Analiza potvrđuje strah željezničkih operatera. Ukoliko se predlog Evropske komisije sprovede bez značajnih promena, mere koje je predložio Brisel imaće katastrofalne posledice sa društveno-ekonomskog i održivog stanovišta, upozoravaju železnička udruženja.
Prema analitičarima, predloženo povećanje maksimalne dozvoljene težine za kamione i odobrenje Evropskog modularnog sistema (EMS) širom EU u proseku bi dovelo do prelaska do 21 odsto tereta sa železnice na drum, a intermodalni transport bi izgubio i do 16 odsto tereta. To bi moglo dovesti do 10,5 miliona dodatnih putovanja kamionima godišnje. To bi, zauzvrat, rezultiralo sa do 6,6 miliona tona dodatnih emisija CO2 i dodatnim spoljnim troškovima do 2,2 milijarde evra. Održavanje putne infrastrukture zahtevalo bi više od 1,15 milijardi evra dodatnog novca poreskih obveznika godišnje.
Iako je većina mjera (predviđenih revidiranom Direktivom – napomena urednika) namijenjena interesima intermodalnog teretnog prijevoza, one su nepraktične, neefikasne ili nepotrebne”, zaključuju željeznička udruženja.
Nedostaci u predlogu Brisela
Studija je detaljno ispitala tri aspekta predloženih promjena. Između ostalog, stručnjaci D-fine-a ispitali su efekte kombinovanog transporta od vrata do vrata. Na taj način su identifikovali tri suštinska problema. Nijedna od dužih kombinacija vozila ne može se rukovati u kombinovanom transportu bez povećane operativne složenosti. Pored toga, duže prikolice (>13,6 m) tehnički nisu kompatibilne sa železničkim vagonima. Pored toga, prema analitičarima, duža i teža vozila ili kombinacije vozila predstavljaju operativne izazove za operatere terminala (parking, komunikacija, lifting) i železnički teretni i kombinovani transportni operateri (formiranje vozova).
D-fine je takođe ocenio uticaj predloženih zakonskih promena na različite segmente železničkog tereta, kao što je prevoz pojedinačnih vagona i čitavih vozova, koji nosi rizik od mogućeg obrnutog modalnog pomeranja (tj. od železničkog do drumskog) do 21 odsto.
Analitičari su ukazali i na uticaj odredaba predviđenih u reviziji Direktive u pogledu energetske efikasnosti i trošenja puteva. Po njihovom mišljenju, dok veći broj osovina potencijalno smanjuje opterećenje na putnoj infrastrukturi, to takođe dovodi do veće mrtve težine i manje efikasnosti po toni opterećenja. Stručnjaci su procijenili i da 10 kamiona ukupne težine 44 tone uzrokuje više štete od 15 kamiona ukupne težine 40 tona.
Preporuke željezničkih udruženja
Na osnovu zaključaka studije koju je sproveo D-fine, udruženja su Briselu dala sledeće preporuke:
- Maksimalna dozvoljena težina od 40 tona i dalje treba da bude norma u državama članicama EU. Izuzeci bi trebali biti mogući samo za cestovne dionice u prekograničnom intermodalnom prijevozu.
- Samo vozila sa nultom emisijom treba da imaju dodatnu dozvoljenu bruto težinu vozila i to samo onoliko dugo koliko je potreban kapacitet baterije (pod pretpostavkom dometa od 1.000 kilometara).
- Bez obzira na uvođenje Evropskog modularnog sistema (EMS), standardne dimenzije za sve vrste utovarnih jedinica moraju se održavati kako bi se osigurala kompatibilnost sa različitim vidovima transporta.
Uspostavljanje standarda za teška vozila ne bi trebalo da bude na štetu neophodne interoperabilnosti između vidova transporta. Pozivamo evropske institucije da ne zaborave ciljeve Zelenog dogovora EU i činjenicu da se oni mogu postići samo promovisanjem prelaska na železnicu,” rekao je generalni sekretar IPU-a Žil Peterhans, komentarišući predloge iz Brisela.
Ralf-Charley Schultze, šef UIRR-a je dodao:
Tehnološka neutralnost, kao i krajnji cilj smanjenja opterećenja životne sredine, zahtevaju od evropskih kozakonodavaca da ažuriraju naše zakonodavstvo tako da preovladava energetski najefikasnije i najmanje zagađujuće transportno rešenje, umesto uvođenja mera kojima se samo tržišni udeo drumskog saobraćaja povećava na 76%, od čega je polovina trenutno transport na velike udaljenosti. Kombinovani transport od tačke A do tačke B ispunjava sve naše ciljeve transporta, energije, klime, životne sredine i socijalne politike u Evropi.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/bahnverbaende-kritisieren-neue-lkw-masse-und-gewichte-376501