Wizz Air ukida Banja Luku-Malmo
Wizz Air ukida letove Banja Luka-Malmo. Zadnji let je 29.4. Linija se operirala tri puta tjedno (utorak, četvrtak i subota). Wizz Air će i dalje operirati letove za Basel, Dortmund, Hamburg i Stockholm Skavstu, sve po dva leta tjedno, osim Dortmunda koji ima tri tjedna leta. U IV. mjesecu Wizz Air će imati 12 tjednih letova, a od V. mjeseca 9 tjednih letova.
Zagreb očekuje 3,8 milijuna putnika ove godine
MZL Zagreb ove godine očekuje 3,8 milijuna putnika u 2023, što znači nekih 111% putnika iz 2019. i 122% putnika iz 2022. Ova brojka nije upitna da će se desiti, a moglo bi se desiti i 3,9 milijuna putnika. U I. mjesecu Zagreb je imao 116%, a u II. 115,1% putnika iz istih mjeseci 2019.
Tijekom proljeća bitno više letova će imati Ryanair i Croatia Airlines, dok će i druge kompanija tijekom ljeta imati više frekvencija i bitno veće kapacitete. Zagreb će dobiti i nove letove za Mostar (Croatia Airlines) i Kos (Ryanair), no gubi TAP Portugal (Lisabon) i Ryanair za Dortmund. Ipak treba biti pošten i naglasiti da je povećanje novih linija u Zagrebu istinski skromno i ni izblizu kao ono Beograda, Splita i Dubrovnika.
autor: Alen Šćuric, anaitičar (Zagreb), foto: MZL Zagreb
Beograd, Split i Dubrovnik najviše novih linija
U regiji daleko najviše novih linija ovog proljeća ima Beograd, njih prefascinantnih 30 novih linija. Od toga je 22 nove linije ima Air Serbia, dok Wizz Air ima 5 novih linija, a po jednu Anadojulet, airBaltic i Jazeera.
Potom slijedi Split sa čak 18 novih linija, pa Dubrovnik sa 10 novih linija. Zadar i Tivat imaju po 6 novih linija, Pula ima 5, Ohrid 4, Podgorica i Skopje 3, Brač, Ljubljana i Priština po 2 linije, Osijek i Mostar 1, a Rijeka jednu novu liniju, no i velik broj ukinutih linija dočim će stanje biti više nego loše ove godine. Novih linija nemaju Maribor, Portorož, Lošinj, Sarajevo, Tuzla, Niš i Kraljevo.
Zagreb ima dvije nove linije, no isto toliko je i ukinuo što znači da je na nuli. Tragedija i katastrofa, poglavio u okruženju Beograda, Splita i Dubrovnika. Apsolutno neprihvatljivo i ogroman fijasko uprave MZL Zagreb.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Aerodrom Beograd
Aerodrom katering zamijenio srpske radnike sa strancima
Aerodrom ketering je otpustio 40 srpskih radnika kao tehnološki višak i na njihovo mjesto dovodi jeftinu radnu snagu iz inozemstvo, Indijce, Pakistance, Filipince idr. Otpušteni su i šef kuhinje, kao i šefovi smjena, što je posebno problematično pošto isti nemaju zamjene. Sindikati naglašavaju da ovi radnici ne mogu biti tehnološki višak ako se obujam poslovanja povećava, a na njihovo mjesto dolazi 60 radnika iz Azije.
Ovo se dešava samo šest mjeseci nakon štrajka u ovom poduzeću. 29 od tih 40 radnika su bili u štrajkaškom odboru. Sindikati smatraju da je ovo pokušaj uprave da uništi sindikalnu borbu za prava radnika u kompaniji.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Aerodrom katering
EKSKLUZIVNO-NAJAVE: pokreće se Banja Luka-Monastir
Aerodrom Banja Luka pokreće chartere Nouvelaira za Monastir u Tunisu. Letovi su srijedom sa Airbusom A320. No, ono što je interesantno je da će srijedom letjeti dva leta. Prvi kreće 7.6. i letjet će do 4.10. sa dolaskom u Banja Luku u 8:55 i odlaskom u 9:45, a drugi od 14.6. do 13.9. sa dolaskom u Banja Luku u 9:40 i odlaskom u 10:35. Svaki od letova je za drugog turoperatora.
