Dolazak privatnih operatera u željeznički transport Bosne i Hercegovine je moguć, ali zavisi od više faktora, uključujući političku volju, regulatorne reforme i ekonomske okolnosti. Trenutno, željeznički sektor u BiH je u velikoj mjeri kontrolisan od strane dva entitetska operatera (ŽFBiH i ŽRS), a liberalizacija tržišta je još uvijek u početnim fazama.
Otvaranjem tržišta željezničkog prijevoza u Hrvatskoj i Srbiji omogućeno je djelovanje privatnih operatera, posebno u teretnom prometu. Evo pregleda aktivnih privatnih željezničkih operatera u obje zemlje:
Privatni željeznički operateri u Hrvatskoj:
Prema podacima HŽ Infrastrukture, sljedeći privatni prijevoznici trenutno djeluju na hrvatskoj željezničkoj mreži:
- Adria Transport Croatia d.o.o.
- CER CARGO d.o.o.
- ENNA TRANSPORT d.o.o.
- INRAIL S.P.A.
- LOG RAIL d.o.o.
- Rail & Sea d.o.o.
- Rail Cargo Carrier-Croatia d.o.o.
- Slovenske željeznice – Tovorni promet d.o.o.
Osim ovih, na mreži djeluju i državne kompanije HŽ CARGO d.o.o. i HŽ PUTNIČKI PRIJEVOZ d.o.o..HZ Infra
Privatni željeznički operateri u Srbiji:
Prema podacima Direkcije za željeznice, u Srbiji trenutno posluju sljedeći privatni teretni željeznički operateri:
- Despotija
- Eurorail Logistics
- Kombinovani prevoz
- Pannon Rail
- Lokotrans
- Transagent Operator
- A.B. Prevoz
- Rail Transport Logistic
Pored ovih, državna kompanija Srbija Kargo također pruža usluge teretnog prijevoza.
Ove kompanije su licencirane za pružanje željezničkih usluga, njihova aktivnost i tržišni udio mogu varirati. Neki operateri obavljaju prijevoz isključivo za vlastite potrebe, dok drugi nude komercijalne usluge trećim stranama.
Dolazak privatnih operatera u željeznički transport Bosne i Hercegovine je moguć, ali zavisi od više faktora, uključujući političku volju, regulatorne reforme i ekonomske okolnosti. Trenutno, željeznički sektor u BiH je u velikoj mjeri kontrolisan od strane dva entitetska operatera (ŽFBiH i ŽRS), a liberalizacija tržišta je još uvijek u početnim fazama.
Ključni uslovi za dolazak privatnih operatera:
- Regulatorni okvir i usklađivanje sa EU standardima:
- Liberalizacija željezničkog transporta je obaveza BiH prema EU, kao deo procesa pridruživanja. To podrazumijeva omogućavanje ravnopravnog pristupa infrastrukturi svim licenciranim operaterima.
- Potrebna je reforma zakona kako bi se stvorili uslovi za konkurenciju na tržištu.
- Pristup željezničkoj infrastrukturi:
- Da bi privatni operateri mogli da posluju, infrastruktura mora biti dostupna pod jednakim uslovima. Trenutno, infrastruktura je pod upravom entitetskih željeznica, što može predstavljati prepreku.
- Ekonomska opravdanost:
- Potrebno je da postoji dovoljan obim transporta (teretnog i/ili putničkog) koji bi privukao privatne investitore.
- Privredni rast i povećanje međunarodne trgovine mogu povećati atraktivnost tržišta.
- Politička volja:
- Privatizacija i otvaranje tržišta mogu naići na politički otpor zbog straha od gubitka kontrole nad strateškom infrastrukturom.
- Interes međunarodnih kompanija:
- Privatni operateri iz susjednih zemalja, poput Hrvatske ili Srbije, koji već imaju iskustva u liberalizovanom željezničkom transportu, mogli bi pokazati interes za ulazak na tržište BiH.
Potencijalne koristi dolaska privatnih operatera:
- Povećanje efikasnosti: Konkurencija bi mogla podstaći entitetske željeznice da unaprede svoje usluge.
- Smanjenje troškova: Privlačenje privatnih investitora moglo bi smanjiti potrebu za državnim subvencijama.
- Razvoj tržišta: Liberalizacija bi mogla doprineti razvoju novih usluga, posebno u teretnom transportu.
Izazovi:
- Političke i administrativne prepreke: Decentralizovani sistem BiH može usporiti donošenje potrebnih reformi.
- Infrastrukturna ograničenja: Željeznička mreža u BiH zahteva značajna ulaganja kako bi bila konkurentna.
- Ograničen obim tržišta: Relativno mali željeznički sektor može ograničiti interes privatnih kompanija.
Dolazak privatnih operatera u željeznički transport BiH nije nemoguć, ali zahtijeva značajne reforme i ulaganja. Liberalizacija tržišta bi mogla doneti benefite, ali samo ako se pravilno sprovede i ako postoje jasni i fer uslovi za sve učesnike.