Da li je vožnja do parking mjesta radno vrijeme?
Svaki dan moram da preuzimam svoj kamion na parking mestu (javni put ili negde drugde), ali nikada u poslovnim prostorijama ili da ga tamo ponovo parkiram uveče. Putujem do i od parking mesta u privatnom automobilu. Uveče, neposredno pred kraj moje smene, dispečer mi uvek kaže kada moram da počnem sledećeg dana. Da li se ova vremena dolaska i polaska na parking mesto kamiona zaista moraju uneti u uređaj za snimanje kao i drugo radno vreme ili ne? Šef mi je rekao da to ne treba dodavati. Ali jednom sam pitao momke iz BAG-a, koji su rekli da se mora dodati kasnije. Moj problem je u tome što ako bih dodao vremena, imao bih izuzetno visok redovni prekoračenje radnog vremena.
Ovo pitanje je u velikoj meri jasno regulisano zakonom. Vreme putovanja koje ste napravili između vašeg doma i odgovarajuće lokacije kamiona (ako ne i isto kao i mesto poslovanja) mora se uneti kao radno vreme ako sami vozite automobil. Kompanija je dužna da planira delatnost vozača tako da može da se pridržava vremena vožnje i odmora (u svakom trenutku!) (član 10 Uredbe 561/2006 ili § 20a Pravilnika o vozačkom osoblju). Moraju se uzeti u obzir opšte poznate i redovne smetnje u protoku saobraćaja (npr. saobraćajne gužve na raskrsnici autoputa XY ili saobraćajne gužve između A i B sela na federalnom autoputu XY), kao i potencijalna kašnjenja na mestu utovara ili istovara itd. Samo potpuno neočekivani i iznenadni poremećaji (npr. klizište ili potpuno zatvaranje autoputa zbog nesreće) ne moraju biti uključeni u raspolaganje, otuda i posebna uredba iz člana 12. Dakle, ako je poslodavac svjestan da osim rada u kamionu imate i radno vrijeme zbog putovanja do kamiona ili putovanja kući iz kamiona, to se mora uzeti u obzir i u planiranju radnog vremena. Pored toga, poslodavac mora pripremiti takozvanu procenu rizika, u kojoj se prezentuju i ocenjuju svi bezbednosni rizici povezani sa odgovarajućom aktivnošću. Ako vaš poslodavac nije svjestan ovog mehanizma, trebao bi se raspitati u Berufsgenossenschaft Verkehrs.
(redovno) Rad više od 10 sati dnevno i vožnja (teškim) vozilima na javnim putevima nesumnjivo rezultira povećanim bezbednosnim rizikom. Poslodavac mora reagirati na to i pokrenuti korektivne mjere, esp. kroz prilagođavanje rasporeda.
Lično, morate posebno. Uverite se da ne kršite zakon o vozačkom osoblju u užem smislu, odnosno da se pridržavate ograničenja vožnje i vremena odmora kao i kršenja zakona. Ovde ste uvek lično odgovorni. U principu, samo poslodavac je odgovoran za kršenje propisa o radnom vremenu, osim ako zaposleni namerno (ili možda samo grubim nemarom) krši propise zanemarujući uputstva poslodavca koja su namenjena poštovanju propisa.
Po mom mišljenju, trebalo bi da nastavite da se bavite temom u kompaniji i, pre svega, pravilno zabeležite svoje radno vreme. Imajte na umu da treba da budete u mogućnosti da dokažete da ste (redovno) saopštavali pritužbe koje opažate i bilo kakve povrede koje mogu da se jave odgovornim. U vreme velikog nedostatka vozača, nema male šanse da će poslodavac promeniti svoje ponašanje.