Banja Luka je ove godine ozbiljno povećala broj chartera. Pa će ove godine osim dosadašnjeg Freebirda za Antalyu letove imati Aegean za Atenu, Air Cairo za Hurghadu, Tailwind za Antalyu i Nouvelair za Monastir. Uz to letove za Banja Luku imaju Ryanair (7 linija), Wizz Air (5 linija), Air Montenegro i Air Serbia. Ovo znači da će Banja Luka ove godine imati čak 19 linija. Više nego fascinantno. Neupitno je da će aerodrom ove godine preći preko 400.000 putnika.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Aerodrom Banja Luka
KOLUMNA ALENA ŠĆURICA: Otvoren novi terminal na Sarajevu
Sarajevo je u tišini otvorilo novi terminal. Rekao sam Alanu Bajiću, CEO aerodroma, da sam ljut što nije napravio otvaranje novog terminala i da je škrt za malo janjetine koju bi morao dati prilikom otvaranja, ali on kaže da su terminal otvorili parcijalno, te da će ga otvarati u fazama do potpunog otvaranja, tj. da on u većem dijelu nije potpuno otvoren. I to je istina. Otvoren je samo veći dio prizemlja sa check in šalterima i zona preuzimanja prtljage, no za sada nije otvoreno ništa drugo.
Kako god, novi terminal izgleda odlično, a kada se do VI. mjeseca otvori i sve ostalo biti će to izvanredan i vrhunski objekt.
Što je do sada napravljeno
Terminal B aerodroma Sarajevo je u posljednjoj fazi dovršetka. Građevinski radovi su obavljeni i sada se krenulo sa uređenjem prostora, ugostiteljskih i trgovačkih radnji, te ostalih objekata unutar terminala. Probijen je zid prema starom terminalu A te je sada prostor oba terminala jedinstven prostor. Koristi se veći dio prizemlje, svi check-in šalteri, koji su jedinstvena cjelina, te dolazni hol. Otvorena su i nova ulazna vrata iz parkirališta koja se normalno koriste. Nisu otvoreni lokalni na katovima.
Da bi preživio ljeto i enormno povećanje prometa na terminalu koji je imao puno premalo kapaciteta, aerodrom je otvorio i dodatni privremeni improvizirani gate.
VIP salon aerodroma koriste visoke delegacije, političari i vrlo bogata klijantela. Prostor se koristi i za poslovne sastanke. VIP salon ima namjenu za protokolarnu, ali i komercijalnu djelatnost. Prostor je jako suvremen i ukusno sređen, poglavito eksterijer. Sada salon ima kapacitet 42 posjetitelja. Osim osobnog asistenta koji pomaže oko administrativnih procedura i prtljage, salon ima svoju kontrolu putovnica i carinu. Putnici mogu dobiti i prijevoz VIP autobusom do aviona (18 mjesta). VIP salon posjeduje i apartman za 4 osobe koji služi za odmor nakon dugog putovanja. Terminal se koristi svakodnevno i donosi vrlo ozbiljne prihode aerodromu. Ovime je Sarajevo ušlo u krug malog broja aerodroma regije koji imaju poseban VIP terminal, a što nemaju i neki veći aerodromi regije od Sarajeva.
Aerodrom je otvorio novi Operativni centar zapadno od glavnog terminala. Prije dva tjedna bio sam u operativnom centru, zgrada je savršena. Izuzetno moderno napravljena i vrlo ukusna. Prostor ostavlja istinski wow efekt, vrlo je prostran i ukusno sređen, sa mnogo vrhunskih detalja. Prostor je i vrlo funkcionalan. Samim time su radnici koji su bili raštrkani po više lokacija u privremenim objektima sada smješteni u moderan objekt koji je sagrađen u skladu sa propisanim normama vezanim za radne prostorije i koji omogućuje radnicima još kvalitetniji rad i bolje radne rezultate.
