INSTITUT IZVRSNOSTI U LOGISTICI organizuje seminare, treninge, konsultacije i savjetovne instrukcije, za iskusne vozače, disponente, početne vozače, pripravnike kroz razvijene module, prilagodljive i fleksibilne za primjenu.
Priredili smo odgovore na pitanja koja su obilježila 2022 godinu kroz različite Viber grupe. Naime, Institut u saradnji sa prevozničkim kompanijama organizuje Viber grupe za vozače i disponente, za svkodnevnu komunikaciju. U nastavku izdvajamo karakteristična pitanja iz 2022 godine.
Ukoliko ste zainteresovani, možete nas kontaktirati info@logistika.ba.
UPISI U TOKU!
Funkcija OUT
Nevjerovatno je koliko lažnih i netačnih informacija i vozači prenose jedni drugima o ovoj funkciji. Možda je problem upravo u usmenom prenošenju, gde se u svakoj sljedećoj komunikacijskoj vezi ovog lanca gubi dio tačne informacije ili se dodaje dio netačne informacije.
Objasnićemo ko i kada može da koristi funkciju OUT. Zašto postoji funkcija OUT?
Postoje određene vrste prevoza koje se obavljaju vozilima opremljenim tahografom, a prema Uredbi (EZ) br. 561/2006, takvi vidovi prevoza su izuzeti od poštovanja cjelokupne Uredbe koja govori samo o vremenu vožnje, pauzama i odmoru.
Digitalni tahografi ( pametni tahografi) – kod njih ne postoji mogućnost ručnog snimanja na karticu vozača, već je u meniju tahografa, između ostalog, funkcija OUT OF SCOPE “VAN OBJEKTA” (odnosno OUT skraćeno) kojim se vozač može označiti vrijeme početka svojih aktivnosti kada ne mora da poštuje Uredbu, kao i vrijeme završetka takvih aktivnosti.
Stoga je digitalna tehnologija primorala dizajnere tahografa da omoguće vozaču da na svojoj digitalnoj kartici vozača naznači kada počnu i prestanu da rade van okvira Uredbe.
Aktiviranje ove funkcije može se izvršiti i sa ubačenom karticom vozača u tahograf (ovo uvijek moraju da urade vozači kada koriste ovu funkciju tokom svog rada), ali i bez ubačene kartice vozača u tahograf (ovo se može učiniti samo u slučaju kada vozilom na površini javnog puta upravlja lice koje nije vozač i nema sopstvenu vozačku karticu).
Kako da uključim/isključim funkciju OUT?
Funkcija se može uključiti samo na jedan način: u trenutku pokretanja takvog režima, nakon umetanja i učitavanja vaše digitalne vozačke kartice (ili bez nje). Početak korišćenja ove funkcije treba označiti u meniju tahografa. Nakon uključivanja, u donjem levom uglu ekrana će se pojaviti poruka OUT, što znači da je funkcija uključena. →
Međutim, bez obzira da li je funkcija uključena, tahograf u svakom trenutku bilježi sve aktivnosti vožnje. Stoga, nakon početka vožnje (kretanja vozila), u donjem levom uglu ekrana, umjesto riječi OUT na kratko (nekoliko sekundi), ponovo će se prikazati volan sa napunjenom karticom (jer se vozilo kreće), a nakon toga se ekran tahografa vraća na displej funkcije OUT.
Kada vozač stane sa vozilom, umesto reči OUT, nakratko će biti prikazana aktivnost vozača koja nastavlja da se snima (npr. rad sa simbolom čekića), a nakon nekoliko sekundi na displeju će se vratiti riječ OUT opet.
Ako vozač samostalno, dok vozilo miruje, promijeni aktivnost u, na primjer, pauzu/odmor (simbol kreveta), ta aktivnost će se prva prikazati na ekranu tahografa, a nakon toga se ekran tahografa vraća na reč “OUT”. Dakle, bez obzira na to šta je vozač naznačio da svoje aktivnosti obavlja kada ne mora da poštuje delove Uredbe, pa čak ni celu Uredbu, sve njegove aktivnosti se i dalje evidentiraju kako u tahografu tako i na njegovoj digitalnoj kartici vozača. Ova igra se ponavlja sve dok se funkcija OUT ne isključi.
Funkcija OUT se može isključiti na dva načina: ili ponovnim pozivanjem menija u kojem je naznačeno da se vrsta prevoza zaustavlja kada vozač ne mora da se pridržava Uredbe, ili jednostavnim uklanjanjem digitalnog vozača kartica sa tahografa.
PRIMJER:
Prevoznička firma gdje vozači /dostavljači naveče pakiraju svoja vozila u krugu firme (nije javna površina) i skladištari tokom noći pomiče vozila radi utovara. U tom slučaju skladištari prije pomicanja vozila mogu aktivirati funkciju OUT (u tahografu ne treba biti niti digitalna vozačka kartica), pomaknuti vozilo i ostaviti funkciju uključenu. Sutradan ujutro, kada vozač dođe do vozila, ubacivanjem svoje kartice u tahograf, funkcija će se automatski isključiti i vozač će legalno nastaviti svoje aktivnosti. Naravno, niti jedan inspektor neće povjerovati dispečeru da je vozio vozilo unutar kruga tvrtke više od jednog ili dva kilometra bez kartice. Inspektori su dovoljno školovani da znaju prepoznati takve situacije kada ih se pokuša prevariti!
