Novi izveštaj o kombinovanom transportu u Evropi ističe nekoliko izazova i fragmentiran pristup širom regiona. Uprkos blagom oporavku u Q2 2024, kombinovani transport je doživeo pad od 0,79% u Q3 u poređenju sa prethodnom godinom, delom zbog poremećaja infrastrukture kao što je linija doline Rajne i zatvaranje železničke pruge Frejus.
Vremenski ekstremi izazvani klimatskim promenama i nedostatak koordiniranog mehanizma za vanredne situacije na evropskom nivou dodatno su pogoršali situaciju RAILFREIGHT ESC . Tekući napori Evropske komisije da revidira Direktivu o kombinovanom transportu naišli su na različite reakcije. Iako je cilj promovisanje održivog transporta tereta, ostaje zabrinutost zbog složenosti predloženih mera koje potencijalno obeshrabruju intermodalna rešenja. Ključne preporuke uključuju pojednostavljenje podsticaja i povećanje kapaciteta u svim vidovima transporta kako bi se zadovoljila rastuća potražnja za teretom . Ovi razvoji naglašavaju potrebu za pojednostavljenim propisima, infrastrukturnim investicijama i saradnjom među zainteresovanim stranama kako bi se poboljšala efikasnost i održivost kombinovanog transporta u Evropi.
Problemi kombinovanog transporta u Evropi:
- Infrastrukturni izazovi:
- Nedostatak adekvatne infrastrukture, poput intermodalnih terminala i povezivanja između različitih transportnih vidova.
- Česte zastoje zbog infrastrukturnih kvarova, kao što su zatvaranja železničkih linija (npr. Rajnska dolina i Frejus železnička linija u 2024.).
- Nedovoljna harmonizacija propisa:
- Fragmentirani nacionalni zakoni otežavaju efikasno funkcionisanje kombinovanog transporta na nivou cele EU.
- Složeni zahtevi za subvencije i podsticaje često obeshrabruju operatere
.
- Ekstremne vremenske prilike:
- Klimatske promene povećavaju učestalost poplava i suša, što ometa železnički i vodni transport.
- Nedostatak koordinisanog evropskog mehanizma za reagovanje na ovakve poremećaje dodatno pogoršava situaciju
.
- Ekonomski faktori:
- Rast cena energenata i operativnih troškova dovodi do smanjenja profitabilnosti kombinovanog transporta.
- Preferencija ka jeftinijim, ali manje održivim opcijama, poput drumskog transporta.
Mreža koridora za kombinovani transport u Evropi:
Evropska unija razvila je TEN-T mrežu (Trans-European Transport Network), koja uključuje devet glavnih koridora, osmišljenih za poboljšanje multimodalne povezanosti. Ova mreža uključuje železničke, drumske, rečne i morske transportne pravce, kao i logističke čvorove, poput intermodalnih terminala.
Ključni koridori relevantni za kombinovani transport:
- Rajnsko-alpski koridor:
- Jedan od najprometnijih koridora, povezuje luke na Severnom moru (Roterdam i Antverpen) sa severnom Italijom.
- Mediteranski koridor:
- Spaja Iberijsko poluostrvo sa centralnom Evropom i ima veliki potencijal za unapređenje železničkog i vodnog transporta.
- Baltičko-jadranski koridor:
- Ključan za povezivanje severne i južne Evrope putem železnica.
- Orient/East-Med koridor:
- Povezuje centralnu Evropu sa jugoistočnom, omogućavajući bolje intermodalne opcije ka Balkanu i Turskoj.
Preporuke za unapređenje kombinovanog transporta:
- Ulaganje u infrastrukturu: Modernizacija železnica i izgradnja intermodalnih terminala.
- Digitalizacija i standardizacija: Uvođenje alata poput e-CMR za pojednostavljenje procesa.
- Povećanje podsticaja: Olakšavanje pristupa subvencijama za prelazak na održivije oblike transporta.
Efikasniji kombinovani transport zahteva saradnju između država članica, značajne investicije i strateški pristup na nivou cele EU.