Strahovi prevoznika i špeditera nisu potvrđeni – uprkos najnestabilnijoj situaciji u međunarodnom saobraćaju, prošle godine je teretni saobraćaj na Novom putu svile zabeležio rast od devet odsto u odnosu na prethodnu godinu, a 10 odsto u odnosu na 2020. godinu. Međutim, koridori ka Uniji su znatno pali.
Prema podacima koje je u januaru objavila Kineska nacionalna željeznička grupa, prošle godine je broj teretnih vozova poslanih evroazijskim linijama dostigao rekordan broj od 16 hiljada.Ukupno je 1,6 miliona TEU prevezeno koridorima Novog puta svile. Nakon naglog povećanja tereta koji se prevozi u periodu pre pandemije, trend rasta železničkog saobraćaja iz Kine ušao je u period sporog, ali stabilnog rasta.
Međutim, optimistični podaci tiču se čitavog evroazijskog pokreta, a samim tim i skladišta koja se šalju u zemlje izvan Evropske unije. Statistika uključuje i vozove koji su slani koridorima Novog puta svile u Rusiju, jer Kina tretira Federaciju kao evropsku državu.
Sankcije uvedene Rusiji u vezi sa njenom agresijom na Ukrajinu imale su najveći uticaj na vazdušni i drumski saobraćaj, dok je pomorski i železnički saobraćaj u manjoj meri patio. Zbog toga je tržište uspelo da poveća železnički saobraćaj uprkos još uvek aktuelnoj pandemiji i ratu u Ukrajini.
Saobraćaj u crvenom, ali je došlo do povećanja trgovine
U evropskim odnosima, tržište prolazi kroz značajne transformacije, što se vidi iz ERAI podataka (Novi indeks stope kontejnera Puta svile koji je kreirao holding kazahstanske, ruske i bjeloruske željeznice). Oni pokazuju da je transport između Kine i zemalja Evropske unije (u oba smera) opao za preko 38% u odnosu na 2021. godinu (sa 618.180 TEU na 386.374 TEU).
Kretanje robe prema Evropi palo je sa 409.458 TEU u 2021. godini na 262.194 TEU prošle godine (-36%). Obim tereta koji je prevezen iz Evropske unije u Kinu zabilježio je sličan pad – za 35%, odnosno sa 124.098 TEU na 208.722 TEU.
Izvor: https://trans.info/pl/ruch-na-nowym-jedwabnym-szlaku-2022-322083