Parkirališta certificirana kao sigurna od strane TAPA-e – postoje samo četiri u Španiji – nude veću sigurnost od onih Ministarstva saobraćaja – osam – prema izvještaju Koledža kriminologa u Madridu, koji naglašava opći nedostatak ovih objekata.
Kriminolog Begoña Romero je režirao i koordinirao dva izvještaja o krađama kamiona: jedan specifičan o krađama u transportu u posljednjoj milji i drugi o svim prethodnim transportima, gdje se događa većina incidenata (65% njih) i, prije svega, oni većih iznosa (45 miliona eura gubitaka od 2019. do 2023.). Romero je predstavio zaključke ove srijede na konferenciji koju je organizirala TAPA, na kojoj su mnogi učesnici naglasili potrebu za sigurnim parkiranjem za kamione.
A to je da se, prema podacima drugog izvještaja, više od 35% incidenata dogodilo na parkiralištima koja su klasificirana kao nesigurna, što je rezultiralo gubicima od sedam miliona eura, dok se manje od 1% incidenata dogodilo na nekoliko sigurnih parkirališta koja postoje za kamione u Španiji. što je dovelo do vrlo niskih gubitaka.
“Postoje mnoge zemlje o kojima nemamo mnogo informacija. I to je važno, jer s tim informacijama prijevoznik može vidjeti koje su vruće točke i na temelju toga može planirati rutu.”
Romero je naglasio da broj incidenata nije povezan s količinom gubitaka. U analiziranom periodu, 95% incidenata rezultiralo je manjim gubicima. Nasuprot tome, jedna krađa kofera na aerodromu procijenjena je na 8,5 miliona eura. I to uprkos činjenici da su pljačke u španskim aerodromskim objektima bile samo 0,23% od ukupnog broja od 2019. do 2023. godine.
U svakom slučaju, većina krađa i najveći gubici dogodili su se u objektima porijekla, odnosno u objektima pošiljatelja: 45% svih incidenata s gubicima od 13 milijuna eura. Slijede, po količini, pljačke na neosiguranim parkiralištima, a na trećem mjestu (sa gotovo 11% od ukupnog broja) u vozilima na putu, sa gubicima od 2,2 miliona eura. 5,6% incidenata je također registrirano u objektima porijekla, ali to je dovelo do samo 300.000 eura gubitaka. S druge strane, iako se samo 1,3% krađa dogodilo u ovlaštenim objektima trećih strana, to je značilo milion eura gubitaka.
Sa ovim podacima, izvještaj Koledža za kriminologiju u Madridu pita: da li sigurna parkirališta služe za izbjegavanje incidenata? Odgovor je da oni certificirani od strane TAPA-e, kojih ima samo četiri u cijeloj Španiji, to čine. Kriminalna incidencija koja se dešava oko ovih objekata u radijusu između 10 i 20 metara je minimalna i, u nekim slučajevima, ne postoji. I to uprkos činjenici da su područja sa visokom stopom kriminala na prosječnoj udaljenosti od 8,5 kilometara od ovih parkirališta, što prema Begoñi Romeru ukazuje na to da se ta parkirališta nalaze u područjima gdje su potrebna.
Međutim, na osam parkirališta certificiranih od strane Ministarstva saobraćaja prema standardu Evropske komisije, studija ne uočava značajnu korelaciju između nivoa sigurnosti parkirališta i učestalosti krađe: “Postoji visoka učestalost kriminala na parkiralištima koja se nalaze u mediteranskoj regiji Katalonije, posebno u Jonqueri, Montseny i Porta Barcelona. U posljednja dva, identificirana su dva područja od značaja u učestalosti kriminala, koja su koncentrisana i unutar parkirališta i u susjednim servisnim područjima”, navodi se u izvještaju, koji se može u potpunosti konsultovati na ovom linku.
Samo 6% krađa se prikuplja
Filipe De Almeida, regionalni direktor TAPA-e za Španiju i Portugal, naglasio je u četvrtak potrebu prikupljanja svih podataka o krađama. Iz tog razloga, on je ohrabrio transportne operatere da ih prijavljuju putem TIS sistema, koji u ovom trenutku prikuplja samo 6% njih: “Postoje mnoge zemlje o kojima nemamo mnogo informacija. U Španiji se to počinje mijenjati. I to je važno, jer s tim informacijama prijevoznik može vidjeti koje su vruće točke i na temelju toga može planirati rutu.”