U objekt je premještena i uprava Aerodroma. Gospodin Bajić me proveo ovim vrhunskim i vrlo funkcionalnim prostorom. Najviše me razveselila kongresna dvorana koja uz sebe ima veliku terasu sa pogledom na stajanku (apron). Već se veselim kavama koje ćemo popiti na toj terasi kada malo zatopli.
Nova zgrada Operativnog centra i Uprave je dobila i novo parkiralište. Ono je sada štićeno, tj. morate vas propustiti zaštitar. Parkiralište nije veliko, ali ima dovoljno mjesta za parkiranje radnika uprave i gostiju. Ovo parkiralište je sada najbliže novom terminalu.
U staroj zgradi uprave sada je administrativno-tehničko osoblje Sektora za razvoj, tehniku i standardizaciju, Sektor za sigurnost i zaštitu, te Služba za informacijsko-komunikacijske tehnologije.
Aerodrom je dovršio sve radnje na uknjižbi 60.000 četvornih metara zemljišta u pravcu Republike Srpske, što mu je bilo egzistencijalno za dalje širenje, tj. za produžavanja uzletno-sletne staze. Aerodrom je dubinskim proučavanjem knjiga ustanovio da ovu zemlju posjeduje još od Olimpijade, no isto nikada nije uknjiženo, što je nova uprava sada napravila brzo i efikasno kada je isto otkrila. Aerodrom je očistio ovaj prostor i i sada će ga ogradit te će postat sastavni dio aerodroma. Kako je općina Ilidža izglasala javni interes za produženje uzletno-sletne staze prema istoku, dogovoreno je zatvaranje ulice Vasilija Grdića koja sada ide uz istočni prag uzletno-sletne staze. Potpisani su sporazumi sa općinama Ilidža, Istočna Ilidža i Novi grad Sarajevo koji omogućuju dalje širenje Aerodroma. Realiziran je najveći otkup zemljišta na ovom prostoru.
Istim će aerodrom produžiti uzletno-sletnu stazu za najmanje 550 metara, tj. na najmanje 3050 metara (sada ima 2600 metara), a možda i malo više. Ovim će Sarajevo postati osmi aerodrom u regiji koji će imati uzletno-sletnu sazu za širokotrupne avione (uz Ljubljanu, Zagreb, Dubrovnik, Pulu, Beograd, Skopje i Prištinu). Na Sarajevo će time moći slijetati velika većina širokotrupnih aviona. U toku je izrada aerodinamičke studije za produženje uzletno-sletne staze.
Aerodrom je povećao i kapacitete parkirališta kojeg sada ima dovoljno. Uz terminal je otvorena i posebna traka za brz ulaz i izlaz tj. tzv. Kiss&Fla zona po uzoru na najsuvremenije trendove drugih aerodroma.
Aerodrom je postupku navacke vrlo skupog vatrogasnog vozila Rosenbauer koje je najkvalitetnije i najpoznatije vozilo ove namjene, a koje će osigurati višu vatrogasnu kategoriju aerodroma.
Sarajevo je 18.7. prošle godine dobilo izuzeće od javnih nabavki. Ovo je Aerodrom stavilo u daleko bolji položaj na tržištu jer više neće morati provoditi vrlo komplicirane i dugotrajne javne nabavke, a neće imati ni problema sa silnim žalbama. Ovime Aerodrom postaje daleko konkurentniji i biti će u poziciji kao i koncesionar. Identične molbe su, temeljem iskustva Sarajeva, podnijeli aerodromi Banja Luka i Mostar. Prisjetimo se da proširenje stajanke upravo radi žalbi kasni godinu dana, radi čega je aerodrom prošle godine imao operativnih problema.
Sarajevo je dobilo certifikat prema programu ACA (Airport Carbon Acreditation) za nivo 1. Ovaj certifikat ima tek 155 aerodroma diljem svijeta. ACA certifikat omogućuje aerodromu pristup fondovima za razvoj. Aerodrom je pristupio i ACI-ASQ programu (Airport Service Quality). Aerodrom je dovršio program DANOVA te je istim investirano u infrastrukturu za slijepe i slabovidne osobe.
Aerodrom je prošle godine postao prva kompanija u BiH koji je usvojio Plan spolne ravnopravnosti. Vraćena su i sva dugovanja radnicima, a dana im je i jednokratna pomoć od Vlade FBiH za ugroženost poskupljenjima. Aerodrom je potpisao sporazum sa USAID-om za izradu nove poticajne sheme.
