Evropska investiciona banka (EIB) odobrila je budžet od 1,1 milijardu evra za modernizaciju železničke pruge Beograd-Niš u Srbiji. Investicija će doprineti proširenju osnovne TEN-T mreže u zemlji (Koridor Orijent-Istočni Mediteran) i podstaći železnički saobraćaj u regionu, čineći ga vitalnim prolazom za jugoistočnu i centralnu Evropu. Radovi će podrazumevati značajne izmene na trasi pruga, udvostručavanje železničkih pruga na pojedinim deonicama i povećanje ograničenja brzine, između ostalog.
Radovi na modernizaciji odvijaće se na pruzi dugačkoj 230 kilometara. Prema EIB-u, investiciona banka je jedna od mnogih uključenih u projekat, koji se čini prilično višedimenzionalnim. Naime, osim EIB-a, finansijski doprinos projektu daće i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), Investicioni okvir za zapadni Balkan (VBIF) i Vlada Srbije. Projekat modernizacije Beograda i Niša „deo je Tim Evrope inicijative i prednjači u novoj strategiji EU Global Gatevai, koja ima za cilj da mobiliše do 300 milijardi evra javnih i privatnih investicija za razvoj globalne infrastrukture“, dodatno je objasnila EIB.
9,4 miliona tona tereta godišnje
„Očekuje se da će u početnoj godini projekat doneti koristi za više od 2,3 miliona putnika godišnje i podržati 9,4 miliona tona tereta, što će takođe omogućiti postepeni prelazak na železnicu kao efikasniji i ekološki prihvatljiviji vid transporta. “, naglasio je EIB.
Kao što je već pomenuto, projekat modernizacije će podrazumevati različite vrste nadogradnje. Neki delovi linije će morati da se “značajno” modifikuju, što znači da će delovi morati da budu uklonjeni i ponovo postavljeni u odgovarajući položaj. Pored toga, u nekim delovima, uključene strane imaju za cilj da udvostruče koloseke kako bi obezbedile više prostora za putovanja u oba smera.
Najviše dostupnih informacija odnosi se na deonicu pruge Stalać-Đunis, koja će dobiti drugi niz koloseka, a radovi će optimizovati ograničenja brzine vozova do 160 kilometara na sat. Preostali radovi biće usmereni na nadogradnju postojeće linije uz elektrifikaciju i druga poboljšanja.
Skoro 2 milijarde na raspolaganju evropskih banaka
EIB neće biti jedina finansijska institucija koja obezbeđuje budžet za ovu investiciju. Napomenuto je da će i druge stranke doprinijeti značajnim finansiranjem. Na primer, EBRD će Srbiji dati kredit od 500 miliona evra za unapređenje infrastrukture između Beograda i Niša.
Investicije EIB i EBRD će ukupno iznositi 1,6 milijardi evra. Prema podacima EIB-a, procenjena potrebna investicija za nadogradnju linije Beograd-Niš je oko 2,8 milijardi evra. Kao rezultat, na ovaj način je razumljivo koliko se sviđa ostalim uključenim stranama
Vlada Srbije i VBIF će doprineti projektu.I Srbija omiljeno mesto Kine
Osim što evropske institucije ulivaju novac u srpsko transportno tržište, svoj udeo u investicijama dobija i Kina; međutim na severu Beograda. Pre nekoliko meseci svečano je puštena i puštena u rad prva deonica pruge Beograd-Budimpešta. Konkretno, to je bila deonica Beograd-Novi Sad. Zanimljivo je da je Kina jedini investitor u izgradnju linije, koja se smatra kritičnom u kontekstu Inicijative Pojas i put i mreže Puta svile.
Razumljivo, sa toliko različitih investicija koje se odvijaju, neće proći dugo dok potpuno operativna i moderna železnička linija ne pređe Srbiju na putu ka Mađarskoj na severu i sve do Grčke na jugu. Rad takve linije ne samo da će olakšati širenje TEN-T na Zapadnom Balkanu, već će rekonfigurisati i značaj Balkana u evroazijskom lancu snabdevanja.
https://www.railfreight.com/