Evropska komisija predstavila je reviziju Direktive o težinama i dimenzijama, koja će omogućiti prekogranični transport vozilima Euromodularnim i 44 tone između dvije države, ako se implementiraju u obje države.
Pored toga, predlog za reviziju direktive takođe olakšava prekogranični transport sa evromodularnim vozilima – kombinacijama vozila kao što su duoprilica i mega-kamion – i 44 tone između dve države, pod uslovom da te zemlje dozvole ove vrste prevoza.
Povećanje masa i dimenzija u električnim kamionima ne samo da nastoji da nadoknadi težinu baterija, već i da “podstakne” ovu tehnologiju.
Revizija podiže granicu težine za vozila sa nultom emisijom sa sadašnjih 42 tone na 44 tone, bez obzira na težinu trenutne tehnologije nulte emisije. Jedna od predloženih mera omogućila bi dodatnu težinu i dužinu za teška vozila sa nultom emisijom štetnih gasova: “To ne samo da bi nadoknadilo težinu pogonskih agregata sa nultom emisijom, već bi omogućilo i dodatni kapacitet opterećenja. To bi trebalo da podstakne usvajanje teških vozila sa nultom emisijom štetnih gasova.”
S druge strane, da bi se promovisao intermodalni transport, biće dozvoljena dodatna visina za smeštaj kontejnera sa visokom kantom. Kamioni, poluprikolice i prikolice će se takođe smatrati intermodalnim utovarnim jedinicama koje bi mogle imati istu dozvoljenu težinu kao vozila koja prevoze kontejnere u intermodalnim operacijama.
Da bi se obezbedile nesmetane prekogranične operacije dužih ili težih vozila, na primer, kamiona koji prevoze nedjeljiva opterećenja ili prevoznika vozila, “proces podnošenja zahtjeva za dozvole za ovu vrstu transporta bit će pojednostavljen i dužina tereta za autotransportere će biti usklađena“, pojasnio je u utorak Povjerenik za saobraćaj. Adina Vălean.
Predlog, o kojem sada treba da raspravljaju i dogovore Parlament i Savet Evropske unije, uspostaviće se zajednički minimalni nivo kontrola za poštovanje ograničenja težine i za obaveznu ugradnju na putnu infrastrukturu mehanizama vaganja kako bi se pomoglo u otkrivanju preopterećenih vozila dok su u pokretu.
MJERENJE OKOLINE
Ova revizija evropske direktive ima za cilj da učini transport održivijim. U predloženoj reviziji standarda emisije CO2 za teška vozila, Komisija je predložila smanjenje emisija za 45% do 2030. i za 90% do 2040. godine i stimulisanje preuzimanja kamiona sa nultom emisijom. Revizija Direktive o težinama i dimenzijama neophodna je kako bi se obezbedio jedinstveni okvir koji podstiče usvajanje kamiona sa nultom emisijom na evropskom tržištu.
Da bi se opravdalo ovo povećanje masa i dimenzija, evaluacija trenutne direktive iz 2022. godine zaključila je da su podsticaji za poboljšanje energetske efikasnosti operacija drumskog saobraćaja i smanjenje emisija nedovoljni i da ne odražavaju praktične implikacije korišćenja novih tehnologija nulte emisije, koje mogu biti teže i zauzimati više prostora od tehnologija motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
Pored toga, evaluacija je utvrdila da su nacionalna odstupanja koja omogućavaju duže i/ili teže automobile da cirkulišu takođe dovela do zakrpe različitih pravila i stoga ih je potrebno uskladiti.
TRANSPORTERI I EKOLOZI ZA
Čini se da je prijedlog Evropske komisije doveo ekologe i transportere u sporazum. Bernardo Galantini, zadužen za teretni saobraćaj ekološke asocijacije Transport i životna sredina, rekao je čim je predlog poznat: “U naredne dve godine na tržište će stići električni kamioni dometa oko 500 km.Povećanje ovlašćene težine ubrzaće njegovu primenu obezbeđivanjem da se ne izgubi teret za smeštaj baterija.. To će učiniti dugolinijske električne kamione privlačnijim za prevoznike i špeditere.”
IRU, Međunarodna organizacija za drumski saobraćaj, takođe je bila povoljna. Raluka Marijan, pravni službenik EU, rekao je: “Paket zelenog transporta EU pomoći će našoj industriji da bolje služi evropskim građanima i drugima koji zavise od usluga drumskog transporta, uključujući i druge vidove transporta, na ekonomičniji i ekološki prihvatljiviji način.”
“Ovim predlogom Evropska komisija nudi ozbiljne mogućnosti kompanijama za drumski prevoz da poboljšaju svoju operativnu efikasnost, optimizuju faktor opterećenja i na taj način smanje potrošnju goriva i emisije kako za nultu emisiju štetnih gasova, tako i za tradicionalne flote,” kaže Marijan.
https://www.rutadeltransporte.com/