Kako će izgledati novi terminal
Novi terminal B je dobio uporabnu dozvolu u petak 10.3.2023. čime je realizirana prva faza projekta. No, kao što sam rekao putnici već neko vrijeme koriste dio terminala B (check in), koji je sada jedinstven dio sa starim terminalom uz otvorena nova vrata prema parkiralištu.
Istim je ukinuta zabrana ulaska posjetitelja u zgradu terminala koja je bila na snazi prošle godine radi enormnih gužvi i puno premalog kapaciteta. Naime, posjetitelji tako nisu mogli pratiti putnike do ulaska u međunarodnu zonu, a nisu ih mogli ni dočekivati na terminalu, već su se gomilali ispred terminala. Ovo sada više nije tako i svi mogu ulaziti na terminal.
Sada je završena prva faza projekta, te su ulazi u drugu fazu projekta kojim će se svi zakupci koji trenutno koriste poslovne prostore u starom dijelu terminala, preseliti u novi dio zgrade.
U toj drugoj fazi će se obnoviti sjeverna, istočna i južna fasada na starom dijelu projekta (terminal A). Istovremeno će se obaviti radovi u glavnom holu (prizemlje i kat) u stilu dograđenog novog dijela terminala, dočim će oba terminala imati isti suvremeni izgled. Po završetku radova instalirat će se jedinstveni spušteni strop modernog izgleda. Svi ovi radovi obavit će se sukladno obujmu prometa, a sve bi trebalo biti dovršeno tijekom zime 2023/24.
Aerodrom proširuje prostor Duty Free Shopa koji će dobiti suvremeni trend walk trough, tj. putnici će kroz njega morati proći do gateova. Ovo povećava prodaju i prihode aerodroma.
Aerodrom će na novom terminalu imati restoran, nekoliko barova, vinski bar, slastičarnicu, trgovinu baklava, pekarnicu, suvenirnicu, zlatarnicu, prodavaonicu kofera i asesoara za putovanja, trafiku, fun shop, prodavaonicu odjeće, show room telekoma, mjenjačnicu, poštu, a pregovara se i za otvaranje banke. Na novom terminalu će biti i kutak za relaksaciju i opuštanje. Ovo je više nego fascinantno i više nego ima i jedan drugi aerodrom regije, uključujući Zagreb i Beograd.
Aerodrom je ugostiteljstvo i trgovinu dao u podnajam, tj. više se neće baviti ovom djelatnošću. Naime, ova djelatnost je stvarala gubitak aerodromu, 2019. kada su imali 1,1 milijun putnika stvorili su 890.000 BAM gubitka, a sada će privatnici koji će imati objekte u koncesiji donositi ozbiljan profit Aerodromu. Podnajam se potpisuje na dvije godine, uz mogućnost produženja najma. Sve objekte će urediti sami najmoprimci i aerodrom ovdje nema nikakvih troškova.
Novi terminal će imati i uredski prostor za aviokompanije, turističke agencije i agencije za rad sa putnicima, te prodaju karata.
Novi terminal će imati i dva nova business salona. Prvi će biti klasičan business salon kakav imaju svi aerodromi regije, a drugi će biti premium business salon za putnike prve klase i najviše poslovne putnike. Ovime će Sarajevo biti prvi aerodrom u regiji koji će imati dva business salona dvije klase, tj. i salon najviše klase. Sve ovo Sarajevo ima uz VIP salon koji već djeluje na aerodromu. Ovo ima i smisla obzirom na ogroman broj putnika koji dolaze u Sarajevo iz brojnih bliskoistočnih destinacija a među kojima ima i veli broj putnika najviše klase.
Nova sortirnica ima kapacitet od 1560 komada prtljage na sat, a opremljena je novim suvremenim sustavom rukovanja prtljagom BHS (Baggage Handling System). Prostor stare sortirnice će se prenamijeniti i postat će uredski prostor.
