. Oni su porasli za 0,6% u odnosu na isti kvartal 2023. i za 2,8% u odnosu na prethodni kvartal.
Sljedeći grafikon prikazuje evoluciju cijena transportnih ugovora (tamno crveno) i spot stopa (ružičasto):
Prema konsultantskim kućama koje pripremaju ovaj indeks, niski nivoi potrošačke potražnje snizili su spot stope od drugog kvartala 2023. godine. Međutim, oni su počeli da se normalizuju, jer je okruženje potražnje sada manje negativno. Da bi se razumio pad cijena transportnih ugovora, izvještaj se odnosi na nedostatak industrijske potražnje.
Više troškova za prevoznike
Uprkos padu cijena ugovora o transportu, izvještaj također pokazuje da su operativni troškovi prevoznika porasli iz kvartala u kvartal, posebno u slučaju rada, održavanja i osiguranja. Prosječni troškovi su porasli na svim razinama, sa prosječnim rastom od 1,2% u EU. Konkretno, troškovi rada i osiguranja vozila su porasli za 1,2% i 3%, respektivno. Međutim, povećanja nisu toliko izražena kao u posljednjem kvartalu, u kojem su troškovi rada porasli za 1,8%, a rezervnih dijelova za 1,1% (u odnosu na 0,5% u ovom kvartalu).
Cijene dizela pale su između aprila i juna, potaknute padom cijena sirove nafte. Ponderirana prosječna cijena dizela u EU dostigla je 1,07 eura po litru 10. juna, u odnosu na 1,20 eura po litru 8. aprila, što je najniži nivo od ljeta 2023. godine.
Izvršni direktor Upply Thomas Larrieu pozitivan je za budućnost: “Sektor cestovnog transporta nastavlja da se razvija u složenom ekonomskom krajoliku. Naši podaci za drugi kvartal 2024. pokazuju blagi porast spot stopa, što je u suprotnosti sa skromnim padom ugovornih stopa. Uprkos stalnim visokim operativnim troškovima, počinju se pojavljivati prvi znaci stabilizacije potražnje potrošača. Niže cijene goriva i poboljšano povjerenje potrošača nude pozitivne izglede. Tržišni uslovi bi se trebali postepeno poboljšavati kako godina odmiče.”
Spot cijene, koje odražavaju kratkoročnu potražnju za transportom, također su pale. U prvom kvartalu 2024. godine, pad spot stopa iznosi 0,9% u odnosu na prethodni kvartal i 6,2% u odnosu na isti kvartal prethodne godine.
U ovom indeksu, konsultanti uzimaju kao referencu (sa 100 bodova) cijene iz januara 2017. Kao što je prikazano na grafikonu, u prvom kvartalu 2024. godine, indeks ugovora iznosio je 127,6 poena – 2,6 poena manje nego u prethodnom kvartalu – a indeks spot stope na 123,9 poena – 1,1 poen manje nego u prethodnom kvartalu.
Na rutama između Pariza i Madrida, cijene su porasle, kako u ugovornim tako i spot cijenama, međutim, u suprotnom smjeru (Madrid-Pariz), cijene su pale. Thomas Larrieu, izvršni direktor Upplyja, objasnio je na predstavljanju izvještaja da je to zato što “Španija radi vrlo dobro u ekonomskim izgledima, ali to nije slučaj za Francusku”.
Sve u svemu, Larrieu je pozitivan u pogledu budućnosti: “Sektor cestovnog transporta suočava se sa teškim ekonomskim okruženjem. Slaba potražnja uzrokuje pad spot i ugovornih stopa u prvom kvartalu 2024. godine, dok troškovi za operatere ostaju povišeni. Međutim, počinju se pojavljivati znakovi ekonomskog oporavka, a cijene su već porasle na nekim rutama u aprilu 2024. godine. Očekujemo da će se situacija postepeno poboljšavati tokom cijele godine.”
Troškovi prijevoznika
U prvom kvartalu 2024. cijene dizela pale su širom Evrope sa svojih maksimuma prošle godine, ublažavajući pritisak na ponudu. Na kraju prvog kvartala, prosječna cijena dizela na pumpama u Evropi iznosila je 1,68 eura po litru, što je pad od 9% u odnosu na vrhunac prošle godine krajem septembra (iako je još uvijek 10% iznad nivoa iz januara 2022.).
Izvještaj također navodi zemlje u kojima se eurovinjeta već primjenjuje, nešto što povećava pritisak na carine (posebno u Njemačkoj). Nakon Njemačke, cestarine zasnovane na emisijama stupile su na snagu u Austriji i Mađarskoj 1. januara 2024. godine, a u Češkoj u martu. Troškovi cestarine činili su oko 14% ukupnih operativnih troškova u Njemačkoj i 18% u Austriji.