Odbor za saobraćaj i turizam Evropskog parlamenta jednoglasno je usvojio stav u vezi sa revizijom TEN-T regulative. U predlogu koji još treba da bude odobren na plenarnoj sednici parlamenta EU, odbor je naglasio važnost jačanja intermodalnog transporta sa fokusom na železnice, skraćivanja vremena prelaska granice na petnaest minuta do 2030. godine i jačanja TEN-T koordinatora koridora u praćenje infrastrukturnih projekata.
Još jedna kritična odluka odbora odnosi se na završetak infrastrukturnih projekata. Izvjestioci su se zalagali za to da bi Komisija trebalo da interveniše i da smanji ili zaustavi finansiranje relevantnih projekata kada se uoče kašnjenja u pokretanju takvih projekata. CER je pozdravio stav, ali je napomenuo da mere kao što je intervencija Komisije mogu stvoriti više problema od onih koje bi mogle da reše.
Manje drumskog saobraćaja – brže železničke granice
Među najvažnijim predlozima je da drumski transport više neće zauzimati velike udaljenosti u intermodalnim operacijama. Komitet je odlučio da se „intermodalni transport prvenstveno obavlja železnicom, unutrašnjim plovnim putevima ili kratkim pomorskim prevozom, dok se bilo koji početni i/ili završni deo može obavljati drumskim putem“.
Ideja koja stoji iza ovoga je da će investicije omogućiti potpunu elektrifikaciju jezgre TEN-T mreže koja će omogućiti da teretni vozovi saobraćaju brzinom do 100 km/h. Pošto će se brzine teretnih vozova povećati, takođe je od ključne važnosti da se obezbede neometane i brze procedure prelaska granice kako bi se maksimalno optimizovali lanci snabdevanja.
Cilj je da vozovi budu u mogućnosti da prelaze granice EU za 15 minuta do kraja 2030. godine. „Posebno je važno obezbediti da železnički granični prelazi ne traju duže od 15 minuta, a takođe treba da budu dodeljeni slotovi za teretne vozove. preko granica. To je ambiciozno, ali neophodno ako želimo da uspemo da prebacimo saobraćaj sa drumskog na železnički“, navela je koizvestilac Barbara Taler.
Pitanja koordinacije
Predlog revizije ima sveobuhvatniji pristup kada je u pitanju upravljanje TEN-T mrežom. Kako je pomenuto, Odbor je predložio da koordinatori koridora imaju veća ovlašćenja kada je reč o realizaciji infrastrukturnih projekata. Pored toga, zatražila je implementaciju jedinstvenog jezika EU za operacije i promene u koordinaciji sistema upravljanja saobraćajem i digitalnog upravljanja kapacitetima.
CER je naglasio da bi se ova tri predloga mogla pokazati problematičnim. Konkretno, udruženje je podvuklo da bi troškovi korišćenja jednog operativnog jezika bili ogromni i rezultirali poremećenom konkurencijom sa drugim vidovima transporta, a istovremeno bi povećali bezbednosne rizike. Štaviše, podvukao je da sistem upravljanja saobraćajem treba da ostane u rukama svakog menadžera infrastrukture, dok upravljanje digitalnim kapacitetima ne bi trebalo da bude dodeljeno ERA-i, jer ova alokacija ne bi nužno značila pojednostavljene procese alokacije kapaciteta.
Istovremeno, predlog da bi Komisija EU mogla da interveniše i defundira infrastrukturne projekte u slučaju kašnjenja ocenjen je rizičnim jer bi to moglo da dovede do više kašnjenja, posebno za velike i složene projekte.
https://www.railfreight.com/