Aerodrom će istim dograditi i novi prostor Odjela za izgubljeno-nađeno uz novi prateći servis u zoni preuzimanja prtljage. Novi prostor će dobiti i Uprava za indirektno oporezivanje. Proširuje se i prostor za protudiverzantsku kontrolu. Instalirat će se i dodatni sigurnosni uređaji pred kontrolom putovnica.
Novi terminal je na 4 kata, te je dodao Sarajevu 10.000 četvornih metara, odnosno sada će Sarajevo imati 19.000 četvornih metara terminala. Oba dijela terminala sada imaju jedinstvenu fasadu i veliku nadstrešnicu prema parkiralištu, pa se više ne vidi razlika dva terminala, nego izgleda kao jedan terminal. Sada će terminali zajedno imati 11 gateova (novi terminal ima 6 gateova), od čega će tri biti na avio mostovima. Terminali sada imaju 24 check-in šaltera (duplo više nego prije). Kapacitet oba dijela terminala sada je 2 milijuna putnika.
Završeni su armirano-betonski radovi na trećem jezgru novog avio-mosta, a avio-most je instaliran. Uskoro počinju radovi na izgradnji pasarele koja spaja Terminal B sa avio-mostom. Završetak radova i puštanje mosta u promet je planirano 1.6. tj. prije početka glavne sezone i povećanog broja putnika.
Radovi na drugom jezgru (parking pozicija 4) starog zračnog mosta su u završnoj fazi, a sredinom IV. mjeseca počinju radovi na početku armirano-betonski radova na izgradnji prvog jezgra (parking pozicija 3). Dinamika radova će zavisiti o obujmu prometa na aerodromu. Vrlo vjerojatno će se radovi zaustaviti u top ljetnoj sezoni, te će se stari mostovi koristiti još ovo ljeto, no sigurno je da će se isti zamijeniti ove godine, ili tijekom zime iduće godine.
Aerodrom je dovršio četiri nove parkiralište pozicije za referentni avion A321 ili 737 (kodno slovo C). Podnesen je zahtjev za tehnički prijem i isto je u procesu. Sada sve ovisi o nadležnim državnim institucijama, no aerodrom planira da će tehnički prijem biti dovršen i da će novi dio stajanke biti otvoren do 1.6, dakle i ovaj dio aerodroma će proraditi prije vrhunca ljetne sezone, što će aerodromu osjetno olakšati posao, ali i omogućiti i bitno povećanje prometa. Ovime će Sarajevo imati 11 parkirnih pozicije na stajanci. Kako Sarajevo trenutno ima 7 pozicija, ovo je povećanje od 60%.
Koji su planovi za budućnost
Vlada FBiH i Kanton Sarajevo osigurali su proračunska sredstva za izgradnju nove četverotračne prometnice za dolazak na aerodrom (12. transverzala) koja će osjetno približiti aerodrom centru grada, smanjiti gužve i skratiti putovanje. Prometnica će ići od Stupske petlje do entitetske linije. Radovi će se raditi u dvije faze. Prva faza obuhvaća prometnicu od Stupske petlje do novog kružnog toga na Dobrinji, a druga faza će produžiti prometnicu do entitetske petlje. Ovaj projekt će financirati Vlada Federacije BiH i Kantona Sarajevo. Sadašnji glavni pravac dolaska preko ulice Kurta Schorka je istinski tragičan i promet teče strahovito sporo. Ovo će biti vrlo važan infrastrukturalan objekt za Aerodrom i grad Sarajevo.
Aerodrom je pokrenuo vrlo zahtjevnu proceduru izdavanja građevinske dozvole za izgradnju rent’a’car citya. Aerodrom očekuje da će ovo ishoditi do sedmog mjeseca ove godine. Potom će raspisati natječaj. Planira se da će radovi biti završeni do kraja ove godine, čime bi Sarajevo dobilo potpuno novi funkcionalni prostor za rent’a’car agencije koji će funkcionirati po najsuvremenijim principima.