Tahografi Cuderman | vse za tahografe (tahografi-cuderman.si)
ZA POTREBE KLASTERA LOGISTIKA
ORGANIZUJE WEBINARE, SPECIJALISTIČKU I PRAKTIČNU OBUKE ZA :
- RADIONICE ZA TAHOGRAFE
- VODITELJI (MENADŽERE) TAHORADIONICA
- KONTROLNE ORGANE
- VOZAČE
- MENADŽERE PREVOZNIČKIH PREDUZEĆA
Kontaktirajte nas info@tahografi-cuderman.si ili info@logistika.ba
DODATNE TEMATSKE CJELINE OBUKE: (Pojašnjenje zakonskih odredbi)
- Paket mobilnosti 1 u praksi – Paket EU za mobilnost 1 obuhvata nekoliko dijelova zakona koje su zakonodavci EU, Evropski parlament i Savjet, ispregovarali i usvojili kao paket u avgustu 2020. Oni pokrivaju ključne aspekte sektora drumskog transporta koji imaju zajednički snažan društveni element, na sledeći način:
- rad vozača izvan svoje matične zemlje,
- pravila vožnje i odmora i tahografa,
- pristup profesiji i pristup tržištu.
Većina novih pravila odnosi se i na prevoz putnika i robe, a pravila pristupa tržištu specifična su za transport robe.
- Paket mobilnosti 1 uključivao je reviziju pravila EU o vremenu vožnje i odmora vozača prevoza putnika i robe. Nova pravila stupila su na snagu 20. avgusta 2020. godine i postala primenljiva 20 dana nakon tog datuma (Vreme vožnje i odmora i tahograf – Uredba (EU) 2020/1054 Evropskog parlamenta i Saveta od 15. jula 2020. izmena Uredbe (EK) br. 561/2006 i Uredbe (EU) br. 165/2014). Nova pravila pokrivaju, između ostalog, maksimalno vrijeme koje vozač smije da provede za volanom, pauze i periode odmora, mjesto gde se može zauzeti redovan nedjeljni odmor i povratak kući vozača. Vezan za vrijeme vožnje i odmora je tahograf, a to je tehnički uređaj koji biljeleži vrijeme vožnje i periode odmora kao i periode drugih radova koje sprovodi vozač. Nova pravila se sastoje od odredbi vezanih za novi tip tahografa (pametna tahografska verzija 2).
- Uredba (EU) 2020/1054 Evropskog parlamenta i Savjeta od 15. jula 2020. izmena Uredbe (EK) Br. 561/2006 što se tiče minimalnih zahtjeva o maksimalnom dnevnom i nedjeljnom vremenu vožnje, minimalnim pauzama i dnevnim i nedjeljnim periodima odmora i Uredbe (EU) br. 165/2014 što se tiče pozicioniranja pomoću tahografa
1. Timskom vožnjom započinjemo ovo putovanje približavanja digitalnom tahografu i njegovom ekosistemu. U ovom pokušavamo posebno naglasiti aspekte koji obično stvaraju veću konfuziju prilikom izvođenja “dupla” ili “dvojna” posada ili timske vožnje.
Smart Tachograph 4.0: Vozite li ispravno u opremi?|
Ako je u fudbalu VAR taj koji osigurava da povrede ne ostanu nekažnjene, u svetu transporta to će biti najsavremeniji digitalni tahograf koji preuzima tu odgovornost.
Da je ova pauza od 45 minuta neprekidna (varijanta od 15 min + 30 min se ovdje ne primjenjuje, niti je naravno najviše “istekla” od 15 min + 15 min).Da dok se uživa u pauzi, drugom vozaču se ne pomaže (u nekim slučajevima biće i olakšanje od 45 minuta da aktivni vozač ne dobije nikakvu vrstu instrukcija od svog partnera).
- Vrijeme provedeno ne može se oduzeti od dnevnog odmora, odnosno “to je na račun vozača”.
- Vozač mora imati krevet ili ležaj tokom navigacije.
Objašnjenje odgovora nº4.- Ovo je najteže pitanje od svih, i ono koje može biti najiznenađujuće, pogotovo nakon što je pročitao odgovor prvog, iako će najpronicljiviji primijetiti da je dio rješenja u pitanju broj jedan. Normalan dnevni odmor može se podijeliti u do tri perioda prilikom vožnje na otstrvima u Španiji čija je površina između 250 km2 i 2.300 km2. Uslov je da nijedan od tih dijelova vremena ne može biti kraći od 1 sata ili više od osam.
3.U trećem primjeru dali smo neke ključeve različitih kartica koje digitalni tahograf podržava, a za koje se sećamo da su obavezni u vozilima većim od 3.500 kg MMA od 1. januara 2006. godine. Sa “trap pitanjem” takođe se sećamo da vozač može da ima dve tahografske karte.
Vozaču, šta znaš o svojoj kartici? (tahograf)|
Korišćenje vozačke kartice neophodno je u vozilima većim od 3.500 kg namenjenim za prevoz robe, ali da li znate svoju karticu?
4. Par jednostavnih pitanja i odgovora: