Federacija će financirati Mostar
- Zračnu luku Mostar posjetio je ministar prometa i komunikacija BiH Edin Forto, federalna ministrica prometa i komunikacija Adrijana Katić i ministrica turizma i okoliša Nasiha Pozder. Ministrica prometa Katić smatra da zračnoj luci treba osigurati sredstva za subvencioniranje letova, ali i subvencije za kapitalne projekte, no to je tek dugoročan plan. Prvi plan je da se poveća broj putnika i letova kroz subvencije.
CEO ZL Mostar g. Marko Đuzel je izjavio da su ministri obećali ozbiljnu pomoć zračnoj luci. Dr.Mario Kordić gradonačelnik Mostara je rekao da su svi nivoi vlasti, grad i zračna luka na „istoj liniji“ ta da su federalni i državni organi vlasti prepoznali važnost ZL Mostar za Hercegovinu i BiH. Gradonačelnik je siguran da su pred ZL Mostar svjetliji dani.
Aerodrom Sarajevo je najavio da će u VI. mjesecu otvoriti četiri dodatne parkirne pozicije za referentni aviona A321, te je upravo to i učinio. Manevarske površine su dobile sve potrebne dozvole ministarstva i Direkcije. Ovo znači da sada aerodrom istovremeno može opsluživati 11 aviona, a što je povećanje od 60%.
Aerodrom Sarajevo je dobio i treći tjedni let Salam Aira, te će letovi biti sa većim A321 umjesto prvotno planiranog A320. I Flynas povećava letove između Jeddaha i Sarajeva na četiri tjedno (ponedjeljak, srijeda, petak i nedjelja).
Zamaaero je već objavio da letove sa 2 na 4 tjedna leta povećava Kuwait, te će imati dužu sezonu. Također smo objavili i ostala povećanja, tj. da će Swiss letjeti pet puta tjedno, Air Serbia 10 puta tjedno, Air Cairo četiri puta tjedno, Qatar pet puta tjedno, AnadoluJet za Antaliju svakodnevno, te Fyldubai 14 letova tjedno. Uz to od 5.6. nove linije otvara Nouvelair za Monastir, od 21.6. Flydeal za Riyadh, od 19.6. Tailwind za Antalyu (dva tjedna leta), od 19.6. Air Montenegro za Tiranu i za Podgoricu (po jedan let). Od 25.9. Wizz Air obnavlja letove za London Luton.
Zbog svega ovog treba vrlo optimistično gledati na Sarajevo i aerodrom će vrlo vjerojatno imati bolje rezultate nego 2022. i usprkos ukidanja baze Wizz Aira.
Austrian je prošlog ljeta na liniji Beč-Split letio jednom tjedno, a isto toliko letova je imala i Croatia Airlines, tj. kompanije su zajedno imale 14 tjednih letova. U ovom momentu Austrian i Croatia lete po 7 tjednih letova. No, od 27.6. Austrina povećava broj letova na 10 tjedno (drugi let utorkom, četvrtkom i nedjeljom). Od 3.7. broj letova se povećava na 12 tjedno (svaki dan po dva, osim petka i subote kada leti jedan dnevni let). Ovo znači da će Austrian i Croatia u top sezoni zajedno imati 19 tjednih letova za Beč iz Splita.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Austrian
Vrlo loši rezultati Croatie radi ukidanja letova u Zagrebu
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Croatia Airlines
Load faktor Croatie Airlines je 2019. bio 73,6% kada je prvenstveno letjela za Zagreb, kada je imala bitno manje linija iz Splita i kada je imala 8 linija više iz Zagreba.
Kako je 2022. kompanija preselila dobar dio letova iz Zagreba za Split, a i otvorila niz linija u Splitu, no ne i u Zagrebu, te ga potpuno zapostavila, za očekivati bi bilo da kompanija od toga ima koristi, da je smanjila gubitak i da je povećala load faktor. No, to nije tako.
Naime dok nema letova za Split kompanija je u prva dva kvartala imala load faktor od 56,2%. Godišnji prosjek za 2022. je bio 62,0%. No, u prva tri kvartala kompanija je ostvarila samo 61,9% load faktora, dakle samo 5,7% bolji load faktor od prva dva kvartala u kojem nije imala letova za Split. Taj load faktor je za čak 11,6% manji od 2019. Znači da sa Splitom kompanija nije dobila ništa, upravo suprotno, load faktor je tek neznatno veći nego kada kompanija nije letjela za Split, a on je i daleko manji nego 2019. kada kompanija nije imala ni izblizu toliko letova i frekvencija u Splitu.
Jednako tako je i sa gubitkom. 2019. kompanija je imala 2.179.000 putnika i 10,6 milijuna EUR gubitka, tj. 4,87 EUR gubitka po putniku. 2022. kompanija je imala 1.453.000 putnika, dakle bitno manje nego 2019, no gubitak je bio bitno veći, čak 18,2 milijuna EUR. Dakle 12,53 EUR po putniku. To je skoro 3 puta više. Kako to ako Split donosi novac kompaniji? Kako to da je gubitak od kada su se pokrenuli toliki letovi za Split skoro 3 puta veći?
I da se razumijemo zamaaero i te kako smatra da se trebaju povećati linije iz Splita. Da je kompanija trebala uzeti još aviona, bar u wet leastingu za ljetnu sezonu (kao i 2019.) i povećati broj letova iz Splita. No, letovi iz Splita su pogrešno napravljeni. Em imaju puno premalo frekvencija (dobar dio linija samo jedan let tjedno), em konkuriraju najjačim prijevoznicima koji imaju po 10 puta više letova. Iako se slažemo da je dobro što je kompanija povećala broj linija u Splitu, ne mogu prihvatiti da je smanjila broj letova u Zagrebu i da nije obnovila čak 8 linija. Stoga ovi tragični rezultati ne trebaju čuditi i oni su produkt katastrofalne politike Croatie Airlines.