Aerodrom planira izgraditi hangar za avion veličine Boeing 737 ili A320obitelji. Za tu nakanu već je eksproprijalizirano zemljište na lokaciji istočno od postojećeg hangara. Planira se da osim hangara za avion ovdje bude i novi prostor za vatrogasce, te nova garaža za aerodromsku mehanizaciju. Aerodrom pregovara i sa jednom kompanijom koja bi mogla parkirati svoje avione na Sarajevu (to nije ova kompanija koje će otvoriti bazu), te ovdje vršiti održavanje svojih aviona, a mogla bi imati i nešto charter letova iz Sarajeva. No, kako su pregovori u tijeku zamoljen sam da o tome ne iznosim ikakve informacije.
Aerodrom je već obnovio središnju os uzletno-sletne staze i ista može izdržati još pet godina operacija. No, nakon toga će se ići u rekonstrukciju postojeće staza što će se obaviti u tri faze.
Aerodrom će vrlo skoro krenuti u izgradnju solarne elektrane jačine 800 kW. Ovime će Sarajevo uz Ljubljanu i Beograd jedini imati solarnu elektranu koje će bitno smanjiti troškove aerodroma za električnom energijom.
Aerodrom je jasno definirao karakteristike zračnog prometa, te je sukladno tome razvio strategiju razvoja i rješavanja ovih problema:
- Neophodnost širenja kapaciteta radi kvalitetnog odgovora na povećan promet, kao i odgovora na strožu regulativu sukladno usklađivanju sa zahtjevima Europske Unije.
- Aerodrom ne smije biti samo pružatelj usluge hendilinga, već treba povećati neavijacijske usluge.
- Kompanije biraju aerodrom na koje će letjeti, traže najbolje ponude, postavljaju uvjete, selektivno šire kapacitete. Ovo se posebno odnosi na LCC. I tu aerodrom ima težak posao poglavito u okruženju. Aerodrom ima problema sa nelojalnom konkurencijom.
- Postoji konstantan odljev kadrova i nedostatak kvalificirane radne snage. Aerodrom mora privući radnu snagu iz drugih sektora i konstantno školovati svoju radnu snagu.
- U Europi postoji značajan nedostatak pilotskog, kabinskog, servisnog i aerodromskog osoblja što stvara domino efekt za sve učesnike u sektoru avijacije. Iako Sarajevo nema problema sa radnicima, ipak problemi na drugim aerodromima Europe se reflektiraju i na njega radi konstantnih kašnjenja i otkazivanja letova, te problema sa prtljagom.
- Aerodrom mora graditi ključne razvojne projekte koji se obavljaju paralelno sa procesuiranjem aviona, putnika, prtljage i robe.
Sarajevo od V. mjeseca počinje raditi 24 sata dnevno. To je više nego dobro za kompanije koje noće ili imaju kasne letove u Sarajevu (Croatia, Austrian, u skoroj budućnosti Lufthansa i Turkish), a koji će sada moći dolaziti kasnije i pokriti svoje zadnje valova konekcijama prema Sarajevu. Ovo omogućava i drugi dnevni let u 1. valu Air Serbie. Naime, kompanija kreće u tom valu iz Beograda iza ponoći i došla bi u Sarajevo oko 1:00 sat. Povratak iz Sarajeva bi trebao biti oko 4:45 sati. Vrlo logična odluka Sarajeva i iskrene čestitke. Ovime Sarajevo može biti i alternativni aerodrom za Podgoricu, Tivat, Dubrovnik, Split, Zagreb i Beograd.
CEO Aerodroma Sarajevo nam je rekao da je potpisao sa jednom kompanijom da bazira avion u Sarajevu, no da ne može izaći sa informacijom o kojoj se kompaniji radi dok ne završi sve administrativne procedure. Kompanija bi navodno trebala krenuti sa operacijama u IV. ili V. mjesecu. Vrlo optimistično obzirom da je već kraj III. mjeseca a karte još uvijek nisu u prodaji. Aerodrom za pokretanje operacija baziranog prijevoznika na raspolaganju ima bar 1 milijuna BAM (501.000 EUR) koje je osigurala Vlada Federacije BiH. Ne znamo koliko je za tu nakanu izdvojio Kanton Sarajevo. Nije slučajno da se pokretanje prometa 24 sata na dan poklapa sa baziranjem aviona u Sarajevu. Ovo je očito dio jedinstvenog deala.
