Postoji velika vjerojatnost da od početka iduće godine kroz Panamski kanal neće više moći prolaziti veliki tankeri, a izgledno je da će se isto odnositi i na VLGC brodove (Very Large Gas Carrier). Riječ je o odluci koja će donijeti dramatične promjene u obrascima globalne pomorske trgovine naftom i plinom.
Maksimalni kapacitet Panamskog kanala je 40 tranzita dnevno, no ta brojka je ove godine umanjena zbog rekordne suše. Uz to, uprava kanala bila je primorana smanjiti maksimalni dozvoljeni gaz za brodove koji prolaze kroz veće Neopanamax ustave za gotovo 2 metra, javlja Splash247.
Ove je godine u Panami zabilježeno čak 41% manje padalina nego što je uobičajeno, zbog čega je na jezeru Gatun zabilježen rekordno nizak vodostaj za ovo doba godine. Jezero je ključni dio sustava kanala i neophodno za prolazak brodova, ali i za opskrbu pitkom vodom više od 50% stanovništva zemlje. Svaki brod koji prođe kroz ustave koristi približno 200 tisuća kubičnih metara vode.
Uprava Panamskog kanala smanjit će broj dnevnih tranzita s 31 na samo 18 u iduća tri mjeseca, a ta brojka će ostati na snazi do daljnjeg. U ovom trenutku, tranziti za novije i veće Neopanamax ustave svest će se na samo osam dnevno, uglavnom za kontejnerske brodove i poneki brod za prijevoz plina.
“Veliki tankeri više neće biti dio ovih ruta. Neće moći unaprijed planirati raspored kao što to rade kontejnerski brodovi i vjerojatno se ne mogu natjecati na dražbama za tranzit”, navodi se u novom izvješću njujorških brokera Poten & Partners, ističući kako je nedavnu dražbu za tranzit dobio VLGC za rekordnih 2,85 milijuna dolara.
“Snažno smanjenje broja slotova rezultirat će time da će se mnogi brodovi, uključujući tankere i dry bulk brodove, odlučivati za alternative Kanalu. To će dovesti do veće potražnje za tonskim miljama i mogućih promjena u korištenju segmenta budući da duža putovanja mogu potaknuti korištenje većih plovila”, predviđa Poten.
“S obzirom na trenutni sustav rezervacija, moguće je da od početka sljedeće godine niti jedan VLGC neće moći prolaziti kroz nove ustave, dok će tranziti kroz stare biti znatno smanjeni”, predviđa izvješće Clarksons Researcha, sugerirajući značajan rast tonskih milja obzirom da će brodovi morati ploviti oko Rta dobre nade ili preko Sueza.
Dok se na tržištu brodova za prijevoz plina bilježi porast stopa na terminskom i promptnom tržištu, što se tiče rasutih tereta, postoji sve veći konsenzus da će veliki brodovi ploviti alternativnim rutama umjesto da čekaju oko kanala.
“Unatoč ograničenjima na Panamskom kanalu, tržište bi moglo pronaći alternativu i koristiti veće brodove koji bi obilazili Cape Horn, potičući potražnju za većim plovilima”, sugerira nedavno izvješće grčkog Xclusiv Shipbrokersa.
Ograničenja na Panamskom kanalu već su dovela do masovne promjene na dry bulk tržištu. Analiza koju je proveo S&P Global pokazuje da je udio brodova koji za isporuke sa istočne obale SAD-a u Aziju prolaze preko Sueskog kanala u listopadu porastao na 83%, u odnosu na 23% godinu ranije.
https://pomorac.hr/2023/11/07/veliki-tankeri-i