Evropska komisija smatra da alternative predložene za promociju željezničkog saobraćaja “održavaju isti nivo ambicija” kao i prvobitni prijedlog Vlade Španije.
Evropska komisija prihvatila je da Španija zameni uvođenje plaćanja za korišćenje puteva, predviđenih prvobitnim planom oporavka, merama za jačanje železničkog teretnog saobraćaja, na zahtev Vlade. Prije dvije sedmice uzeto je zdravo za gotovo da će Brisel pristati na promjenu prvobitnog plana španske izvršne vlasti – koji je u početku uključivao nametanje putarine na autoputevima od 2024. godine – ali do ponedjeljka nije bilo zvanične potvrde.
Bruxelles je dao odobrenje za ovu izmjenu u svojoj analizi dodatka – napisanog dodatog nakon predstavljanja teksta – plana oporavka, pa će, nakon što ga u roku od mjesec dana odobre i države EU, formalno ukinuti plaćanje za korištenje cesta kojima se Španija obavezala u originalnom dokumentu u okviru mjera novog Zakona o održivoj mobilnosti.
Brisel je smatrao da predložene alternative, koje nastoje da promovišu transport robe železnicom, “održavaju isti nivo ambicije” kao prvobitni predlog i omogućavaju Španiji da nastavi da se bavi preporukom da preduzme korake ka održivijem sistemu mobilnosti.
Posebno se brani da nove mjere “doprinose smanjenju emisija iz cestovnog prometa”, te se bavi preporukom koju je Bruxelles dao Španiji da “unaprijedi svoju željezničku infrastrukturu” i “investira u održivi transport”.
“[Primena putarine] zamenjena je odredbama koje promovišu upotrebu železničkog saobraćaja za smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte,” objasnila je portparolka Komisije za ekonomiju Veerle Nuyts na konferenciji za novinare u izjavama koje je prikupila agencija EFE.
POVEĆANJE CIJENA GORIVA
Brisel je takođe uzeo u obzir da je povećanje cena goriva već kaznilo učesnike u saobraćaju, da će njihove emisije biti zakonodavne na nivou EU uvođenjem ovog sektora i stanovanja u Evropski sistem trgovine emisijama (ETS) od 2027. godine.
Ekonomska glasnogovornica Komisije dodala je da je promjena odobrena člankom uredbe fonda za oporavak koji omogućava izmjenu obveza ako postoje “objektivne okolnosti” koje je opravdavaju.
Španjolska opredjeljenja za provedbu putarine – koja je sada zamijenjena mjerama za jačanje teretnog vlaka – bila je povezana s isplatom šeste tranše fonda za oporavak, za koju bi Španija dobila 8.000 miliona eura.