Nakon istorijskog pada obima u 2023., ova godina je pokazala otpornost francuskog intermodalnog teretnog transporta sa ponovnim rastom saobraćaja. Do jeseni, sektor je bio u poziciji da se vrati na nivo iz 2022. godine, barem u segmentu puteva i železnice, prema industrijskom telu GNTC. „Ova snažna potražnja, vođena suštinskom efikasnošću kombinovanog transporta i njegovim ekološkim prednostima, nagovještava dobro za 2025. godinu, uprkos značajnim političkim i geopolitičkim neizvjesnostima“, navodi se.
Pregledajući narednu godinu iz nekoliko perspektiva, GNTC je započeo sa regulatornim okvirom na nivou Evropske unije (EU) i istakao tri projekta koji nisu završeni tokom prethodnog mandata Evropske komisije: revizija Direktive o kombinovanom transportu iz 1992. godine; nacrt pravilnika o kapacitetu železnice; i novi nacrt pravila o težinama i dimenzijama evropskih drumskih transportnih vozila. „Revizija Direktive iz 1992. doneće napredak u harmonizaciji definicija i mehanizama podrške, ali i rizike od obrnute modalne promene, dok će novi nacrt pravila o težinama i dimenzijama, posebno podizanje zakonske granice za prekogranični transport do 44 tone i odobrenje modularnih putnih sistema poznatih kao ‘megakamioni’, dve su problematične inicijative za evropski kombinovani transport“, napominje GNTC.
Razvoj infrastrukture
Što se tiče razvoja infrastrukture, ovo industrijsko telo čeka operativno pokretanje „Ulisse Fret“ – investicionog programa od 4 milijarde evra koji ima za cilj modernizaciju i proširenje francuske železničke mreže teretnog saobraćaja u periodu do 2032. – čemu je aktivno doprineo tokom protekle dve godine.
Konačni izveštaj je podnet Vladi prošlog meseca i obuhvata servisne i sortirne objekte, kapilarne linije, digitalnu tehnologiju, merila, kapacitete i intermodalne terminale. Međutim, državna posvećenost finansiranju programa (2 milijarde evra, suma koja će odgovarati EU) tek treba da bude potvrđena s obzirom na političke potrese koji trenutno utiču na Francusku. Nova vlada je u procesu formiranja, prethodna administracija je trajala nešto više od tri meseca i nije mogla da finalizuje budžet za 2025. godinu.