Za kraj jedna napomena. Aerodrom Sarajevo je ove godine imao promet od 1.377.348 putnika. Obzirom na trendove daljeg povećanja putnika usprkos zatvaranje baze Wizz Aira, i bez dolaska novog baziranog prijevoznik, aerodrom će ove godine imati bitno preko 1,4 milijuna putnika. Pa se postavlja pitanje kapaciteta aerodroma sa novim terminalom od 2 milijuna putnika. Ta brojka će se dostići vrlo brzo. Baziranjem novog prijevoznika za 3-4 godine, bez njega za 6-7 godina. To znači da će Sarajevo vrlo brzo morati pristupiti daljem širenju terminala.
Sarajevo je svim ovim promjenama iz malog aerodromčića istinski postalo respektabilan aerodrom svjetske klase, u samom vrhu regije. Bravo Sarajevo. Toliko krucijalnih promjena, toliko ogromnu količinu velikih i zahtjevnih projekata nije ostvario ni jedan aerodrom regije. Ni blizu tome. Stoga sve iskrene čestitke aerodromu na najkvalitetnijoj upravi u regiji. Samo tako dalje!
sve fotografije: Alen Šćuric, osim barova i restorana koje nam je poslao Aerodrom Sarajevo
- Labels: Alen Šćuric, Sarajevo
Croatia Airlines pokreće letove za Dublin 11.4, tri puta tjedno, no liniju operiraju samo do 11.5, dakle tek mjesec dana, pa je 14.5. prebacuju na Split gdje će se operirati također tri puta tjedno do 15.10. Nakon 15.10, naravno, neće se vračati u Zagreb. Znači operiranje se u Splitu produžuje sa 3 (prošle godine) na 5 mjeseci. Nije jasno koje onda uopće ima logike da su liniju pokretali u Zagrebu na samo mjesec dana. Ili su je trebali odmah operirati iz Splita od 11.4, možda sa tek dva tjedna leta, ili je pokrenuti odmah iz Splita 14.5. No, liniju držati u Zagrebu samo mjesec dana je istinski blentavo.
Iz Splita će na liniji operirati i Ryanair četiri puta tjedno, dok Aer Lingus operira tri puta tjedno, dakle ukupno ove dvije kompanija imaju sedam tjednih letova. Iz Zagreba Ryanair operira za Dublin pet puta tjedno, dočim bi Croatijina konkurencija iz Zagreba bila bitno manja nego iz Splita.
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Croatia Airlines
- 24.03.2023
- 01:52
- 16 komentara
Kuhaju se stvari oko Aerodroma Banja Luka. Dosadašnji superuspješan direktor Milan Račić vjerojatno će biti smijenjen radi političkih razloga. Naime, prema novoj preraspodijeli političkih odnosa mjesto direktora Aerodroma trebalo bi pripasti Ujedinjenoj srpskoj. Stoga se ističe da bi nova direktorica aerodroma trebala postati Natalija Trivić, dosadašnja ministrica prosvjete i kulture Republike Srpske.
Račić je više nego uspješan direktor. Uspio je pozicionirati aerodrom, dovesti ga do 19 linija koje operira čak 9 kompanija (kada je preuzimao aerodrom bilo je 5 linija 2 prijevoznika), dovest samo ove godine 4 nove kompanije, dovesti aerodrom do preko 400.000 putnika koliko će sigurno ove godine aerodrom imati (imao je manje od 40.000 putnika kad je on preuzeo aerodrom), proširiti i obnoviti terminal, otvoriti duty free, kafić i novi parking sa automatskom naplatom, osuvremeniti poslovanje… Stoga se treba i te kako postaviti pitanje do kada će politika kadrovirati na Balkanu i kada će kvalitetan kadar moći zadržati pozicije na boljitak svojih institucija. Smijeniti uspješnog direktora je ekstremno glupo. Desi li se smjena zamaaero želi novoj direktorici svu sreću ovog svijeta i prihvatiti će je otvorena uma, ali nitko normalan ne mijenja konja koji donosi pobjede. Glupo, jako glupo. I nepotrebno!
autor: Alen Šćuric, analitičar (Zagreb), foto: Alen Šćuric
https://zamaaero.com/